Les Franqueses ha presentat el Pla Estratègic de la Bicicleta, un projecte que pretén fomentar l'ús quotidià d'aquest mitjà de transport i encaminar el municipi cap a una mobilitat més sostenible, en un acte obert a la ciutadania per poder explicar de primera mà el projecte i recollir els dubtes i aportacions dels veïns i de les veïnes del municipi.
L'Ajuntament s'ha compromès a incloure en aquest pla la connexió de les Franqueses amb la Garriga per la N-152z mitjançant una via ciclable. El consistori ha iniciat els tràmits per sol·licitar la realització de les obres a partir de la 3a fase a la Diputació de Barcelona, ens titular de la carretera que disposa de més de 2 quilòmetres de via i compta amb el pas d'un alt volum de vehicles a diari.
Una altra de les aportacions que s'incorporaran al pla definitiu és la creació d'un carril bici que uneixi la Zona Esportiva Municipal de Corró d'Avall, la plaça de la Malagarba, el carrer Girona de Granollers i amb el seu pas per sota la via del tren, arribi al carrer Aragó de Bellavista.
El consistori ha començat a treballar en una altra de les peticions realitzades durant la presentació, i és que, les Franqueses senyalitzarà en determinats trams de la xarxa urbana, l'obligació de mantenir la distància lateral mínima de 1,5 metres quan avancis una bicicleta o un ciclomotor en les carreteres d'un sol carril per sentit de circulació. Quan hi hagi dos o més carrils per sentit, s'ha d'ocupar completament el carril adjacent.
El Pla Estratègic de la Bicicleta està pensat per desenvolupar-se en tres fases i contempla una durada de mínim 5 anys (2022-2027). La primera fase, a executar entre un i dos anys, preveu enllaçar els principals equipaments municipals, relligar els cinc pobles que formen el municipi i fer un recorregut pedalable que connecti amb els municipis limítrofs. Concretament, la idea és fer un carril bici pel passeig Tagamanent que enllaci l’Ajuntament amb l’Escola Joan Sanpera i Torras, l’Espai Can Prat, El Centre Cultural de Corró d'Avall, l’Escola Guerau de Liost i la Zona Esportiva Municipal de Corró d'Avall, fins a connectar amb Granollers.
També es preveu construir un carril bici a la via Europa per accedir a l’Escola de Ciclisme i per connectar amb Canovelles i la Garriga; i un tercer que, coincidint amb la pacificació del trànsit al centre de Llerona, connecti el carrer Catalunya amb l’Ajuntament per la carretera de Ribes.
A la segona fase, a executar en un termini d’entre dos i cinc anys, hi hauria el desplegament d’una xarxa ciclable pels principals carrers i equipaments de Bellavista, el carrer Barcelona, el carrer Valldoriolf, a la carretera de Cànoves fins a Marata i Corró d’Amunt i un altre al camí Antic de Vic, entre d'altres.
La darrera fase preveu actuar a la carretera de Ribes, entre l'Ajuntament i Can Mònic, per enllaçar amb Granollers.
Durant les primeres fases del pla, l'Ajuntament contempla modificar l'ordenança de circulació, ampliar els aparcaments de bicicletes i crear aparcaments segurs propers als equipaments municipals i a les estacions de tren.
La participació de la ciutadania en la creació del Pla Estratègic de la Bicicleta ha enriquit el projecte i l'ha adequat encara més a les necessitats de les persones que viuen al municipi. Anteriorment, es va presentar el pla a les entitats ciclistes de les Franqueses com a principals implicades i coneixedores de les necessitats dels ciclistes. Actualment, el projecte executiu del primer eix a construir, l'eix passeig Tagamanent, carrer Céllecs, carrer de la Riera, carrer del Migdia i Can Mònic, es troba en fase de contractació.
Les Franqueses s'encamina cap a un tipus de transport més eficient, amb uns índex de contaminació més baixos i més seguretat viària.