Nova campanya de sensibilització per millorar la gestió de residus a Barcelona

26/02/2021 - 14:00

Fins al desembre una vintena d’informadors i informadores recorreran tots els barris de la ciutat de Barcelona per incidir en la corresponsabilitat del veïnat i dels comerços en la gestió dels residus.

Aquest febrer l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa dues campanyes de proximitat per millorar la gestió de residus a la ciutat. Per una banda un equip d’informació ambiental format per 8 persones, ha tornat un any més als carrers de la ciutat per conscienciar la ciutadania de la importància de reduir la generació de residus i separar correctament totes les fraccions a les llars. Per altra banda, un altre equip de 13 informadors i informadores recorrerà fins al desembre la ciutat per detectar males praxis en la gestió dels residus comercials i reconduir-les mitjançant visites als establiments.

Ciutadania i comerços corresponsables

La campanya de sensibilització ciutadana, que enguany arriba a la seva cinquena edició, estarà present durant tot l’any als 73 barris de la ciutat amb diverses accions basades en la informació i el reforç de les bones pràctiques de gestió de residus. Els missatges de la campanya posen el focus en el cost econòmic i ambiental de gestionar malament els residus.

L’objectiu és incidir en la corresponsabilitat i el compromís de tota la ciutadania i promoure la prevenció dels residus evitables, el reciclatge de totes les fraccions, l’ús dels Punts verds, l’eliminació de plàstics d’un sol ús i  el foment de l’economia circular.

L’equip de la campanya realitzarà accions de sensibilització i enquestes temàtiques per abordar cadascun d’aquests temes. Entre les novetats de l’edició d’enguany hi ha la incorporació de realitat virtual i altres eines digitals per interpel·lar a la ciutadania garantint totes les mesures de seguretat sanitària.

Paral·lelament, els informadors i informadores de la campanya adreçada al comerç, visitaran els establiments per millorar la gestió dels residus comercials i detectar les causes dels punts crítics de la ciutat en aquest àmbit. Els objectius d’aquesta campanya són observar les problemàtiques de cada barri, ser presents als òrgans de participació dels districtes, i elaborar plans d’acció específics per als punts més problemàtics amb la finalitat d’eliminar-los.

No reciclar ens surt molt car

Amb aquestes accions de proximitat l’Ajuntament de Barcelona treballa per generar un canvi d’hàbits en la ciutadania i millorar les xifres de la recollida selectiva a la ciutat, que estan estancades des de fa anys al voltant d’un 38 %, lluny del 55 % que marca la Unió Europea per l’any 2025.

Els arguments són ben clars. Separar bé els residus en cada fracció abarateix els costos econòmics globals de la gestió de residus que recauen en els municipis i repercuteixen en l’economia de tothom. Concretament, a Barcelona, si assolíssim el 70% de recollida selectiva el cost de gestió baixaria en 56 euros per llar/any.

A més del cost econòmic, llençar tots els residus barrejats al rebuig significa malbaratar recursos naturals, incrementar l’ús d’energia i augmentar les emissions que causen l’emergència climàtica. Actualment, el tractament de residus municipals és el responsable de més del 10 % de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle de la ciutat de Barcelona.

Un canvi de model de gestió de residus per avançar cap a l’economia circular

Les dues campanyes s’emmarquen en el canvi de model de gestió de residus que promou l’Ajuntament de Barcelona per assolir els objectius europeus de recollida selectiva, tendir cap al Residu Zero i avançar cap a l’economia circular. Aquest canvi s’està materialitzant amb l’ampliació de la recollida porta a porta, la pròxima contracta de residus i la nova taxa de residus, però alhora requereix de la implicació i participació activa de tota la ciutadania.

Així doncs, l’objectiu és comunicar el gran cost econòmic, ambiental i sobre la salut que suposa la gestió dels residus generats i difondre el canvi de paradigma del nou model: els residus d’un procés són recursos d’un altre procés.


 

Categories: 

Relacionats

Article


Biblioteques de les Coses: iniciativa brillant i necessària que arriba per quedar-se

Butlletí