Les ulleres de navegar

Periodista
09/05/2013 - 00:00

Les Google Glass han deixat de ser la metàfora perfecta del món hiperconnectat per esdevenir quelcom físic amb data de sortida i un preu de venda (1.150 euros). Amb aquest gadget, Google desafia la nostra relació amb la informació. Les ulleres tenen connexió a internet, càmera incorporada i un complex sistema d'ordres per veu i garanteixen que amb una frase hom podrà consultar el cercador, orientar-se a la ciutat, fer una foto o estar al cas de les últimes notícies. Google Glass complica (encara més) el debat sobre la privacitat, potser situant-lo a un punt d'impossible entesa i evidencia encara més la ben real fractura entre els ciutadans natius i no natius digitals. A la vegada, però, amplia les possibilitats de fer arribar al ciutadà una informació més acurada i útil, tot dotant-lo de més eines de decisió.

A l'espera de la seva arribada, podem donar per fet que a mesura que els desenvolupadors puguin anar creant aplicacions per a Google Glass aniran guanyant espai les solucions de realitat augmentada, que poden tenir un impacte molt interessant en la comunicació ambiental als nostres municipis: en la senyalització d'itineraris naturals o en la informació sobre espècies vegetals o de fauna urbana; també, perquè no, en la descodificació d'etiquetes en clau de petjada ecològica, o en la lectura in situ de determinats indicadors de qualitat de l'aire, de presència d'al·lèrgionecs, etc. Alguna d'aquestes aplicacions ja és disponible en smartphones, però segurament guanyaran en sofisticació i penetració gràcies a l'impuls de nous aparells que en facilitin la lectura i la interpretació amb facilitat i a temps real.

Google Glass ens demostra que allò que associàvem amb el futur és present. És hora d'anar-se preparant, doncs. La comunicació a temps real aviat ja no ens obligarà ni a abaixar la mirada al telèfon, només caldrà moure l'ull lleument o mussitar una senzilla ordre.

La setmana dedicada al Big Data
Fa uns pocs dies ha tingut lloc a Barcelona la Big Data Week. El BigData és la "manipulació tecnificada d'ingents quantitats de dades, la majoria d'elles generades de forma automàtica en diverses tasques mediades per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació". La Universitat Oberta de Catalunya ha preparat un monogràfic sobre aquest concepte que està cridat a desenvolupar un rol clau en l'administració pública del futur... o hauríem de dir del present?

I finalment, una propina: El 'Meanwhile Space', l'espai del mentrestant, una iniciativa que pretén donar suport (mitjançant informació i idees) per recuperar amb dignitat, bé que sigui de forma provisional, terrenys o propietats en desús. La idea lliga amb el Pla Buits promogut per l'Ajuntament de Barcelona o la Custodia Urbana, presentada a Ecotendències CosmoCaixa.

Periodista
Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí