La idea de l’aplicació ‘Abouit’ va néixer el 2015, però no va ser fins a finals de 2017 que es va poder materialitzar. Ha estat creada per Tabaré Majem i Xavier Javaloyas dos documentalistes que arrel d’una investigació sobre l’impacte social i ambiental de la crisi econòmica, van decidir crear aquesta plataforma per influir en la societat amb l’eina poderosa del consum conscient.
Abouit vol oferir informació independent en relació a tres pilars de la sostenibilitat: impacte dels productes en la societat, la pròpia salut i el medi ambient. Les avaluacions que ofereixen sobre els productes en aquests tres àmbits permeten comprar de manera més responsable i ètica.
Per tant, aquesta aplicació i web, a hores d’ara, permet comparar productes als quals se’ls ha atorgat una puntuació desglossada en els tres valors analitzats. La persona usuària ho pot fer amb el codi de barres del producte (escanejant-lo amb el mòbil) o bé fent una cerca per apartats per poder obtenir una visió general dels productes que s’ofereixen d’aquella tipologia. En ambdós casos, en escollir el producte en qüestió apareix la puntuació i tota la informació, si aquest està a la base de dades de l’aplicació –actualment n’hi ha uns 20.000 registrats-però continuen ampliant la base de dades. Per l’avaluació i la consegüent puntuació dels productes, el comparador té en compte l’impacte de l’empresa fabricant i del mateix producte sobre tres aspectes:
- Societat: avalua les seves polítiques i la responsabilitat social corporativa de l’empresa a través d’indicadors com drets humans i laborals, comunitat i acció social, transparència, anticorrupció, client i consumidor.
- Salut: contempla els riscos per a la salut que té un producte, els beneficis i els ingredients. També permet crear perfils personals per obtenir recomanacions nutricionals específiques.
- Medi ambient: analitza l’impacte que un producte sobre el medi ambient, en funció de la seva composició, però també la gestió ambiental de l’empresa, certificacions, etc.
Segons els creadors, aquests balanços s’obtenen mitjançant metodologies creades expressament per institucions i universitats de referència totalment independents de la indústria. D’aquesta manera, asseguren, les puntuacions que obtenen els productes estan fetes amb rigor i independència.
Com a fets a millorar en l’aplicació i la web, cal subratllar que actualment la informació respecte a les metodologies d’anàlisi és encara bastant genèrica, especialment pel que fa a l’anàlisi ambiental. L’anàlisi nutricional pot resultat també controvertit en alguns casos. Un fet també a tenir en compte és que la pròpia web permet comprar alguns dels productes analitzats. Tot i això disposa de partners que ofereixen certa garantia en les metodologies, com Economistas sin Fronteras, o Fundación Ecodes o Eiris. Caldrà veure com evoluciona aquesta aplicació que tot just comença a ser utilitzada pels consumidors.