Reportatge cedit per ISGlobal
Foto: Edu Bayer / Ajuntament de Barcelona - Nens i famílies juguen a la zona pacificada de la superilla del barri de Sant Antoni, Barcelona.
La pandèmia de la COVID-19 ha colpejat amb força Barcelona. Els impactes visibles més notoris són la falta de turistes, el tancament de botigues, transports públics més buits i l’ús de mascaretes.
Durant el confinament estricte, el trànsit de cotxes i motocicletes es va reduir dràsticament, el que va derivar en una disminució de la contaminació de l’aire i els nivells de soroll. Abans de la pandèmia, Barcelona tenia una de les majors densitats de trànsit d’Europa, així com un dels nivells de contaminació atmosfèrica i de soroll més alts, i la seva mala planificació urbana i de transport provocava unes 3.000 morts prematures l’any.
Barcelona és una ciutat compacta i forma part d’una gran àrea metropolitana. Tot i que només un de cada quatre viatges a Barcelona es fa en cotxe, el trànsit motoritzat domina la ciutat a causa de la gran demanda d’espai i infraestructura. A més, falten espais verds a la ciutat, que només té uns pocs parcs.
"Tot i que només un de cada quatre viatges a Barcelona es fa en cotxe, el trànsit motoritzat domina la ciutat a causa de la gran demanda d’espai i infraestructura"
L’ajuntament està tractant d’abordar aquests problemes mirant de reduir l’espai per a automòbils i augmentar l’espai per a vianants i ciclistes, per exemple creant les anomenades superilles i incrementant considerablement els carrils bici, però el progrés és lent. Gran part del problema és el trànsit procedent de l’àrea metropolitana, amb al voltant de 500.000 cotxes que entren i surten de la ciutat de Barcelona cada dia.
Foto: Edu Bayer / Ajuntament de Barcelona. Un home camina amb una bicicleta pel carrer Rocafort amb la vorera ampliada per a vianants.
A més, existeixen altres tendències subjacents com ara la compra online de productes, que requereix el lliurament de milions de paquets l’any i que porta a la desaparició dels comerços locals. Durant la pandèmia, les compres per Internet s’han duplicat, fins arribar a constituir al voltant del 20% del total de productes que es venen avui dia. A més, Barcelona ha perdut la iniciativa que un dia va tenir i s’ha quedat visiblement per darrere de ciutats com ara Madrid o Sevilla en termes de manteniment i millora de la planificació de l’habitatge, l’urbanisme i el transport.
Cal una acció dràstica i urgent per detenir aquesta davallada, millorar la planificació urbana i del transport, i fer que la ciutat resulti més sostenible, habitable i saludable perquè s'ha reduït la contaminació de l’aire, els nivells de soroll i els efectes d’illa de calor, i perquè s'han augmentat els espais verds i l’activitat física. És hora d’un replantejament radical per revitalitzar Barcelona i convertir-la en una ciutat per a les persones, en lloc de per als cotxes, com sembla en aquest moment.
"És hora d’un replantejament radical per revitalitzar Barcelona i convertir-la en una ciutat per a les persones, en lloc de per als cotxes, com sembla en aquest moment"
Janet Sanz, responsable d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, vol un Pla Cerdà per al segle XXI i ha demanat a l’arquitecte en cap, Xavier Matilla, que faci una proposta de concurs per constituir un equip encarregat del pla. Aquests són alguns dels canvis que crec que s'haurien de considerar i dur a terme. La llista no és exhaustiva ni detallada, però proporciona algunes idees generals.
Principis i accions de planificació urbana i del transport per al canvi a Barcelona:
-
Millorar un transport públic sostenible i saludable que connecti millor Barcelona amb la resta de l’àrea metropolitana, o bé distribuir més els espais i llocs de treball dintre l’àrea metropolitana de manera que disminueixi la necessitat d’una gran mobilitat. La mobilitat està molt relacionada amb l’ús del sòl i la gran afluència de cotxes de l’àrea metropolitana a la ciutat de Barcelona.
-
Accelerar el programa de superilles i crear-ne més de 500 o alguna cosa equivalent. Reduiran la contaminació atmosfèrica i els nivells de soroll, disminuiran els efectes de l'illa de calor, augmentaran els espais verds i l’activitat física, i evitaran prop de 700 morts prematures cada any a Barcelona.
-
Avançar cap a una ciutat de 15 minuts, com es va proposar per a París, en la qual la feina, l’escola, l’entreteniment i d’altres activitats es trobin a 15 minuts de casa a peu. Això farà que es barregin diferents grups de població enlloc de la zonificació actual per nivell socioeconòmic i, per tant, reduirà les desigualtats.
-
Fer que qualsevol nou desenvolupament urbà (com la zona nova del Fòrum) estigui lliure de cotxes i ofereixi accés fàcil al transport públic i actiu. Un exemple exitós és el de Vauban a Friburg (Alemanya), un barri sense cotxes i amb habitatges sostenibles.
