La mobilitat, un factor clau en la transició energètica

Responsable de comunicació de Som Mobilitat
08/09/2019 - 16:35

Quan es parla de transició energètica sovint es fa referència a les energies renovables, l’autoproducció d’energia, l’eficiència energètica… però es deixa de banda la mobilitat, un dels majors causants de contaminació a nivell mundial.

Parlem de mobilitat quan ens referim als vols transatlàntics de passatgers, als vaixells de càrrega que travessen mig món per proveir-nos de tot tipus de productes i aliments, a les persones que agafen cada dia el cotxe per anar a treballar o de qui va a peu a comprar pa a la cantonada de casa. Tothom té necessitats de mobilitat i tots estem inserits en aquest sistema global.

En els darrers mesos la situació d’emergència climàtica ha fet saltar les alarmes i ha fet que molta més gent sigui conscient de la problemàtica ambiental.  El planeta viu una crisi climàtica i un dels factors que la provoquen és el model de mobilitat i transport basat en el consum de petroli. Avui, la majoria de la població viu en ciutats contaminades, poc saludables, poc humanes, ocupades pels vehicles privats.

"Volem transformar la mobilitat basada en un ús privat del vehicle en una mobilitat on el vehicle i el trajecte puguin ser compartits enxarxant persones i col·lectius per tal de construir models de transport eficients i sostenibles"

Els models més estesos de mobilitat depenen del petroli gairebé en la seva totalitat. Des de Som Mobilitat treballem per facilitar una mobilitat +sostenible als nostres socis promovent una altra manera de moure’ns i fent difusió i oferint serveis per tal de reduir l’impacte econòmic, social i ambiental dels nostres desplaçaments. Entenem que el trajecte més sostenible és el que no fem, i que, sempre que puguem, els desplaçaments han de ser a peu, amb bicicleta o amb transport públic. Quan, puntualment, necessitem un vehicle a motor apostem pels vehicles elèctrics compartits.

Pedalada Eurovelo. Font: Som Mobilitat

"S’estan duent a terme grans campanyes de desinformació i en contra de les bondats dels vehicles elèctrics amb arguments poc fonamentats (...) mentides i mites que només fan que demonitzar el vehicle elèctric i allargar una necessària transició per abandonar definitivament les energies fòssils"

Volem transformar la mobilitat basada en un ús privat del vehicle en una mobilitat on el vehicle i el trajecte puguin ser compartits enxarxant persones i col·lectius per tal de construir models de transport eficients i sostenibles. Sembla que cada vegada tenim més a prop l’eclosió del vehicle elèctric, però hi segueixen havent fortes resistències per part de la indústria automobilística i petrolera. S’estan duent a terme grans campanyes de desinformació i en contra de les bondats dels vehicles elèctrics amb arguments poc fonamentats: diuen que si tenim en compte la fabricació del cotxe, el cotxe elèctric és més contaminant que un cotxe de combustió;  que el sistema energètic es col·lapsarà davant un augment de demanda per carregar els vehicles… i així un llarg etcètera de mentides i mites que només fan que demonitzar el vehicle elèctric i allargar una necessària transició per abandonar definitivament les energies fòssils.

"Avui, les noves tecnologies i l’avenç en fórmules de mobilitat alternativa permeten dissenyar un model de mobilitat decreixent en el nombre de vehicles i en emissions de CO2."

Però, de fet, res més lluny de la realitat. Si el que es pretén és fer un canvi de cromos entre una mobilitat privada moguda amb energies fòssils per una mobilitat privada moguda amb energies renovables, seguirem estant molt lluny d’una verdadera transició energètica. Avui, les noves tecnologies i l’avenç en fórmules de mobilitat alternativa permeten dissenyar un model de mobilitat decreixent en el nombre de vehicles i en emissions de CO2. Cal una reducció dràstica del nombre de vehicles privats per dos motius: per poder alliberar espai públic i retornar-lo a la vida ciutadana i per deixar de produir de forma crematística nous productes que posen en perill l’equilibri i la vida al planeta.

La solució que aportem des de Som Mobilitat va encaminada cap a aquesta línia: promovem i oferim un servei de vehicle elèctric compartit. De mitjana, un cotxe realitza uns 7.000 km a l’any i està aturat un 93,2% del temps. Per què, doncs, seguir apostant per tenir-ne un en propietat, amb totes les despeses d’assegurança, aparcament, reparacions i impostos de circulació que aquest comporta? Quan un soci lloga un vehicle elèctric de Som Mobilitat sap que deixa de preocupar-se per la burocràcia i el manteniment, i paga només per l’ús que fa del vehicle. I, està demostrat, quan no tenim un cotxe en propietat, el nombre de desplaçaments que fem amb aquest es redueixen molt, afavorint trajectes a peu, en bicicleta o altres sistemes de mobilitat personal, o en transport públic (fins i tot, taxi).

Un pas més enllà

"Ens hem unit amb Som Energia per impulsar la transició energètica d’empreses i organitzacions i facilitar el pas cap a un model econòmic lliure d’energies fòssils"

Des de Som Mobilitat oferim el servei de vehicle elèctric compartit a particulars, a empreses i a l’administració pública. La mobilitat personal és un repte, però encara ho és més la de les empreses o administracions que, per volum, generen un major impacte.

Per aquest motiu, aquest 2019 ens hem unit amb Som Energia per impulsar la transició energètica d’empreses i organitzacions i facilitar el pas cap a un model econòmic lliure d’energies fòssils.

L’objectiu és ajudar a les empreses a ser empreses 100% lliures d’energies fòssils, des de Transicioenergetica.cat acompanyarem les empreses participants en aquest camí cap a una economia baixa en emissions. Les ajudarem a fer una diagnosi personalitzada avaluant la seva situació actual en quadre àmbits concrets: eficiència energètica, autoproducció, generació col·lectiva i mobilitat. La diagnosi anirà acompanyada de recomanacions de millora i es facilitarà el contacte de proveïdors de serveis energètics que puguin ajudar les empreses a aplicar algunes de les mesures proposades.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

El Pla de mobilitat urbana (PMU) és el full de ruta de les polítiques de mobilitat a Barcelona per als pròxims sis anys. Entre abril i juny hi haurà un període de debat amb una dotzena de trobades amb entitats per abordar aspectes concrets de la mobilitat, com l’accessibilitat, el gènere, la sostenibilitat i la mobilitat sanitària o l’escolar.

Article

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha mostrat a Brussel·les el compromís de Barcelona amb la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat. Ha estat en el marc d’una reunió amb l’eurodiputat Javi López, ponent del Parlament Europeu per a la revisió de la Directiva de la qualitat de l’aire, i amb François Wakenhut, cap de la unitat de qualitat de l’aire de la Comissió Europea

Notícia

El Ple de l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda ha aprovat el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) per al període 2023-2028. El PMUS tindrà una vigència de sis anys i planifica un total de 79 actuacions distribuïdes en dotze àmbits.

Butlletí