Font: Generalitat de Catalunya, ATM
L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya han impulsat una campanya per conscienciar la gent dels costos ambientals del comerç electrònic al territori.
Quan comprem a través d’internet, estem assumint uns costos ambientals dels que sovint no en som conscients. Per això, l’Autoritat del Transport Metropolità i el Departament de Territori i Sostenibilitat llancen una campanya per sensibilitzar la societat, i especialment les persones joves, sobre les conseqüències mediambientals associades al comerç electrònic i fomentar, així, un model de comerç sostenible. Serem al lloc d’entrega, per evitar així un desplaçament innecessari? Segur que necessitem que la comanda arribi avui mateix? Tenim una alternativa de proximitat? Són algunes de les reflexions que poden ajudar a minimitzar l’impacte mediambiental del comerç en línia.
Les compres a través de la xarxa generen tant CO2 i òxids de nitrogen com 400.000 cotxes durant tot un any
La campanya, enfocada fonamentalment a un públic jove, busca precisament generar aquestes reflexions per tal de promoure un comportament responsable en el comerç electrònic. Un consum conscient, en què la persona consumidora valori les diferents possibilitats abans de fer la compra i tingui present els costos mediambientals a l’hora de decidir el termini d’entrega, si pot agrupar les diferents comandes, utilitzar punts de recollida o si pot optar pel comerç de proximitat per aquella compra.
Cada segon, 3 lliuraments
En els darrers anys, la importància del comerç electrònic ha augmentat notablement, i amb la situació generada per la covid-19 encara s’ha incrementat més, amb el conseqüent impacte negatiu en la qualitat de l’aire. Abans de la pandèmia, a Catalunya el ritme de creixement del comerç electrònic era d’entre un 20 i un 25% anual, amb un volum de 53 milions de compres que comportava al voltant de 39 milions de desplaçaments, dels quals 9 milions eren innecessaris, és a dir, retorns o absència del receptor. A Catalunya, cada segon es fan 3 lliuraments. Tota aquesta logística suposen 400.000 tones/any de C02 i 1.700 tones de NOx. O el que és el mateix: per compensar aquestes emissions, 1.500.000 persones haurien de deixar d’utilitzar el cotxe i fer servir la bicicleta pels seus desplaçaments dins de la ciutat durant tot un any.
Aquesta campanya s’emmarca dins del Pla Director de Mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità. El PDM 2020-25, aprovat recentment, té per objecte planificar la mobilitat de l’àmbit del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB), tenint present tots els modes de transport, el passatge i les mercaderies, i per tant, també el comerç electrònic. L’augment important de les vendes en línia comporta dos reptes principals, a nivell de mobilitat: per una banda, aquest va lligat a un fort increment de la distribució urbana de mercaderies, fet que suposa un repte de planificació i gestió. Però també suposa un augment dels costos ambientals, i és en aquest sentit que l’ATM, impulsa aquesta campanya conjunta amb el Departament de Territori i Sostenibilitat. Perquè l’objectiu és aconseguir una mobilitat sostenible, saludable, intel·ligent, productiva, fiable, segura i eficient, i que ho sigui en tots els camps: des del transport públic, fins a la logística.