03/02/2003 - 00:00
Si quan ens aturem en un embús de trànsit observem els vehicles del voltant veurem que a la majoria de cotxes només hi viatja el conductor o que com a màxim hi ha dues persones. En aquest país, gran part de les persones que utilitzen el cotxe per anar a treballar, a la universitat o en els seus recorreguts habituals, van sols; és a dir, no comparteixen el seu vehicle amb més gent. Tanmateix, aquesta és una opció força corrent en d'altres països d'Europa, i que aquí s'intenta impulsar, amb èxit variable, des de fa uns anys.
Segons dades de l'ANG -l'Associació de Natura- listes de Girona- la mitjana de viatgers per cotxe a Catalunya és de 1,5 persones. Aquests desplaçaments, doncs, tenen una baixa eficiència energètica i un alt impacte ambiental. Davant d'aquesta qüestió algunes entitats, organitzacions ecologistes i ajuntaments s'han plantejat la possibilitat d'organitzar un servei que posi en contacte conductors i passatgers que facin un itinerari comú amb la idea que puguin compartir cotxe. Internet s'ha consolidat com la plataforma ideal per organitzar aquest sistema de transport ecològic i alternatiu. Una altra cosa és el resultat d'aquesta mena d'iniciatives, que massa sovint no acaben de convertir-se en un instrument útil de relació.
Un bon exemple d'aquesta mena d'iniciatives és la web www.compartir.org, que funciona des del gener del 2000 i que és la més important de l'estat espanyol. Compartir.org, amb seu a Terrassa, compta, avui, amb uns 13.000 usuaris registrats i cobreix un territori global, posant a disponibilitat dels usuaris la possibilitat de viatjar a tots els punts del món amb cotxe compartit. Després de registrar-se, l'usuari pot cercar persones amb un recorregut similar al seu per tal de trobar, o bé cotxe o bé passatgers, segons les seves necessitats. Els trajectes poden ser de llarg o curt recorregut i estan centrats en tres grans focus: les ciutats de Barcelona, Madrid i Bilbao, d'on surten el principal nombre de cotxes. Però la web també cobreix la resta de països europeus (i d'altres llocs del món), i per tant, es poden buscar viatges a l'estranger. Francesc Pallarols, director de la plataforma, explica que hi ha tres perfils d'usuaris que utilitzen majoritàriament el servei: "l'estudiant que es desplaça de casa a la universitat, el treballador, que va de casa al lloc de treball, i l'usuari que fa un viatge d'oci." D'aquests, un 70 per cent són homes i un 30 per cent dones.
El grup més gran d'usuaris és el que fa viatges esporàdics; representa dos terços de tots els trajectes de compartir.org. La resta de viatges tenen com a origen municipis de l'àrea metropolitana i Barcelona n'és la principal destinació.
Sobre el paper, la idea de compartir.org sembla una fórmula senzilla i amb moltes possibilitats d'èxit però la realitat és força diferent.
"Sostenible" ha cercat persones que utilitzin cotxe compartit o que hagin viatjat per aquest sistema i la realitat ha estat força decebedora. El mateix Francesc Pallarols afirma que "no és fàcil cobrir demandes. Poca gent ho aconsegueix, és difícil que coincideixin les necessitats de les persones, els horaris, etc. No podem dir que de moment hàgim obtingut bons resultats: els usuaris que aconsegueixen organitzar el seu viatge de manera regular per aquest sistema són d'un 10 a un 15 per cent."
En Jaume és un estudiant universitari que es trasllada regularment d'Olot al Campus Montilivi de la Universitat de Girona i va posar un anunci a la web de compartir.org per trobar passatgers per al seu cotxe. Malgrat tot, explica que "mai ningú no em va respondre, suposo que perquè buscava gent en un dia i unes hores molt concretes." L'Eva, una locutora de Ràdio Sabadell que també es va registrar a la web, no ha trobat fins ara ningú per fer el trajecte Sabadell - Barcelona (confirmar). Però d'altra banda, en Pere, que cercava algú que l'acompanyés en el trajecte Barcelona-Colònia (Alemanya), va poder contactar amb una noia amb qui compartir cotxe durant aquest viatge d'oci. En va quedar content i pensa "repetir l'experiència". És complicat saber quin percentatge d'èxit tenen els usuaris en anunciar-se en aquests tipus de webs, ja que els seus responsables només posen el servei a disposició del públic però no s'assabenten de quants usuaris han reeixit a compartir cotxe.
L'Associació de Naturalistes de Girona i de la Garrotxa també ofereix aquest servei a la seva pàgina web des de l'agost del 2002. Els tres primers mesos hi va haver 4.000 consultes però no poden assegurar si va haver-hi moltes demandes satisfetes. L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, com d'altres ajuntaments catalans, està adscrit a la plataforma compartir.org per tal que els ciutadans facin ús d'aquest servei de mobilitat sostenible. Maria Comellas, coordinadora de l'Àrea d'Acció Territorial, explica que "la web té una mitjana de set visites al dia, tot i que no ens és possible saber si hi ha molta gent que aconsegueix compartir cotxe. Malgrat tot, la resposta ens ha sorprès positivament." Els altres ajuntaments que ofereixen el servei de la plataforma compartir.org són Sant Cugat, Rubí, Tarragona, Sabadell, Badalona, Barberà del Vallès, Bilbao i la Diputació de Biscaia.
El sistema de compartir cotxe, que al nostre país és encara un projecte incipient, està funcionant molt bé en alguns països d'Europa com Alemanya, - el lloc amb més adeptes - o també als països escandinaus. A l'estat espanyol no hi ha tradició, "tothom vol anar amb el seu cotxe", afirma Francesc Pallarols. Amb tot, el nombre d'usuaris de compartir.org continua creixent dia a dia.
El "Carsharing", a punt
Sembla que al nostre país es comença a despertar una certa consciència per tendir cap a una mobilitat més sostenible. I en aquesta qüestió l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) hi té un paper protagonista, ja que ha estat treballant en aquesta direcció els últims deu anys. El proper 22 de setembre, coincidint amb el Dia Sense Cotxes, està previst que entri en funcionament un servei de "carsharing" -cotxe multiusuari-, promogut per la PTP. El servei el gestionarà la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, que comptarà amb el suport de la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i la mateixa PTP.
El "carsharing" consisteix en una flota de vehicles en perfecte estat que estaran distribuïts en llocs estratègics de Barcelona i la seva àrea metropolitana, connectats amb la xarxa de transport públic. Per utilitzar aquest servei els usuaris hauran de pagar una quota de deu euros al mes i podran reservar el vehicle en qualsevol moment per telèfon o per Internet. Per a la utilització del cotxe hauran d'abonar una quantitat determinada en relació amb els quilòmetres que facin i amb el temps que tinguin el cotxe. La tarifa -que encara no s'ha confirmat del tot- podria ser de 18 cèntims el quilòmetre i 2,40 euros l'hora. Pau Noy, president de la PTP i un dels màxims impulsors del carsharing, està convençut que la idea pot funcionar, "només caldrà vèncer l'obstacle cultural".
Altres adreces:
Aj. de Sant Cugat: www.santcugatobert.net Ajuntament de Rubí: www.rubiciutat.net Ajuntament de Tarragona: www.ajtarragona.es Ajuntament de Sabadell: www.ajsabadell.es Ajuntament de Badalona: www.aj-badalona.es Ajuntament de Barberà del Vallès: www.bdv.es Ajuntament de Bilbao: www.bilbao.net Diputació de Biscaia: www.bizkaia.net PTP: www.laptp.org Carsharing: www.carsharing.org Generalitat de Catalunya: www.gencat.net Ajuntament de Barcelona: www.bcn.es