Situat 15 kilòmetres al sud de la ciutat de Girona, l'Aeroport de Girona i el nou CIM - La Selva conformen una zona amb una elevada concentració de llocs de feina. Prop d'un miler de treballadors i treballadores s'hi desplacen cada dia, i això tenint en compte que el Centre Intermodal de Mercaderies encara no es troba a ple rendiment. A més, cal destacar el fet que aquest centre de treball es troba relarivament a prop de dos centres urbans: Vilobí d'Onyar i Riudellots de la Selva, a uns 4km de distància.
Per aquest motiu, Albert Carenys, de la Direcció General de Transports Terrestres (DPTOP) de Girona valora molt positivament l'experiència del projecte Gesmopoli en aquesta zona, ja que "ha permès fer una detecció de les necessitats de mobilitat de l'àrea d'influència de l'Aeroport de Girona". Entre les mesures d'èxit, Carenys destaca sobretot "la incorporació de la Línia L-601 al consorci per al transport públic de l'Àrea de Girona i per tant la seva integració tarifària, la qual cosa ha millorat moltíssim el preu de la mobilitat dels treballadors de l'aeroport i la seva àrea d'influència". Carenys també valora positivament "la connexió de la zona amb l'estació de tren de Caldes i amb l'estació de tren de Riudellots per garantir la intermodalitat i la mobilitat cap a Figueres, Sant Celoni, etc.".
Pel que fa a la continuïtat del projecte, Carenys assegura que a la zona de l'aeroport "encara no s'hi ha desenvolupat tot el potencial que sobre el planejament hi havia previst", de manera que "cal seguir pensant millores en la mobilitat obligada de les persones i per tant millores en la connexió d'aquesta àrea amb Riudellots, Vilobí, Salt i Girona", potenciant l'estació de tren de Riudellots i les connexions de la zona amb aquesta estació de tren.
De la seva banda, Josep Codina, representant d'UGT a Girona, valora positivament la iniciativa, ja que "ha situat en el territori un debat ampli i participatiu sobre les necessitats de mobilitat" de la zona. Entre les mesures endegades destaca "la promoció i posada en funcionament d'un servei d'autobusos a Riudellots que abans no existia", així com "el compromís de millorar la freqüència del horaris i la ruta entre Girona i l'aeroport, passant per Salt, de manera que anar al treball amb transport públic estigui a l'abast de més treballadors".
De fet, Codina creu que "la feina feta en aquesta etapa ha estat decisiva, però cal que tingui continuïtat si volem que les actuacions nascudes dels plans de mobilitat, vagin endavant amb implicació de tots els agents i les parts interessades". En aquest sentit, "La Mesa de Mobilitat és un bon instrument per aglutinar aquesta continuïtat amb la participació de tots els que en formem part", assegura, tot i que "la dotació de recursos esdevé imprescindible per garantir-ne la gestió i el bon funcionament".
Finalment, Jordi Casasayas, de CIMALSA, valora especialment la integració tarifària i l'edició d'un tríptic informatiu. Casasayas que el projecte hauria de continuar "mantenint la mesa de mobilitat i integrant-hi la resta de polígons i àrees del municipi".
(P)
Entrevista a Montse Pascual, gestora de la mobilitat al polígon de l'Aeroport de Girona
Com valoreu, en termes generals, el projecte Gesmopoli?
En general valoro molt positivament el projecte, i entenc que la part més interessant d'aquest projecte és la implantació d'aquest en els territoris i les repercussions favorables que comportarà en els diversos àmbits.
En el cas de l'Aeroport de Girona i CIM La Selva, crec que el projecte GESMOPOLI ha estat innovador i molt positiu ja que ha impulsat la creació d'una mesa de mobilitat, l'òrgan des del qual es fa el seguiment de les actuacions proposades en el Pla de mobilitat, es posen en comú els diferents punts de vista i es decideixen les propostes a impulsar pels diversos agents.