-
Revitalitzar el centre històric de la ciutat i convertir en zona de vianants la Via Laietana, el Passeig de Colom i el carrer de Fontanella per connectar-los amb les Rambles i crear una àrea de passeig. Usar part de l’espai per a nous mercats que promoguin productes locals (catalans), per exemple. A més, cobrir la Ronda Litoral al llarg del Passeig de Colom i crear una gran plaça que s’obri al port i on es duguin a terme activitats específiques.
-
Crear una rambla a cada barri de Barcelona com la del Poblenou, on la gent pugui caminar, anar en bicicleta i gaudir dels espais verds, i on l’ús del cotxe estigui restringit. Intentar connectar totes aquestes rambles de la ciutat para crear una xarxa de "rambles".
-
Introduir i fer complir l’obligació de circular en cotxe a un màxim de 30 km/h a tots els carrers de Barcelona. Actualment, tenim vies ràpides que travessen la ciutat, com el carrer Aragó. Velocitats més baixes conduiran a una menor contaminació atmosfèrica i de soroll, així com a que els accidents siguin menys greus. En una col·lisió entre un vianant i un automòbil que circula a 30 km/h, el vianant té un 90% de possibilitats de sobreviure, mentre que si el cotxe circula a 60 km/h la probabilitat és del 10%. El límit de velocitat dels automòbils ja s’està reduint a 20 km/h al voltant de les escoles de Barcelona, però s’ha de fer a d’altres llocs també.
-
Introduir un requisit perquè tot el trànsit motoritzat restant sigui elèctric els propers 10 anys, el que reduirà en gran mesura la contaminació de l’aire, els nivells de soroll i les emissions de CO2. Per a les motos hauria de ser bastant fàcil. De fet, ja es lloguen molts vehicles elèctrics a la ciutat. Shanghai és un exemple de ciutat on totes les motos són elèctriques.
-
Fomentar i incentivar el teletreball, almenys uns dies a la setmana. La pandèmia ha demostrat que, en molts casos, el teletreball és possible, el que redueix la necessitat de desplaçaments, la contaminació atmosfèrica i les emissions de CO2.
-
Donar suport a l’economia local. El comerç electrònic (compres per Internet) ha crescut de manera espectacular, però a llarg termini porta al tancament de botigues locals i a carrers comercials morts, a més de portar també, a curt termini, a un augment del trànsit i la contaminació a causa de totes les entregues (a domicili). La conversió en àrees per a vianants dels carrers o la reducció del trànsit de cotxes són bones formes d’augmentar les vendes minoristes.
-
Incrementar els espais verds a tota la ciutat, ja que és important per a la salut mental de les persones i per reduir la mortalitat prematura. No només calen noves iniciatives com el parc de la plaça de les Glòries, sinó també més verd als carrers. Cal retirar asfalt i plantar més verd, el que reduirà els efectes de l'illa de calor i contribuirà a l'anomenat "segrest" de CO2.
-
Incrementar encara més la xarxa de carrils bici com a forma de reduir el trànsit motoritzat i augmentar la mobilitat i, per tant, d’incrementar l’activitat física i la salut de les persones. S’ha avançat molt en la creació de carrils bici, però encara en falten. L'objectiu hauria de ser un a cada carrer. Brindarà a les persones l’oportunitat d’incorporar l’activitat física a la seva vida diària, com ara els desplaçaments diaris, perquè sovint no tenen temps per anar al gimnàs.
-
Finalment, qualsevol proposta per a un nou Pla Cerdà ha de passar per avaluacions quantitatives ambientals, climàtiques, de salut i equitat, i qualsevol canvi ha de ser monitorat durant i després de la implementació en termes d’efectes ambientals, climàtics, de salut i equitat.
Foto: Ajuntament de Barcelona / Mobiliari efímer a la plaça de les Glòries Catalanes.
En conclusió
Barcelona necessita repensar la seva planificació urbana i de transport de forma ràpida i dràstica per recuperar el lideratge en planificació urbana que havia tingut. Ildefons Cerdà va planificar l’Eixample pensant en la salut i Barcelona és un dels millors exemples d’urbanisme per a la salut. Els carrers amplis pels quals corria l’aire fresc que ell va dissenyar s’han convertit en grans autopistes que travessen la ciutat plenes d’aire contaminat que amenaça la salut. Necessitem tornar a la seva visió original.
"Barcelona necessita repensar la seva planificació urbana i de transport de forma ràpida i dràstica per recuperar el lideratge en planificació urbana que havia tingut"
Hi ha molt suport ciutadà per millorar la ciutat, per exemple a través d’organitzacions de base com ara Recuperem la Ciutat, però també parts de la societat que s’hi resisteixen, i és important unir-se per fer que Barcelona sigui més sostenible, habitable i saludable.