Carta oberta al ministre de foment senyor Àbalos: no amplie l'autovia v-21 d’accés a valència!!

Doctor en Geografia per la Universitat de València.
21/07/2019 - 18:00

Tenim ministre de Foment valencià, socialista, progressista, ecologista... Sí , açò últim també, ja que el socialisme valencià així es defineix al segle XXI, com un partit que treballa per la sostenibilitat i el medi ambient. I per la conservació de l’horta de València! Així que en eixe context polític i amb ple debat sobre l’ampliació de la V-21, cal situar aquesta carta oberta al senyor Àbalos: Senyor ministre, no sé si s’ha fet sabedor del fet que per Europa bufen vents molt positius per a aconseguir una mobilitat sostenible real a les societats del segle XXI.

"A Alemanya ja es parla de la gratuïtat dels trens en certes ciutats i les seues àrees metropolitanes. En països com França i Holanda ja es paga per anar al treball amb bicicleta"

Dos exemples. A Alemanya ja es parla de la gratuïtat dels trens en certes ciutats i les seues àrees metropolitanes. En països com França i Holanda ja es paga per anar al treball amb bicicleta. I vostè deu de pensar “què tindran a veure estes dues notícies amb l'ampliació dels carrils de circulació de la V-21”? Doncs més del que li puga semblar, senyor Àbalos. En primer lloc, ampliar aquests carrils en l'accés pròxim a València té un significat que va més enllà de si s‘aconsegueix puntualment evitar embossos en aquest punt.

"La seua ampliació implica seguir apostant per una mobilitat insostenible de totes totes, en aquest moment històric en què el canvi climàtic és un fet durament real"

La seua ampliació implica seguir apostant per la mobilitat en vehicle a motor privat, siga el que siga el tipus de desplaçament. És a dir, una mobilitat insostenible de totes totes, en aquest moment històric en què el canvi climàtic és un fet durament real. Pense vostè un moment relaxadament i veurà com aquest accés en la V-21 es congestiona cada dia en hores punta per motius laborals, sobretot quan la major part de la població es desplaça fins al lloc de treball (polígons industrials i centres comercials bàsicament), així com en el moment de finalitzar la jornada per a tornar a la llar en la ciutat i voltants. També ocorre els caps de setmana, quan es torna a la ciutat després de l'oci en el camp o en la segona residència. Dit d'una altra manera, aquestes retencions tan sols suposen no més enllà del 20 % del temps d'ús de la V-21. La resta del dia o de la setmana, el trànsit és fluït, i en certes hores del dia i de la nit insignificant. Tots ho sabem, i vostè també.

"Amb eixos diners es podria executar gran part d’una malla ciclista i per a vianants metropolitana que connectés la ciutat i els pobles entre ells, i a la vegada amb els polígons industrials i grans superfícies comercials"

Per què no recomana al seu equip tècnic del ministeri pensar en alternatives que no impliquen l'ampliació d'aquesta important artèria per tal d'evitar les congestions diàries i les dels caps de setmana? Ací és on entren en joc les dues notícies europees que encapçalen aquestes notes. A algú en Foment se li ha ocorregut pensar que amb els 30 milions d'euros que té de cost l'ampliació dels carrils- per cert, a costa de fertilíssimes terres d'horta tradicionals- es poden pensar en altres alternatives? El faig sabedor d’alguna d’elles. Amb eixos diners (i poc més) es podria executar gran part d’una malla ciclista i per a vianants metropolitana que connectés la ciutat i els pobles entre ells, i a la vegada amb els polígons industrials i grans superfícies comercials. En aquest sentit, l'actual Anell Verd Metropolità en fase de construcció per part del Govern Valencià, es veuria reforçat. I no restaria com ara, una infraestructura perquè les famílies passegen els caps de setmana, i amb poc servei real per a la mobilitat per motius laborals en tot el conjunt de la comarca de l’Horta. Amb aquesta malla o xarxa ciclista metropolitana es podria convidar, suggerir i animar als treballadors i treballadores de tots aquests polígons i pobles, a que anaren molts dies a treballar amb bici de manera segura i amb estatus social. D'aquesta manera es contribuiria a descongestionar la V-21 i no es faria necessària l'ampliació que està projectada.

"Amb aquesta malla o xarxa ciclista metropolitana es podria convidar, suggerir i animar als treballadors i treballadores de tots aquests polígons i pobles, a que anaren molts dies a treballar amb bici de manera segura i amb estatus social"

A vostè li pot semblar una utopia, però no ho és. Els intents dels últims anys de convidar a la ciutadania a desplaçar-se al treball amb bici o a peu per València i la seua àrea metropolitana, per part de les institucions públiques, no quallen perquè no s'han executat seriosos projectes de xarxes de viaris no motoritzats com el que li estic suggerint. De ben segur que la xarxa de carrils bici que connectés tot amb tot, animaria a molts treballadors a fer ús de la bicicleta, combinant-ho amb el servei de rodalies de RENFE i dels ferrocarrils de la Generalitat FGV, que podrien baixar els preus en aquest nou paradigma de mobilitat no motoritzada.

"Continuar amb el model de desplaçament actual amb el cotxe privat per anar cada dia a la feina en àrees metropolitanes, ens porta a una espiral de mobilitat suïcida que anima a continuar promovent nous assentaments de poblament dispersos sense accés a centres nodals de transport públic"

Pense vostè, senyor ministre, que continuar amb el model de desplaçament actual amb el cotxe privat per anar cada dia a la feina en àrees metropolitanes, ens porta a una espiral de mobilitat suïcida que anima a continuar promovent nous assentaments de poblament dispersos, com les desenes d'urbanitzacions que ja coneixem sense accés a centres nodals de transport públic que, a més a més, no conten amb xarxes de carrils bicis que connecten tots els pobles entre ells, la ciutat de València i polígons industrials de la comarca de l’Horta.

Senyor Àbalos, amb els diners que dilapidarà el Ministeri de Foment amb aquesta actuació, a més d’apostar per la malla per a bicicletes, aquesta oferta de transport a la ciutadania es podria complementar amb la baixada de preu (o la seua total gratuïtat) de les línies de Renfe de rodalies i Metro. De ben segur que la combinació de les dues ofertes faria minvar el número de cotxes i podria ajudar a no fer necessària l'ampliació que està projectant- se.

Vostè hauria de reflexionar si amb aquesta actuació, l'estat espanyol pot contribuir a mitigar els efectes del canvi climàtic i l'estrès de la població. A més, no li sembla que ja n’hi ha prou ciment i quitrà per carreteres i autopistes, amb les seues ampliacions insostenibles, que està disminuint la superfície d'horta protegida?

"Sàpiga el ministre (valencià), que la societat actual està demanant infraestructures no motoritzades per a deixar els cotxes a casa i anar a treballar amb transport públic, amb bici i a peu!"

Sàpiga el ministre (valencià), que la societat actual està demanant infraestructures no motoritzades per a deixar els cotxes a casa i anar a treballar amb transport públic, amb bici i a peu! Pense vostè també que amb les bicis elèctriques de pedaleig assistit, i cobrant per anar amb elles al treball, junt amb la baixada de preu de les línies de metro i les rodalies de RENFE per als desplaçaments laborals, no caldria ampliar la V-21. Si ho fan els alemanys, francesos, danesos i altra ciutadania europea, per què no podem fer-ho nosaltres? Ministre, no amplie els carrils de la V-21, permetent-nos així somiar en una mobilitat sostenible i més humana. No sé si m’he explicat, Ministeri de Foment. Senyor Àbalos, està vostè per ací? Gràcies per la seua atenció!


Relacionats

Notícia

Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità traslladen al Departament d’Acció Climàtica les seves discrepàncies sobre el decret de les Zones de Baixes Emissions

Notícia

La DGT va autoritzar l'ús d'un senyal alternatiu al de les targetes ambientals per a l'accés a una Zona de Baixes Emissions, donant així carta de naturalesa al model de ZBE basat en la reducció de tots els tràfics motoritzats i no només a privilegiar els cotxes elèctrics sobre els de consum fòssil.

Entrevista
Martin Lutz és senador ministerial de Berlin.

Amb l’expert en sostenibilitat urbana parlem de les mesures que es van començar a aplicar ja fa més de 15 anys a la capital alemanya, on les zones de baixes emissions tenen molt més recorregut que a Catalunya. 

Butlletí