Els centres educatius públics de Malgrat han estalviat aquest curs més de dues tones de CO2

Font: Ajuntament de Malgrat de Mar i Diputació de Barcelona

07/06/2024 - 08:06

Les escoles públiques Mare de Déu de Montserrat i Marià Cubí i Soler, i l'Institut Ramon Turró i Darder han aconseguit estalviar més de dues tones de CO2 aquest curs. Aquesta és una de les dades més destacades del projecte 50/50 d'estalvi energètic, que la Diputació de Barcelona ha tancat amb un acte celebrat al Parc Franesc Macià.

La cloenda l'han presidit el diputat d'Acció Climàtica i Transició Energètica, Marc Serra, l'alcaldessa, Sònia Viñolas, i el regidor de Sostenibilitat, Jordi Farré.

Més de 3.000 euros de mitjana anual és el que han aconseguit estalviar les escoles públiques Mare de Déu Montserrat i Marià Cubí i Soler, i l'Institut Ramon Turró i Darder en el marc del projecte 50/50 d'estalvi energètic. Amb aquest projecte, el 50% de l'estalvi econòmic obtingut gràcies a les mesures d'eficiència energètica adoptades per l’alumnat i el professorat es torna a l'escola a través d'un pagament financer, i el 50% de l'estalvi econòmic suposa a la vegada un estalvi net per l'administració local que paga les factures energètiques. Amb aquest projecte, els centres educatius públics de Malgrat de Mar han aconseguit de mitjana durant el curs 2023-2024 un estalvi econòmic de 3.131,36 € i l’ajuntament haurà de tornar 1.565,68 € per escola; s’han estalviat de mitjana 9.503 kWh i s’han deixat d’alliberar a l’atmosfera 2,09 tones de CO2.

Els centres educatius públics de Malgrat de Mar estalvien una mitjana de 9.500 kWh amb mesures d’eficiència energètica

L'alumnat dels tres centres ha pogut compartir la seva experiència en el projecte en l'acte de cloenda, que ha tingut lloc al Parc Francesc Macià. Els nois i noies han explicat com han portat a terme aquesta iniciativa durant tots aquests mesos. L’acte de tancament del projecte 50/50 a Malgrat de Mar coincideix amb la celebració, aquest dimecres, 5 de juny, del Dia Mundial del Medi Ambient (DMMA), una jornada instituïda per les Nacions Unides per fomentar la sensibilització i l'acció global per a la protecció del medi ambient i que enguany se centra en la necessitat de restaurar les terres, aturar la desertificació i enfortir la resiliència a la sequera sota el lema ‘Les nostres terres. El nostre futur. Som la #GeneracióRestauració’.

La visita del diputat Marc Serra a Malgrat ha començat a primera hora a l'escola Marià Cubí i Soler on ha compartit una estona amb l'equip directiu del centre per conèixer de primera mà com ha estat aquesta primera experiència en el projecte 50/50. La directora del Marià Cubí, Sara Rubio, ha manifestat que l'experiència ha estat molt positiva per als alumnes i per al centre. 

Segons Marc Serra, com a resultat d'aquest projecte, tothom hi guanya: "L'Ajuntament, perquè implica un estalvi energètic i econòmic; l'escola, perquè el 50% d'aquest estalvi econòmic reverteix en millores al centre, i també guanya el conjunt de la comunitat educativa perquè els alumnes aprenen nous hàbits d'estalvi energètic que es poden extrapolar al conjunt de la societat i a les seves llars", ha dit.

Per la seva banda, l'alcaldessa, Sònia Viñolas, ha reconegut la implicació dels alumnes en el projecte i els ha emplaçat a "educar els adults per tal de fer una bon feina" davant del repte que suposa el canvi climàtic.

 

 

50/50 per l'estalvi energètic a centres educatius

Des del curs 2020-2021 han participat en el projecte 50/50 d'estalvi energètic un total de 90 escoles de 37 municipis de la província de Barcelona, i aquest curs 2023-2024 es desenvolupa a 16 centres educatius de 10 municipis.

Aquesta iniciativa de la Diputació de Barcelona té com a objectiu incentivar l'estalvi energètic a les escoles i instituts a partir de l'aplicació de bones pràctiques en l'ús i gestió de l'energia. La idea és que l'alumnat aprengui sobre energia i alhora s'aconsegueixi millorar l'eficiència energètica. A més, se'ls corresponsabilitza en la bona gestió i cura de les instal·lacions escolars.

L’encarregat de dur a terme les accions d’estalvi energètic durant el curs escolar és l’equip energètic, el qual està format per alumnes, mestres, conserges i personal de cuina i neteja. En aquest sentit, l’ajuntament (que és qui paga les factures) i l’escola (que és qui fa servir l’energia) signen un acord de col·laboració, on el primer es compromet a retornar el 50% dels estalvis econòmics aconseguits i on l’escola es compromet a aplicar bones pràctiques en l´ús de l’energia.

Els centres participants disposen d’una motxilla amb aparells que els ajuden a mesurar el consum d’electricitat, de la intensitat de la llum o de la temperatura als diferents espais. Amb les dades obtingudes en les auditories energètiques, els alumnes dissenyen un pla d’estalvi energètic per implementar accions o fer propostes de millora en la gestió energètica del centre.

Des de la Diputació de Barcelona s’ofereix suport tècnic a aquells ajuntaments i centres educatius que vulguin implantar el projecte 50/50 per impulsar comunitats energètiques escolars basades en l'estalvi i l'eficiència energètica, i que tinguin en compte a tots els agents de la comunitat educativa: alumnat, professorat, personal PAS, ajuntament i famílies. 

Des de l’any 2020 la mitjana d’estalvi aconseguit per les escoles que han participat en el projecte ha estat de 2.186,99 €, i els ajuntaments hauran retornat 1.093,50 € per escola; s’han estalviat una mitjana de 9.469,50 kWh i s’han deixat d’alliberar a l’atmosfera 2,08 tones de CO2.

 


 

Municipis: 
MaresmeMalgrat de Mar

Relacionats

Article

Les escoles de Primària Mare de Déu de Montserrat i Marià Cubí i l'Institut Ramon Turró participen aquest curs en el "Projecte 50/50" d'estalvi energètic en els centres educatius.

Article

Sumem energies és una xarxa de centres educatius promoguda per Escoles + Sostenibles i l’Agència d’Energia de Barcelona que té per objectiu que l'alumnat impulsi accions d'eficiència energètica en el seu centre, mentre pren consciència sobre els impactes ambientals i socials de l’ús de l’energia.

Article


 

Quines són les energies renovables? Quina diferència hi ha amb aquelles que no ho són? Aquestes són algunes de les preguntes que s'han formulat en una de les sessions d'Aprenem el Sol.

Butlletí