El Prat de Llobregat redueix 372 tones de CO2 amb el Pla d’estalvi energètic a les escoles

Font: Ajuntament de El Prat de Llobregat
24/02/2016 - 14:11

Un dels àmbits en el qual ha actuat l'Ajuntament del Prat de Llobregat de forma prioritària ha estat el dels edificis i centres educatius. Els estalvis econòmics assolits fins el moment han estat de 86.048€.

L’Ajuntament del Prat de Llobregat forma part del conjunt de municipis europeus que l’any 2009 van signar el Pacte d’Alcaldes per a l’Energia Sostenible, amb el qual es comprometia, en l’horitzó de l’any 2020, a reduir un 20% la demanda d’energia, augmentar un 20% l’eficiència i garantir que un 20% de l’energia tingués un origen renovable.

Per aconseguir-ho, des d’aleshores s’han implementat en tots els equipaments i serveis municipals un conjunt de mesures d’estalvi i eficiència dirigides a disminuir-ne el consum i els costos ambientals i econòmics associats. Un dels àmbits en els que s’ha actuat de forma prioritària ha estat el dels edificis i centres educatius, atès que representen al voltant d’una cinquena part del consum total. Els estalvis econòmics assolits fins el moment han estat de 86.048€.

L'experiència i els bons resultats han permès incloure aquesta bona pràctica en el recull de Casos d'èxit de reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle de l'Oficina Catalana de Canvi Climàtic.

Beneficis

  • Reducció del consum d’energia (electricitat i gas natural)
  • Minimització dels gasos amb efecte d’hivernacle
  • Implantació de sistemes de gestió i monitorització energètica
  • Sensibilització ambiental dels mestres, dels nens i nenes i dels pares i mares
  • Estalvi econòmic

Gairebé el 20% del consum energètic municipal correspon a les escoles. Per conèixer amb més detall les pautes de consum dels edificis i dels usuaris, l’any 2014 es van monitoritzar les escoles de primària de la ciutat (conjuntament amb altres equipaments i serveis), fent servir l’aplicatiu de gestió energètica Dexcell Energy Manager. En paral·lel, es va actuar en matèria de formació dels usuaris dels centres i dels professionals i tècnics de gestió i manteniment, amb l’objectiu inicial d’aconseguir reduir un 15% el consum.

Repartiment del guany econòmic dels estalvis

En el marc d’aquesta actuació, l’Ajuntament del Prat i les escoles van arribar a un pacte per beneficiar-se mútuament dels estalvis aconseguits. Així, atès que l’Ajuntament és qui paga les factures energètiques i que són els centres els que més poden fer per estalviar, van acordar impulsar el programa “Meitat per a tu, meitat per a mi” per repartir-se a parts iguals els guanys econòmics obtinguts amb la reducció del consum, seguint la filosofia del Projecte Euronet 50/50 max. (http://www.euronet50-50.eu/index.php/cat/). Amb les mesures impulsades s’ha arribar a estalvis propers al 30% en algunes escoles. Cal dir que hi participen totes les escoles de la ciutat (13 de primària, 1 d’educació especial i 1 d’adults).

Mesures implantades

A totes les escoles: reprogramació de l’horari de calderes adaptant les hores de més confort a la part central de la jornada escolar.

A algunes escoles:

  • Instal·lació de detectors de presència.
  • Millora de l’estanquitat d’alguns espais.
  • Instal·lació de vàlvules termostàtiques en radiadors.
  • Instal·lació de control en calderes ajustant la temperatura de les calderes de condensació a la temperatura màxima dels circuits d’impulsió per maximitzar el rendiment de la caldera.

 

Municipis: 
Baix LlobregatEl Prat de Llobregat
Etiquetes: 

Relacionats

Article

La Casa de l'Energia és un espai d'informació, assessorament i reflexió que neix amb vocació de donar suport a la ciutadania, comerços i empreses per dur a terme la necessària transició energètica. 

Article

L’Ajuntament de Mollet del Vallès ha presentat el MolletBici, un mòdul d’aparcament per a bicicletes tancat, públic i gratuït amb capacitat per a 20 bicicletes situat al costat de l’estació de Renfe de Mollet – Sant Fost. L’aparcament, que estarà operatiu tots els dies de l’any i estarà vinculat als horaris de Rodalies, es tracta d’un espai tancat al qual només s’hi podrà accedir identificant-se mitjançant una APP i disposarà d’una càmera de videovigilància per garantir la seguretat. El servei és una aposta més per fomentar la intermodalitat entre la bicicleta i el tren i així facilitar i potenciar els trajectes sostenibles.

Article

L'excedent d'energia que es generi s'utilitzarà per rebaixar la factura de la llum a famílies vulnerables

Butlletí