D'altra banda, Gesmopoli també ha implantat la figura de la gestora de mobilitat, que és una innovació ja prevista en la llei de mobilitat, i que en el meu cas ha tingut dos objectius: dinamitzar la Mesa de Mobilitat de l'Aeroport i CIM la Selva i impulsar l'aplicació de les actuacions previstes en el Pla de Mobilitat.
Quines creieu que son les mesures de més èxit per millorar la mobilitat al vostre polígon?
Les actuacions proposades en el Pla de Mobilitat Sostenible-Aeroport de Girona i CIM La Selva i que han estat recollides com a objectius del Pacte per a la mobilitat de la Mesa de mobilitat de l'Aeroport de Girona i CIM La Selva són:
1. Consolidació de la Mesa de Mobilitat
2. Creació de la figura del Gestor de mobilitat de l'aeroport
3. Millora de la informació a l'usuari i usuari potencial
4. Millora de la freqüència i l'horari del servei de transport públic des de Girona
5. Millora de la cobertura del transport públic: es proposa una nova parada a Salt en la línia de transport públic Girona-Aeroport
6. Abaratir el cost del transport públic per als treballadors
7. Creació d'un servei d'aportació des dels municipis veïns i des de l'estació de tren de Riudellots de la Selva
8. Adequar l'accés a l'aeroport a peu des del CIM La Selva
9. Creació d'itineraris segurs per a bicicletes des de Vilobí d'Onyar i Riudellots de la Selva fins a l'aeroport i CIM La Selva
10. Promoció de l'ús de la bicicleta
11. Creació d'aparcaments per a bicicletes
12. Promoció del cotxe compartit
Durant els primers mesos de treball es van fer entrevistes amb els agents i empreses i es va posar de manifest que una gran part dels treballadors provenen de Girona i Salt, i per això l'actuació més reclamada era l'abaratiment del cost del bitllet d'autobús Girona - Aeroport de Girona, i la creació de targetes multiviatge. Aquesta demanda de les empreses es va traslladar a la Mesa de mobilitat que alhora va traslladar aquesta demanda a l'ATM de Girona, que va respondre incloent aquesta línia de transport regular en la primera fase de la integració tarifària de l'àrea de Girona (juny 2008) i per tant, introduint bitllets multiviatges i l'abaratiment del cost del viatge. Per tant, s'ha aconseguit implantar una de les actuacions més reclamada.
Així mateix, també s'han aconseguit materialitzar en aquests pocs mesos altres actuacions com que CIMALSA hagi acondicionat l'accés de vianants a la parada d'autobús del CIM La Selva i hagi acondicionat l'enllaç peatonal amb l'Aeroport. També AENA ha instal·lat uns aparcaments de bicicletes en l'aparcament dels treballadors de l'Aeroport.
Com valoreu el paper que juga la figura del gestor en la mobilitat als polígons?
La valoració és molt positiva. La figura de la gestora de mobilitat en l'Aeroport de Girona i CIM La Selva, ha tingut bàsicament dos objectius:
Dinamitzar la Mesa de Mobilitat de l'Aeroport i CIM la Selva
Impulsar l'aplicació de les actuacions previstes en el Pla de Mobilitat i recollides en el Pacte per la mobilitat.
D'aquesta manera la gestora de mobilitat ha esdevingut una figura pont entre el CIM La Selva i l'Aeroport de Girona, i l'espai de trobada ha estat la Mesa de Mobilitat. Abans de la creació de la Mesa de mobilitat en el marc del projecte GESMOPOLI, no existia aquest espai on treballar plegats els temes de mobilitat de l'àmbit en conjunt i aquest treball a llarg termini ha de tenir resultats molt positius.
Les dades del polígon
Superfície: 200 ha. Aprox.
Número d'empreses: 29
Número de treballadors: 716
Municipis que comprèn: Vilobí d'Onyar; Riudellots de la Selva
Situació: L'aeroport està situat al municipi de Vilobí d'Onyar i es troba a 15 km al sud de la ciutat de Girona. Es situa estratègicament en la confluència de l'autopista AP-7 (sortida 8), la carretera A-2 (antiga N-II) i l'Eix Transversal (C-25) (veure mapa).