'Hi ha demanda de productes senzills, innovadors i amb beneficis ambientals'

Sostenible.cat
Sostenible.cat
14/05/2012 - 00:00

Meritxell Hernández és cofundadora de Marca Diferència, una petita empresa que ofereix solucions creatives i innovadores per donar resposta als actuals reptes ambientals, mitjançant productes i serveis únics amb un fort component de conscienciació mediambiental. Sostenible parla amb ella perquè ens expliqui l'origen del seu projecte ecoemprenedor i ens presenti un dels seus productes estrella: el Boc'n Roll, que ja ha venut un milió d'unitats.

Fa cinc anys Meritxell Hernández i Jordi Mas van fundar Marca Diferència, una empresa de suports mediambientals que vol donar-li una altra cara a les campanyes de conscienciació. Van començar amb una sola idea, i ara continuen creant nous productes que tenen molt bona acollida tant aquí, com a fora. Van patentar el Boc'n Roll, un embolcall reutilitzable per entrepans, que aviat es podrà trobar en comerços de mitja Europa.

A què es dedica exactament la vostra empresa?

El nostre objectiu és crear suports mediambientals. És a dir, crear productes originals i amb un missatge incorporat. Són productes amb utilitat i amb beneficis ambientals directes, a més de servir de suport a una campanya de conscienciació. Conjuguem simplicitat, utilitat i impacte. I sembla que aquesta combinació funciona bé. 

(F)

Com va sorgir la idea?

Tant el Jordi Mas, el meu soci, com jo, som enginyers i ens havíem conegut estudiant a Londres. En tornar cadascú va treballar en altres empreses de producció industrial, però sempre teníem la inquietud de muntar alguna cosa pròpia. Després de realitzar un màster de direcció d'empreses, ens vam acabar de convèncer per donar el pas.

La idea concreta de l'empresa va sorgir arran les campanyes que s'estaven fent en aquells moments sobre l'estalvi d'aigua -era quan teníem tanta sequera-, i tot sovint ens arribaven fulletons a casa amb consells, què podíem fer, etc. I nosaltres pensàvem que això era bastant ineficaç, perquè de vegades no ho arribes ni a llegir; de la bústia va directament a les escombraries.

Aleshores vam tenir la idea de crear alguna cosa que, a més de transmetre la idea de la campanya, fos útil. I així vam crear el reductor volumètric, que és una bosseta de plàstic que arriba doblada i ocupa molt poc per enviar-la, però que es pot omplir amb litre i mig d'aigua amb una mica de sal i posar-se dins la cisterna del vàter. D'aquesta manera, cada cop que s'estira de la cadena, s'estalvia aquesta quantitat d'aigua.

La bosseta es pot imprimir amb el missatge que es vulgui, com si fos un fulletó, però el fet de ser innovador, diferent i tenir una utilitat desperta molt més l'interès que no pas un simple paper. I, a més, la persona que ho rep pot posar en pràctica un dels consells que se li estan donant. Així és com vam començar, amb un sol producte i adreçant-nos a institucions públiques de tot Espanya, que són les que fan les campanyes d'estalvi d'aigua. Del reductor vam vendre més d'un milió d'unitats.

Quins productes teniu ara en el mercat?

L'èxit del reductor volumètric ens va fer veure que hi havia un gran nínxol de mercat, perquè els ajuntaments i altres institucions valoraven molt tenir noves opcions a l'hora de fer les campanyes mediambientals, amb productes i suports diferents. I a nosaltres sempre ens han agradat molt aquests temes.

Aleshores vam crear unes rodes informatives, que presenten la informació de manera més interactiva que un díptic o similar, sobre diferents temes: estalvi d'aigua, energia, reducció i separació de residus... Inclouen diferents consells i es poden enganxar a la nevera. També comercialitzem bombetes de baix consum i diversos tipus de bosses reutilitzables, per anar a comprar o de ràfia per posar la brossa separada. I sempre amb la possibilitat d'imprimir missatges personalitzats per a cada entitat, empresa o comerç. I hem editat la guia 'Això on va?', que explica a quin contenidor ha d'anar cada tipus de residu.

En tots els casos la filosofia és la mateixa: productes útils i de cost reduït, i que a la vegada ocupin molt poc lloc, que siguin pràctics fins i tot a l'hora de guardar-los.

