Què hi fa un nus viari al centre de la ciutat? Nosa. Els autos s'hi concentren perquè els carrers o les entrades els hi porten. Però no hi volen anar. L'antiga funció de Glòries la fa ara el nus de la Trinitat, però la inèrcia, la senyalització i les prioritats semafòriques acaben portant el trànsit local on ja no caldria; el de pas, que vagi pel futur túnel. La discusió sobre Glòries exigeix plantejar-se primer el tema de la nova mobilitat en tot el conjunt de la nova trama urbana.
Què ha de ser Glòries, un parc o una plaça? L'Ajuntament sembla inclinar-se per una gran plaça de 14 hectàrees. Josep Pla deia que una plaça és un espai de proporcions raonables envoltat de bona arquitectura. De moment, Glòries no és ni una cosa ni l'altra. Com que cal transformar-la d'una vegada per totes, es presenta un gran repte doblat de magnífica oportunitat.
Pensem en el front litoral. Avui tenim cinc quilòmetres de platja on fa quatre dies només hi havia magatzems, vies i barraques. D'aquí deu anys no ens sabrem avenir que al parc o a la plaça de Glòries hi hagués hagut un escalèxtric i una permanent congestió en una violenta girada de tramvia. Glòries, connectada amb l'eix de la Sagrera, que comença a entrellucar-se, serà el centre neuràlgic d'una Barcelona que ja estén l'Eixample fins a Sant Adrià. Suposant que Sant Adrià, Santa Coloma, l'Hospitalet o Esplugues siguin una altra ciutat pel sol fet de ser uns altres municipis, per cert...
*Article publicat a El Periódico de Catalunya