Barcelona guanya als cotxes un milió de metres quadrats amb el pla Superilla

07/10/2021 - 09:10

 

El pla Superilla Barcelona preveu guanyar un milió de metres quadrats d’asfalt per recuperar espai per al veïnat, fomentar la vida als barris, crear noves zones verdes, impulsar la mobilitat sostenible i afavorir els comerços, la restauració i les indústries locals. Un nou mapa interactiu permet consultar les actuacions executades i previstes fins al 2023.

El pla Superilla Barcelona suposa un canvi de model urbanístic per aconseguir una ciutat més sostenible i resilient.
 

Transformació de grans espais

Per afavorir que el veïnat pugui desplaçar-se i fer vida de manera saludable s’han creat diferents superilles als barris, com al Poblenou, Sant Antoni, Horta o Hostafrancs. A més, estan en procés les transformacions del Consell de Cent en un carrer de places i eixos verds, de la Meridiana per deixar enrere la funció d’autopista urbana de l’avinguda, de la plaça de les Glòries per convertir-la en un nou pulmó verd i de la via Laietana perquè sigui un carrer dels barris de l’entorn, i no una via de pas del trànsit.

A més de les grans transformacions, la ciutat s’està adaptant perquè el 75% dels carrers siguin a velocitat de 30 km/h. A més, la pacificació de vies secundàries als barris permet donar prioritat als vianants i a les persones usuàries de la bicicleta per incentivar una mobilitat més saludable.

 

Una ciutat per als infants

La pacificació d’entorns escolars, amb la reducció de carrils de trànsit i la creació d’espais plaça perquè la canalla i les famílies puguin reunir-se abans i després de l’escola, afavoreix el benestar d’un col·lectiu especialment vulnerable.

A més, molts centres s’estan convertint en refugis climàtics per fer front als efectes de l’emergència climàtica.

D’altra banda, l’impuls de noves àrees de joc, més integrades en la ciutat i més diverses, està convertint a poc a poc Barcelona en una ciutat jugable. Per fer-ho possible s’incentiva la inclusió d’elements singulars de joc que promoguin la imaginació dels infants i d’interacció amb la natura, i opcions accessibles per a tothom.

 

Una mobilitat eficient i respectuosa amb el medi ambient

La transformació urbanística, amb la pacificació de carrers, prioritza els desplaçaments a peu i en bicicleta. A més, la previsió és ampliar la xarxa de transport públic i millorar-ne l’eficiència amb mesures que permetran, per exemple, incrementar un 10% la velocitat dels busos.

A més, aquesta tardor començaran les obres d’urbanització de la Diagonal, pas previ per a l’ampliació del tramvia per la Diagonal, de les Glòries a Verdaguer, que reforçarà les connexions de l’Eixample amb l’àrea metropolitana.

També s’avança en la infraestructura per a les bicicletes, tant amb l’habilitació de 97 noves estacions de Bicing, ja operatives, com amb la previsió de continuar l’ampliació de carrils bici per tota la ciutat.


 

Més habitatge per doblar el parc públic

Per protegir la vida veïnal als barris i preservar el dret a l’habitatge s’han construït o estan en procés de construcció 6.100 habitatges públics, i s’adquireixen prop de 1.000 pisos.

L’objectiu és doblar el parc públic i a preu assequible existent.

 

Un urbanisme que fomenta l’economia local

Entre les actuacions urbanístiques que fomenten l’economia local hi ha la nova regulació per consolidar les terrasses a la calçada, la transformació d’usos del Port Olímpic, que aposta per les activitats vinculades al mar, o l’impuls d’un nou pol de recerca i innovació a l’entorn de la Ciutadella, entre altres.


 

Nou mapa interactiu d’actuacions

Les actuacions del pla Superilla Barcelona ja executades, en marxa o previstes fins al 2023 es poden consultar al nou mapa interactiu.

Un cop acabades, s’haurà destinat un milió de metres quadrats d’asfalt a l’ús veïnal i 40 hectàrees a nou verd. Amb les mesures es pretén aconseguir que el 81% dels desplaçaments de la ciutat es facin a peu, en bici o en transport públic.


 

Municipis: 
BarcelonèsBarcelona
Etiquetes: 

Relacionats

Article

La xarxa pedalable de la ciutat creixerà amb la creació de 32,6 quilòmetres més de carrils bici fins al 2023 i la millora dels existents per fer més fàcils, sostenibles i segurs els desplaçaments en bicicleta. En total, la infraestructura tindrà 272 carrils, més de 1.000 si hi sumem els carrers amb un límit de velocitat de 30 km/h i els entorns pacificats com les superilles.

Article

El projecte EdiCitNet, finançat per la Unió Europea i amb una durada prevista de 5 anys, va néixer amb l'objectiu de demostrar que la implementació d'infraestructures verdes no ornamentals pot augmentar la producció sostenible d'aliments a nivell local, així com regenerar espais urbans apostant per una millora de la inclusió social.  Sant Feliu és l'únic municipi participant de l'estat espanyol.

Article

 

El curs 2021-2022, 36 escoles i instituts de Barcelona, públics, concertats i privats, participen en el projecte “Menjadors escolars més sans i sostenibles”. La iniciativa, supervisada per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), té per objectius promoure una alimentació més saludable, combatre l’emergència climàtica i enfortir l’economia local i de temporada. Els centres ofereixen menús amb menys carn vermella, més proteïna vegetal i més aliments de proximitat.

Butlletí