Font: TMB
TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024, quan la nova flota ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) treballa per fer de Barcelona i la seva àrea metropolitana unes ciutats més sostenibles, oferint un transport urbà més net, un compromís per la descarbonització, l’eficiència i la sostenibilitat. En aquesta línia d’actuació, la companyia ha fet una clara aposta per la tracció elèctrica i les energies verdes per mitigar el canvi climàtic. La incorporació de nous vectors energètics com l’electricitat, l’hidrogen o el biometà són el reflex d’aquest treball per anar convertint la flota d’autobusos en una flota verda, neta, d’emissió zero.
El 25% de la flota de zero emissions el 2024
Amb la incorporació de nous vehicles de zero emissions, TMB està fent un pas més cap a una mobilitat totalment sostenible amb l’electrificació com un dels grans eixos per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans, i en línia al Pla Estratègic 2025 de TMB. En consonància amb aquest compromís, TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024. L’any vinent, la nova flota ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any.
Fons Next Generation
El procés d’electrificació de la flota de bus està dotat d’ajudes dels fons europeus Next Generation. En concret, a les convocatòries del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), TMB ha aconseguit, de moment, ajudes econòmiques per a l’adquisició de 128 autobusos elèctrics. Els imports que TMB rebrà pels ajuts europeus a les dues convocatòries superen els 60 milions dʻeuros. Per a obtenir els ajuts hi ha uns compromisos de subministrament molt exigents que s'estan complint per part de TMB. Una part important dels autobusos estan ja en circulació amb el corresponent sistema de recàrrega elèctrica (alguns de càrrega nocturna i altres de càrrega d’oportunitat als terminals de la línia), funcionant a ple rendiment, llevat dels que encara estan en fase de licitació o fabricació.
La guerra d’Ucraïna i els efectes de subministraments que arrossega encara la pandèmia de la Covid, estan afectant el subministrament d’alguns components imprescindibles per a la instal·lació dels punts de recàrrega elèctrica que les empreses adjudicatàries tenien el compromís d’haver lliurat abans del 30 de maig. Aquesta situació ha provocat que dels últims 72 autobusos elèctrics rebuts, s’hagin pogut posar en servei 23 articulats i 8 estàndards. Els departaments tècnics de la companyia i els proveïdors treballen intensament perquè durant les properes setmanes, i de forma progressiva, els 41 autobusos restants puguin entrar en servei.
Compromís amb l’agenda 2030
Les polítiques d’eficiència energètica formen part dels objectius del Pla Estratègic de TMB 2025 alineats amb el Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat i l’Agenda 2030. Per això, ha elaborat un pla d’eficiència econòmica i d’estalvi que impulsa un seguit de projectes i actuacions innovadores a la companyia per reduir el consum elèctric en 68 GWh7any i evitar 122.000 tones d’emissions de CO₂ a l’any, l’equivalent al consum elèctric de 21.250 llars de Catalunya durant un any.