A 80 tothom hi surt guanyant

Els accidents, la contaminació i els embussos minven si es modula la velocitat periurbana
Socioecòleg, President d'ERF - Estudi Ramon Folch & Associats
20/12/2010 - 00:00
La relació entre velocitat i seguretat és una cosa. La relació entre revolucions del motor i emissions d'escapament és una altra. I la dinàmica de fluids és encara un tercer tema. La famosa limitació dels 80 km/h a l'entorn de Barcelona ofereix una resposta satisfactòria a les tres qüestions, però s'ha explicat de manera tan confusa, o s'ha volgut entendre tan confusament, que els tres enunciats es barregen o, si en un moment determinat en flaqueja un, es dóna per descomptat que els altres dos també cauen.

La velocitat màxima permesa a l'interior de Barcelona és de 50 km/h. Si s'hi arriba a 120, cal una zona de reducció gradual, això ho entén tothom. Quan el trànsit és dens, aquesta zona ha de ser àmplia, perquè, si no, és impossible absorbir el doll de vehicles que hi arriben de pressa. Els embussos d'entrada s'han reduït molt justament a causa de la modulació proporcionada per l'amortidor dels 80 km/h al llarg de diversos quilòmetres. Només ho nega qui no ho vol veure.

A 80 km/h, la capacitat dels conductors (no la dels vehicles) per a fer front a qualsevol imprevist o retenció és molt superior que a 120. Per això els accidents també han disminuït a la zona periurbana de velocitat limitada. Tanmateix, en determinades hores i en determinats trams la precaució d'anar a 80 pot ser excessiva quant al tema de la seguretat. Però no quant al tema de les emissions: a 120, els motors van molt revolucionats i emeten els gasos i les partícules que han portat Barcelona al Tribunal de Luxemburg.

Ha costat bastant que la ciutadania s'acostumés a circular a 80. Ara ja són molts el que ho veuen amb bons ulls, perquè s'adonen dels avantatges. Als de seguretat i als ambientals, certament limitats però de cap manera irrellevants, se suma la presa de consciència cívica. Desdir-se ara d'aquesta mesura seria un acte poc responsable, per més que fos aplaudit per persones que no hi han pensat prou. Sí que es podria, per contra, flexibilitzar la normativa vigent. Espero que el nou govern no caigui en el populisme, en contra de l'interès general. Tindríem ocasió de lamentar-ho.

Socioecòleg, Director general d'ERF

Relacionats

Opinió

Les ciutats són l’escenari del repte social, ambiental i econòmic que suposa la mobilitat sostenible. És el moment d’aplicar noves fórmules com l’ús compartit de vehicles, el foment de la bicicleta, els desplaçaments a peu o models urbanístics com les superilles; i també de promoure eixos verds i transports col·lectius electrificats.

Article
El documental "Something in the air" examina l’element més essencial per a la nostra supervivència, mostrant què hi ha a l’aire que respirem, els efectes que té sobre el nostre cos i com les noves tecnologies i un públic motivat canvien l’equació per millorar.

Butlletí