Font: Fundesplai
En el marc del Dia Mundial del Medi Ambient (5 de juny), Fundesplai va publicar un recull de recursos d'educació ambiental sobre contaminació atmosfèrica per a les escoles, esplais i altres entorns educatius.
“Per un planeta sense contaminació atmosfèrica“ és el lema del Dia Mundial del Medi Ambient 2019, amb el que es pretén crear consciència i acció ciutadana per combatre la contaminació de l’aire, que és un problema greu que afecta a la salut de les persones i al medi ambient.
Hem de buscar la manera de què les nostres pràctiques educatives contribueixin a desenvolupar l’esperit crític i la il·lusió en els infants i joves per activar-se en favor d’un canvi d’hàbits i de paradigma que ens porti cap a una societat més sostenible. Reaccionem davant de l’emergència climàtica!
Activitats per Infantil
1. Dóna’m un respir
Dóna’m un respir és una activitat de la Guia Hàbitat d’Ersilia. Es tracta d’un joc de simulació on els participants van agafant peces que simulen l’aire que respirem. Aquest aire pot ser net i saludable o pot ser tòxic, en funció de les condicions de contaminació. D’aquesta manera, tot jugant, anirem entenent la importància que té la qualitat de l’aire per a la nostra vida, identificant substàncies tòxiques que respirem cada dia, i valorar les conseqüències que això pot tenir per a la nostra salut. Hi poden jugar infants de 4 a 12 anys.
2. Quin horror, quanta contaminació!
Quin horror, quanta contaminació és una activitat de l’Associació Mundial d’Educadors Infantils. Es tracta d’un experiment per estudiar la qualitat de l’aire del nostre entorn. Farem un dibuix en una cartolina. Pot ser un dibuix col·lectiu o individual, però que quedin zones blanques. Col·locarem objectes a sobre com taps d’ampolla o tapes de cassoles. Després, lla deixarem a l’aire lliure, sota un porxo o alguna protecció de la pluja i el sol directe. Ho deixarem reposar uns dies sense tocar les tapes en cap moment. El nombre de dies dependrà del grau de contaminació del nostre entorn. Després mirarem què ha passat,… ha quedat una marca blanca allà on hi havia les tapes?
3. Plantem plantes i arbres al pati
Aquesta activitat la proposem a partir de 3 anys però es pot dur a terme amb infants i joves de totes les edats. Per educar i crear consciència respecte què podem fer per millorar la qualitat de l’aire, una manera molt clara i directa és fent de jardiners i jardineres nosaltres mateixos, no? Abans de realitzar la plantada d’arbres i plantes al pati podem explicar de manera molt sintètica com les plantes ajuden a netejar l’aire de CO2 i a més a més ens aporten ombra, salut, benestar, i enriqueixen la biodiversitat del pati. Aquesta activitat pot formar part del projecte de millora del pati de l’escola. Aconseguirem transformar-lo en un jardí purificador de l’aire?
Activitats per Primària
4. És brut l’aire que respirem?
És brut l’aire que respirem? És una seqüència d’activitats didàctiques elaborades pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya amb la intenció de promoure la reflexió i l’esperit crític envers la contaminació atmosfèrica, les seves causes i conseqüències. A partir dels coneixements previs dels nens i nenes, de la lectura d’articles i d’activitats d’experimentació anirem descobrint com és l’aire, què és a contaminació i què podem fer per millorar la qualitat de l’aire. Podem descarregar-nos la guia per al professorat per veure quines activitats proposen.
5, 6, 7. Unitats didàctiques per treballar la contaminació atmosfèrica
En aquestes unitats didàctiques elaborades pel Departamento de Medio Ambiente y Ordenación del Teritorio del Gobierno Vasco hi trobarem tres activitats per realitzar amb infants de primària:
- Observemos nuestro entorno – Cicle Inicial: A partir de posar color a una làmina reflexionarem sobre les principals fonts de contaminació de l’aire i la importància de viure en un entorn net i saludable. En acabar l’activitat podem plantejar fer un dibuix alternatiu lliure de contaminació.
- Pintemos los malos humos – Cicle Mitjà: A partir d’un plànol del nostre barri podem intentar identificar les zones amb més contaminació ambiental i reflexionar sobre les possibles solucions.
- Qué echamos al aire – Cicle Superior: Es tracta d’una activitat experimental de recollida de mostres de les partícules en suspensió a l’aire. Per tal d’identificar les substàncies contaminants i els focus més importants de contaminació.
Activitats per Secundària
8. Una atmosfera per viure
Una atmosfera per viure és una activitat elaborada pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya destinada als alumnes d’ESO. S’estudia l’atmosfera combinant l’estudi més científica amb altres fenòmens propers al dia a dia dels alumnes per ajudar-los a reflexionar sobre els seus hàbits de quina manera poden millorar-los per portar una vida més sostenible.
> Descarregueu-vos aquí l’activitat
9. Emissions – fonts d’emissió de contaminants
Emissions és una activitat elaborada pel Servei de Vigilància i Control de l’Aire (SVCA) per a ESO i Batxillerat. Es tracta de fer un exercici de recollida d’informació i mostres i després un anàlisi de laboratori per identificar les principals fonts d’emissions contaminants naturals i antropogèniques.
> Descarregueu-vos aquí l’activitat
10. Immissions – mesura de la qualitat de l’aire
Immissions és una altra activitat elaborada pel Servei de Vigilància i Control de l’Aire (SVCA) per a ESO i Batxillerat. Consisteix en diverses fases d’activitat. En primer lloc, la visualització de vídeos sobre la qualitat de l’aire i el qüestionari corresponent (es poden visualitzar des d’aquesta pàgina), i en segon lloc, un treball d’investigació i exposició oral sobre un tema relacionat amb la contaminació atmosfèrica.
> Descarregueu-vos aquí l’activitat