Què compres? (un article de Sergi Rovira)

Comunicador ambiental
15/06/2005 - 00:00
El segle XX, especialment les darreres dècades, ha canviat el context en què vivim, ha estat com una mena d'huracà (en el qual encara estem immersos) que ha passat per casa nostra portant aparells electrònics, telèfons mòbils, viatges exòtics, cotxes de darrera generació, roba de disseny i centenars d'altres productes que només fa vint anys ens haurien semblat inimaginables. Per altra banda, segurament no recordem el que s'ha endut. Per això, no deixa de ser curiós que una institució tan rellevant com el Worldwatch Institute faci servir el concepte de classe social (un concepte que sembla obsolet) per posar de relleu la realitat actual i per definir les disparitats socials que hi ha al món. Aquest institut explica que, al seu parer, s'ha creat una nova classe social: la classe consumidora. Aquesta classe consumidora està formada per aquella part de la societat del món que es pot permetre menjar tres àpats cada dia, tenir un televisor al moble del menjador, un ordinador a la taula de l'estudi, un cotxe aparcat al carrer, accés telefònic, etc. Al món, hi ha 1700 milions de consumidors, aproximadament un 27% de la població mundial, repartits per tots els països del món i que poden comprar tot tipus de productes que surten al mercat. Aquest 27% fa prop del 90% del consum privat. La classe consumidora d'Amèrica del Nord i Europa Occidental representa el 12% de la població del món i fa el 60% d'aquesta despesa. Consumir és construir Nosaltres formem, majoritàriament, part d'aquest 27%. Per això, hem de tenir clar que, avui i sempre, consumir és triar. Malgrat que no ho tinguem present, decidim constantment, cada dia optem un munt de vegades: decidim el sabó amb què ens rentem, el cafè que prenem, la roba que ens posem. També prenem decisions a llarg termini: la casa on volem viure o el cotxe amb què viatgem. I totes aquestes decisions tenen conseqüències, perquè tots els productes tenen unes arrels, un origen. Aquells productes que comprem vénen de llocs concrets, han sofert processos industrials específics, s'han produït en unes condicions laborals determinades, s'han fabricat amb unes matèries primeres que ha calgut treure d'algun lloc i, per tant, tenen uns efectes sobre l'entorn. Exercir com a consumidor Fent el símil electoral, si el que comprem són els nostres vots, podríem dir que vivim en una mena de campanya electoral constant i hi estem tan immersos que no arribem a plantejar-nos a qui volem votar i, per tant, prenem les decisions compulsivament. Només cal obrir els armaris de casa nostra i mirar què hi tenim: són les nostres opcions, els nostres vots. No cal dir que com més comprem un producte, més ingressos té l'empresa i, per tant, serà més forta en el mercat. Senzillament hem de decidir a qui donem el nostre suport, perquè, si volem construir un altre món, hem de buscar els aliats adequats que ens permetin fer-ho realitat i potenciar-los. Consumir és senzill, fer-ho amb criteri també Per poder prendre decisions coherents amb el que pensem, cal estar ben informats, però la informació és al nostre abast a les etiquetes de tots els productes. Si bé és impossible conèixer l'origen de tots els productes que hi ha al mercat, no és cert que cada vegada que entrem en una botiga o en un supermercat haguem de fer una anàlisi dels productes que comprem similar a l'elaboració d'una tesi doctoral. La nostra cistella de compra és molt estable. Setmana rera setmana comprem pràcticament el mateix, perquè sabem quina fruita ens agrada, les galetes que preferim, els productes de neteja que ens mereixen confiança. Per això, hem de dedicar-nos una sola vegada a veure si els productes que comprem compleixen els nostres criteris. Després, ja tindrem feta la tria. Segurament moltes vegades ens faltaran referents, però amb uns criteris senzills podem triar la majoria de productes:
> Productes locals: una bona part dels efectes ambientals negatius dels productes de consum és lagran quantitat d'energia que es fa servir per desplaçar-los al llarg i ample del planeta, i les condicions en què es fabriquen a molts països. Potenciar productes locals és potenciar la nostra economia i el nostre benestar. > Productes amb pocs envasos: els envasos protegeixen els productes, però no els fa millors. Un nombre d'embolcalls desmesurat no aporta cap valor. > Productes produïts amb criteris ambientals: les etiquetes ens poden ajudar molt i segurament tenen els seus inconvenients, però aquí està la nostra tria.
I, per a compres molt específiques (un cotxe o un gran electrodomèstic), ens podem assessorar amb experts o buscar informació específica com la que ofereix la revista Opcions. Cada cop que comprem emetem un vot per un model de món concret. Què votes tu? Article extret de xarxanet.org.
Fitxers adjunts: 
AdjuntMida
Image icon [ www.xarxanet.org ]9.95 KB

Relacionats

Butlletí