I després, seguint aquesta línia, ens va venir al cap la idea del Boc'n Roll.

(F)

El Boc'n Roll és, sens dubte, el vostre producte estrella. Com el vau crear?

En realitat la idea va ser de l'àvia del meu soci. Buscàvem alguna manera de substituir el paper d'alumini per embolicar els entrepans, i ella ens va recordar que abans es feia servir un farcellet de tela per portar el menjar. Amb aquesta idea vam crear el Boc'n Roll, que és un embolcall de tela i plàstic reutilitzable, adaptable a diferents formes i mides, que es pot rentar i és molt fàcil d'usar. El nom ja vol descriure el que fa: enrollotllar un bocata.

En el cas d'aquest producte ens vam enfocar sobretot a escoles, a més de a institucions públiques, i també és el primer producte que hem venut de manera directa al consumidor en botigues. I el que havíem pensat per als nens ara també ho fan servir adults que s'emporten l'esmorzar a l'oficina. Els usuaris han vist que és útil, evita l'ús del paper d'alumini, amb la qual cosa estalvien residus i diners, i és còmode de portar i netejar. N'hem venut al voltant d'un milió d'unitats, fins ara, i ja hem començat a obrir més mercats.

Cap a quins nous mercats us orienteu?

Ara com ara ja se'ns coneix bastant a Catalunya, i també a altres parts de l'estat espanyol. Però volem anar més enllà i estem mirant d'introduir el Boc'n Roll a Europa, i també a Sud-amèrica. El que tenim més avançat és la distribució a França, Itàlia, Alemanya, Suïssa, Àustria i Holanda, i aviat començarem també amb Portugal i el Regne Unit, que és un dels països que més entrepans menja. Ens hem adreçat d'entrada a països amb hàbits de consum similars als nostres, que tinguin costum de menjar entrepans. També estem treballant en la introducció a Mèxic.

I a més a més, estem dissenyant nous productes per facilitar la reducció de residus.

On i com es fabrica el Boc'n Roll?

D'entrada vam mirar de trobar, tant en el cas del reductor volumètric d'aigua com en el del Boc'n Roll, proveïdors propers. Però no els vam trobar, i finalment vam optar per fer la producció a la Xina. Amb les empreses amb què hi treballem allà els hi fem signar un compromís ètic de responsabilitat social i laboral, i han de complir la legislació ambiental del seu país.

(F)

A més de crear i comercialitzar productes amb beneficis ambientals, també teniu un compromís en aquesta línia en la gestió de l'empresa?

Des que vam començar l'empresa hem donat el 0,7% dels nostres beneficis a Intermon Oxfam per a programes relacionats amb l'aigua, i ara estem buscant noves alternatives de col·laboració amb altres entitats. Sempre hem volgut ser socialment responsables. I pel que fa a mesures ecològiques, mirem d'aplicar totes les possibles a l'empresa. Per exemple, nosaltres mai no imprimim. Fins i tot hem substituït el fax per una aplicació digital que evita haver de gastar paper.

(F)

Molt poc després de posar en marxa la vostra empresa, va començar la crisi econòmica. Tot i aquesta situació, és un bon moment per ser eco-emprenedors?

Jo crec que sí. Ara el que cal és precisament diferenciar-se de la resta en els productes que ofereixes, i aquesta és una via. Ara més que mai és el moment d'innovar. Si aconsegueixes fer un producte útil, senzill, atractiu, assequible per a totes les butxaques i que aporta un benefici ambiental, tens molts bons punts. Encara millor si aportes un benefici econòmic, perquè per exemple en el cas del Boc'n Roll, deixar de fer servir paper d'alumini pot suposar un estalvi de més de 30 euros a l'any. Si ho penses bé, aquests tipus de productes fins i tot tenen més sentit precisament en temps de crisi. Moments en els quals hi ha demanda de coses innovadores i diferents.

Jo animaria tothom a fer-se emprenedor, a portar endavant les seves idees innovadores i que donin un valor afegit. És una gran satisfacció no només poder treballar per a un mateix, sinó poder fer el que realment t'agrada i, a més, sentir que estàs aportant d'alguna manera beneficis a la societat. És molt gratificant.

Etiquetes: