La secció Metges d’Acció Climàtica del Col·legi de Metge de Barcelona (CoMB), la Societat Catalana de Pediatria, l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i les entitats ciutadanes Eixample Respira i Revolta Escolar fan pública una carta, oberta a adhesions, on reclamen als polítics i administracions coherència i ambició per planificar i posar en marxa mesures per aconseguir un aire net i saludable.
És el primer estudi que investiga l'associació entre l'exposició primerenca a la contaminació atmosfèrica i la microestructura de la substància blanca al llarg de l'adolescència en una gran cohort.
Un nou informe detalla de forma exhaustiva l'augment i les repercussions de la contaminació atmosfèrica en la salut. Ja ha avançat el tabac i la mala alimentació com a factor de risc de mort. Es converteix així en el segon factor de risc de mort, fins i tot en nens menors de cinc anys.
Jaume Targa és director de la consultora 4sfera Innova.
Ens explica, durant la conversa amb Sostenible.cat, com la majoria de ciutats de Catalunya i Espanya superen els llindars de contaminació ambientals fixats per les directives europees.
Xavier Querol és professor d’investigació a l’IDAEA-CSIC
Xavier Querol ens parla de les morts prematures per la contaminació de l’aire que respirem i ens proposa algunes mesures per pal·liar la situació de forma urgent.
"Combatre la mala qualitat de l’aire que tenim a Barcelona no significa abandonar el vehicle privat, sinó plantejar-se alternatives més sostenibles i minimitzar les emissions que generem."
Dels contaminants avaluats per la xarxa automàtica de la Generalitat de Catalunya l'any 2022, es compleixen la majoria d’objectius de qualitat de l'aire a la majoria de zones. L’ozó troposfèric (O3) presenten algun incompliment d’algun objectiu de qualitat de l’aire. Les PM10 i el diòxid de nitrogen presenten superacions dels valors límit en un punt de mesurament.
L’any 2022 s’ha reduït un 13% les emissions de diòxid de nitrogen, un 4% les de CO₂, un 18% el carboni negre, un 6% les partícules PM10 i un 8% les PM2,5.
Només Barcelona, l'Hospitalet i Sant Cugat del Vallès limiten la circulació dels vehicles més contaminants, perquè van començar a fer-ho abans que existís la llei del canvi climàtic que obliga els municipis de més de 50.000 habitants a tenir ZBE.