Font: XESC, Ajuntaments de Vic, Manresa i Cambrils
El programa Escoles Verdes de la Generalitat de Catalunya sorgeix com un compromís per donar suport a tots els centres educatius que volen innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat d'afrontar, des de l'educació, els nous reptes i valors de la sostenibilitat. El curs 2018-19 se celebren 20 anys d’aquest Programa, que compta amb la participació de 677 centres adherits.
Manresa acull una trobada d’Escoles Verdes per compartir experiències d’educació per a la sostenibilitat
Manresa va acollir ahir la trobada d'Escoles Verdes de la comarca del Bages. La trobada, participada per mestres i alumnes de primària i secundària, va tenir lloc al matí, al Conservatori Municipal de Música, on el regidor de Medi Ambient, Jordi Serracanta, els va donar la benvinguda. Tot seguit, els estudiants van duu a terme un treball d’intercanvi d’experiències i actuacions, mentre els professors assistien a la ponència “L’entorn immediat i les nostres propostes d’educació ambiental”, a càrrec de Margarida Feliu.
Alguns dels projectes que es van exposar abasten problemàtiques com la disminució de la contaminació acústica, la eliminació dels plàstics, la producció de compostatge a partir dels residus orgànics que generen els propis estudiants, el reciclatge i la conservació dels trams naturals de la Sèquia i l’Anella Verda.
Posteriorment, tot el grup es va dirigir a l’Institut Lluis de Peguera on va dinar. Pel camí els alumnes van fer una petita enquesta ciutadana sobre hàbits sostenibles. Per la tarda, van duu a terme una plantada de plantes aromàtiques en un dels parterres del centre.
El programa Escoles Verdes s’organitza de forma anual i s’hi conviden tots els centres educatius de la comarca que hi estan adherits. Actualment al Bages són un total de 28 escoles, concretament a Manresa són escoles verdes la FEDAC, Vedruna, l’Espill, Bressolvent, La Font i l’Institut Lluís de Peguera.
Foto: Ajuntamen de Manresa
10 centres educatius participen al fòrum de la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat a Vic
La quarta edició de la jornada a Osona s'ha centrat centrat en la biodiversitat urbana i ha reunit uns 80 alumnes, 13 mestres i també hi han participat la UVic-UCC i la Casa d’Oficis.
S’ha portat a terme la quarta edició del Fòrum de la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat a Vic (XESVIC) a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Uns 80 alumnes de primària i primer cicle de secundària d’una desena de centres educatius de Vic i 13 mestres han pogut aprendre, intercanviar experiències i experimentar entorn la biodiversitat.
Tant el regidor de Medi Ambient, Josep-Ramon Soldevila, com el degà de la Facultat d’Educació Traducció, i Ciències Humanes de la UVic-UCC, Eduard Ramírez, han acompanyat els representants dels centres. Ramírez ha encarregat a l’alumnat que dissenyin una part del jardí Miquel Martí i Pol que hi ha a la Universitat amb diferents tipus de plantes amb l’objectiu d’incrementar la biodiversitat de l’espai.
La metodologia de treball d’aquest quart Fòrum ha estat dissenyada en el marc del seminari de formació de la XESVIC on hi participa professorat de totes les escoles de la ciutat.
Enguany la biodiversitat urbana, vinculada a la vegetació, ha estat la temàtica central del Seminari i d’aquesta Fòrum. Per aquest motiu, totes les activitats dutes a terme al llarg del matí han servit per entendre aquest concepte a través de la pràctica i la simulació i poder-lo aplicar a les escoles. Al llarg d’aquesta matinal, tot l’alumnat ha treballat en petits grups, acompanyats de dinamitzador i dinamitzadores de la UVic-UCC i de la Casa d’Oficis. De la mateixa manera, el professorat i els estudiants de Mestre de la UVic-UCC han compartit un espai de formació vinculat a la biodiversitat i a les accions d’investigació que es poden portar a terme a les escoles.
El Fòrum XESVic és un espai de treball d’alumnat i professorat de les escoles i centres educatius que pertanyen a la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya. Tots els participants al Fòrum hauran d’acabar traslladant i explicant el treball fet al llarg de la jornada al seu centre.
Foto: Ajuntament de Vic
Més d'un centenar de mestres i alumnes de 23 escoles verdes intercanvies experiències i idees a Cambrils
L’Ajuntament de Cambrils ha col·laborat en l’organització del fòrum d’aquest programa educatiu, que se celebra al municipi per segona vegada. Cambrils és una de les poblacions amb més Escoles Verdes del Camp de Tarragona. L’objectiu és millorar l’educació per a la sostenibilitat de les escoles i el seu entorn.
Un total de 125 de mestres i alumnes de 23 escoles s’han reunit a Cambrils per compartir experiències, propostes i idees per millorar l’educació per a la sostenibilitat a les escoles i, per extensió, al seu entorn més proper. Les escoles de Cambrils que hi ha participat són Vidal i barraquer, Guillem Fortuny, Joan Ardèvol, La Bòbila i la Marinada.
El Fòrum del Programa Escoles Verdes, que ha comptat amb la col·laboració dels Departaments d’Ensenyament i Medi Ambient de l’Ajuntament de Cambrils, ha començat aquest matí al Centre Cultural de Cambrils amb un mercat d’experiències per afavorir l’intercanvi d’idees entre els centres de primària.
Cada escola ha exposat en un panell una experiència i alumnes i mestres han fet un recorregut amb una llibreta per apuntar les idees que més els han agradat, que posteriorment traslladaran a les seves respectives escoles. Després d’esmorzar, l’alumnat per una banda i el professorat per una altra, s’han distribuït en diferents grups de treball i han reflexionat sobre les accions que realitzen al seu centre. A continuació, tots els grups s’han desplaçat a peu fins al Parc del Pescador per dinar i, en acabar, realitzaran una acció per detectar microplàstics a la sorra de la platja.
Cambrils és una de les poblacions del Camp de Tarragona amb més Escoles Verdes.
Foto: Ajuntament de Cambrils