Font: Generalitat de Catalunya
El passat 21 de novembre a la tarda va tenir lloc a la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona, l’acte de lliurament del Premi Medi Ambient 2019 de la Generalitat de Catalunya i del Premi Escoles Verdes 2019. Aquest any el Premi Medi Ambient, en les modalitats de recerca i iniciativa s’ha emmarcat en la temàtica de conservació de la biodiversitat vegetal.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha lliurat el Premi Medi Ambient 2019 i el Premi Escoles Verdes 2019, en un acte celebrat a la Universitat de Girona. S’ha organitzat coincidint amb la commemoració dels 25 anys del seu grau de ciències ambientals, que va convertir aquest centre docent en un dels primers a apostar per aquesta titulació.
Durant l’acte, Calvet ha destacat que “aquests premis ajuden a difondre la feina feta, conscienciar i seguir treballant”. Ha dit als premiats que “la vostra feina marca el full de ruta del futur, perquè hem de tenir molt clar que hem de treballar per nosaltres, però sobretot per als nostres fills i filles”. “O tenim els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) al cap o no ens en sortirem”, ha subratllat.
El conseller ha destacat la creixent sensibilització de la societat i ha tingut paraules de reconeixement cap als moviments juvenils. Pel que fa a les polítiques ambientals, ha posat com a exemple els plans directors urbanístics de revisió de sòls no sostenibles del Govern, o l’Estratègia del patrimoni natural i la biodiversitat de Catalunya, i ha dit que “necessiten continuïtat i compromís, i que siguin polítiques transversals que s’implementin a tot el Govern”.
La Generalitat atorga cada any aquests dos premis en tres modalitats diferents. En el cas del Premi Medi Ambient, que va crear el 1993, distingeix persones físiques i jurídiques en l’àmbit de la conservació del medi ambient, amb l’objectiu de reconèixer públicament projectes de recerca, desenvolupament i innovació, així com la millor iniciativa de protecció i millora del medi ambient en una temàtica concreta, que aquest any ha estat la conservació de la biodiversitat vegetal. Així mateix, inclou la modalitat de trajectòria de persones o institucions que han impulsat actuacions de conservació i millora del medi ambient.
Pel que fa al Premi Escoles Verdes, la Generalitat destaca centres educatius per la seva trajectòria de millora continuada en el procés d'ambientalització integral i en la seva implicació en la millora del seu entorn. També actuacions singulars de millora ambiental liderades per escoles verdes, i el treball en xarxa conjuntament amb altres agents del territori.
Premi Medi Ambient 2019
El conseller Calvet, acompanyat de la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, ha lliurat avui el Premi Medi Ambient 2019 en les seves tres modalitats.
En la modalitat de trajectòria de protecció i millora del medi ambient, el jurat reconeix dues candidatures:
Associació GEPEC: El jurat ha valorat que fa 34 anys que l’associació vetlla per la conservació del patrimoni natural de Catalunya i en especial de les comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, territoris amb poca tradició associativa ambiental. El GEPEC promou la divulgació i sensibilització de l'entorn local mitjançant un extens programa d'activitats, projectes de restauració del territori, acords de custòdia, l’educació ambiental, recerca aplicada i treballs de millora d'hàbitats. Va ser clau, en els seus inicis, en la defensa del riu Montsant, amenaçat per una presa, i la serra Major on es volien instal·lar centrals eòliques quan encara no s’havia creat el Parc Natural de Montsant, la creació del qual l’entitat va defensar en tot moment.
Consorci del Ter: El Premi distingeix els seus més de 20 anys de trajectòria. Amb 69 ajuntaments de la conca del Ter i 5 consells comarcals, ha esdevingut el consorci amb més organismes i institucions de Catalunya. El jurat valora que es tracta “d’un ens imprescindible per al món local i per a la gestió de l'espai natural de manera conjunta, que ha dut a terme actuacions de millora i recuperació de la vegetació de ribera del riu, així com actuacions de manteniment i millora de les ribes al Ter i al Freser”.
