Font: TMB
Com a operador implicat en la lluita contra l’emergència climàtica i per al desenvolupament sostenible, TMB està avançant cap a una flota de bus de zero emissions incorporant més vehicles 100% elèctrics, d’hidrogen i explorant altres energies netes com l’ús del biometà.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) fa temps que treballa per fer de Barcelona i la seva àrea metropolitana unes ciutats més sostenibles, oferint un transport urbà més net, un compromís per la descarbonització, l’eficiència i la sostenibilitat. En aquesta línia d’actuació, la companyia ha fet una clara aposta per la tracció elèctrica i les energies verdes per mitigar el canvi climàtic. La incorporació de nous vectors energètics com l’electricitat, l’hidrogen o el biometà són el reflex d’aquest treball per anar convertint la flota d’autobusos en una flota verda, neta, d’emissió zero.
El 25% de la flota de zero emissions el 2024
Amb la incorporació de nous vehicles de zero emissions, TMB fa un pas més cap a una mobilitat totalment sostenible amb l’electrificació com un dels grans eixos per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans, i en línia al Pla Estratègic 2025 de TMB. Així, el passat mes de març TMB va anunciar que incorporava més vehicles de zero emissions per arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024. L’any vinent, la nova flota ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any.
A més, des de fa unes setmanes, Barcelona ja disposa de la segona línia urbana d’autobusos d’alta capacitat 100% elèctrica, la V15 (juntament amb l’H16, totalment elèctrica des de l’estiu del 2021) i, entre les properes passes, hi ha l’electrificació al 100% de línia de bus H12. De fet, TMB ja va comptar amb els primers carregadors elèctrics instal·lats l’any 2016 a la línia d’autobusos H16, i van ser pioners a Catalunya, Espanya i Europa.
L’aposta per combustibles de zero emissions
TMB ha pres aquest compromís perquè Barcelona i la seva àrea metropolitana necessita més transport públic i que aquest cada vegada contamini menys. Per això, la darrera inversió en vehicles de zero emissions suposa la inversió més important de la història de TMB, realitzada en els darrers quatre anys i amb 475 milions d’euros en renovació de material mòbil.
En aquest sentit, TMB ha fet una aposta clara per l’hidrogen com combustible de zero emissions i als 8 vehicles que actualment té en circulació s’hi sumaran 36 l’any 2024, una compra que actualment està en procés de licitació. Barcelona va ser la primera ciutat de l’Estat en comptar amb el primer bus d’hidrogen i la projecció és arribar al 2025 amb fins a 60 vehicles amb aquesta tecnologia.
En línia al seu Pla Estratègic 2025, TMB ha realitzat un esforç econòmic important en l’adquisició de vehicles per minimitzar l’impacte del transport de bus en el medi ambient amb una inversió que arribarà a gairebé 410 milions d’euros en vehicles d’energies netes fins al 2026. Així es pot veure en el següent gràfic on es reflecteix com evolucionarà el nombre de vehicles per tipus de combustible, reduint els dièsel i els híbrids mentre guanyen terreny els elèctrics i els d’hidrogen:
El biometà i l’economia circular
TMB també està participant en un projecte pilot d’economia circular -liderat pel centre tecnològic Cetaqua- que li permetrà posar en circulació aviat un primer autobús impulsat per biometà, un combustible obtingut a partir de llots depurats i provinents de les aigües residuals. Es preveu que aquest combustible reduirà en més d’un 85% la petjada de carboni gràcies a l’alta qualitat i al caràcter renovable d'aquest, neutre en emissions.