Alumnes d’Elisava creen reposabraços amb materials reciclats per les estacions de metro de Barcelona

Font: TMB

05/01/2023 - 10:00

El projecte pilot impulsat per TMB, conjuntament amb el Barcelona centre de Disseny i Elisava com a agents experts del sector disseny, fa més accessibles els bancs de les andanes del metro per a persones amb diversitat funcional i mobilitat reduïda. Els reposabraços són el resultat d’un procés de cocreació, estan fabricats a partir dels tubs d’acer inoxidable d’autobusos retirats, i estan instal·lats les estacions de metro d’Universitat i la Sagrera.

Alumnes del Grau en Disseny i del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial d’Elisava, sota la direcció estratègica de la unitat d'innovació del Barcelona centre de Disseny (BcD), han impulsat un projecte pilot de cocreació centrat en el disseny i la creació de reposabraços pels bancs de les andanes del metro de Barcelona per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). La iniciativa, que parteix de l’àrea d’innovació de TMB, TMBinnova i el servei d’Accessibilitat, neix amb l’objectiu de crear un objecte per a fer les estacions de metro més accessibles per a les persones amb diversitat funcional i és una oportunitat per donar resposta al Reial decret estatal i nou decret d’accessibilitat de Catalunya (pendent de publicació), on es fixa l’obligatorietat d’instal·lació d’aquesta tipologia d’elements.

D’igual manera, el projecte està emmarcat dintre d’un procés d’economia circular engegat per la mateixa TMBinnova per tal de donar ús a elements reciclats d’autobusos que ja es troben fora del servei. Aquest fet posa en valor els objectius de TMB en matèria de sostenibilitat, donant una segona vida útil a alguns dels elements de vehicles en procés de desballestament.

A més, la instal·lació d’aquest element de cocreació, arriba juntament amb la dels seients isquiàtics, elements que permeten el repòs lumbar de les persones usuàries i que també estan alineats amb el servei d’Accessibilitat Universal de Transports Metropolitans de Barcelona a l'hora de millorar el confort dels passatgers i dels equips de manteniment de Metro.

 

Els reposabraços

Els reposabraços compten amb la voluntat de donar un nou ús a productes de rebuig, ja que estan fabricats a partir dels tubs d’acer inoxidable d’autobusos ja retirats del servei. En el procés de fabricació s’han minimitzat els processos industrials per fer-lo més sostenible i garantir la mínima petjada ecològica.

Aquest prototip és universal, ergonòmic i es pot adaptar a tots els bancs de la xarxa de metros de Barcelona, independentment de la tipologia del banc —hi ha diverses tipologies de bancs—. El reposabraços estan creats amb tubs d’acer de calibre 30 per evitar el deteriorament i fer front a actes vandàlics, són no porosos (antigrafiti) i no són transmissors de corrents erràtics. El perfil del reposabraços és rodó, ja que és més còmode per l’usuari, i la superfície és rugosa per afavorir la subjecció.

A cada banc s’instal·laran dos reposabraços a una distància de 50 cm entre ells, permetent així que l’usuari s'arrepengi i s’ajudi a seure o aixecar-se. El disseny s’ha creat pensant en l’ergonomia de la mà de l’usuari i els prototips estan situats just en els bancs que queden alineats a les portes dels vagons corresponents per a usuaris amb mobilitat reduïda.

En aquest projecte hi han participat nou alumnes d’Elisava del Grau en Disseny i del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial, tutoritzats pels professors Salva Fàbregas i Tona Monjo; Eugènia Marti, directora del Departament d’Innovació del Barcelona centre de Disseny, i els departaments d’innovació, accessibilitat i usuari de TMB.


 

Categories: 
Municipis: 
BarcelonèsBarcelona

Relacionats

Article

El servei acaba d’incorporar 500 bicicletes elèctriques per donar resposta a l’increment de demanda i, al llarg de l’any vinent, ampliarà el total de la flota fins a les 8.000 bicicletes. Les bicicletes es van presentar a la Festa de la Bici, que va tenir lloc ahir al passeig de Lluís Companys amb més de 10.000 participants.

Article

La cotxera d’autobusos que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té al Triangle Ferroviari, al districte de Sant Andreu, serà la primera instal·lació d’aquest tipus totalment elèctrica que hi haurà a Barcelona. La cotxera s’està transformant des del 2020 per adaptar-se a l’increment de busos elèctrics de la flota de TMB, uns treballs que acabaran l’any 2026, quan tots els espais per aparcar vehicles en aquestes instal·lacions estaran equipats amb un punt de recàrrega.

Article

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha mostrat a Brussel·les el compromís de Barcelona amb la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat. Ha estat en el marc d’una reunió amb l’eurodiputat Javi López, ponent del Parlament Europeu per a la revisió de la Directiva de la qualitat de l’aire, i amb François Wakenhut, cap de la unitat de qualitat de l’aire de la Comissió Europea

Butlletí