En la modalitat de recerca, innovació i desenvolupament ha premiat la candidatura “Estudis sistemàtics d'endemismes de muntanyes de Tarragona i implicacions per la conservació”, de Marc Aixarch Curto, de la qual destaca la rigorositat en el plantejament del treball utilitzant les tècniques habituals d’anàlisi. El projecte premiat se centra en aclarir alguns dels principals i més antics interrogants pel que fa a la identitat taxonòmica d’endemismes de massissos muntanyencs tarragonins, en especial el massís dels Ports, un dels espais de major biodiversitat del territori català, i aporta dades essencials per a l’establiment del seu estat de conservació i de les necessitats d’executar-hi actuacions de protecció.
Finalment, en la modalitat de millor iniciativa de protecció i conservació de la biodiversitat vegetal, el jurat premia l’Associació Marques de Pastor i el Consorci Leader del Pirineu Occidental, per “Gratitud Pallars, responsabilitat turística i social al Pallars”. Destaca com implica de manera transversal tots els agents del territori, la població autòctona, les persones visitants, i les empreses turístiques i no turístiques, fomentant la col·laboració conjunta per tal de valorar i conservar el patrimoni cultural i natural, i fomentar un turisme sostenible del Pallars.
El premi se centra enguany en la conservació del patrimoni natural, i particularment de la biodiversitat vegetal a Catalunya. Per aportar-hi llum, s’ha celebrat una taula rodona sobre els reptes de la conservació, amb la participació de Jordina Belmonte, presidenta de la Institució Catalana d’Història Natural; Esther Garcés, investigadora del CSIC, i Jaume Vicens, subdirector general de Biodiversitat i Medi Natural de la Generalitat.
Premis Escoles Verdes 2019
D’altra banda, en la seva vuitena edició, el conseller Calvet, acompanyat del responsable dels Serveis Educatius i la Formació Permanent del Departament d’Educació als Serveis Territorials de Girona, Pere Costa, ha lliurat avui el Premi Escoles Verdes 2019, en les seves tres categories.
En concret, en la de trajectòria de millora continuada en el procés d'ambientalització integral del centre i en la implicació en la millora del seu entorn, el jurat ha acordat premiar dos centres educatius:
Escola Bernardí Tolrà de Vila-rodona (Alt Camp): Destaca el treball competencial, la forta vinculació al territori i la incidència en la vida del municipi.
Institut Berenguer d’Entença de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant (Baix Camp): Es valora el treball continu i constant, i la incorporació d’actuacions noves en tots els àmbits: currículum, gestió, implicació en l’entorn i treball en xarxa. També el fort vincle curricular de totes les actuacions.
En la modalitat d’actuació singular de millora i transformació del seu entorn, el jurat ha distingit dos centres:
Escola Pérez Sala de Vilassar de Mar (Maresme): Reconeix l’actuació “Contaminació per plàstics” per potenciar l’experimentació i el mètode científic i l’assoliment de les competències bàsiques. Es valora que l’acció s’ha anat consolidant fins a provocar canvis en la gestió dels plàstics en el propi centre, així com la forta implicació del centre amb l’entorn proper.
Escola El Bosc de Mont-ral (Alt Camp): El jurat distingeix el projecte “Què ens aporten les sortides setmanals al bosc?”. El considera “molt ben treballat des del punt de vista de l’aprenentatge significatiu, amb una metodologia activa i molt vinculat a un currículum competencial” i en destaca el treball amb persones i entitats del territori.
Finalment, en la categoria de treball en xarxa, el jurat premia enguany la Fundació Vedruna Catalunya Educació pel seu “Projecte Sotenibilitat Vedruna Catalunya”, que promou el treball en xarxa de 32 escoles Vedrunes per millorar la formació del professorat, potenciar l’intercanvi d’experiències, el vincle curricular i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), la millora continua en la gestió als centres i la vinculació a l’entorn.