Fes-t'ho tu mateix

Periodista
16/06/2013 - 00:00

(F)

"Fairphone va néixer com una campanya de conscienciació sobre alguns abusos originats per la indústria del mòbil, però sempre vam tenir present la idea de desenvolupar un producte, un telèfon, nosaltres mateixos." Ho explicava el mallorquí Miquel Ballester al periodista Martí Crespo de Vilaweb. En l'aparell, en l'empresa promotora del qual Ballester és el cap de productes estratègics, hi conflueixen cinc grans valors: bones condicions laborals en la fabricació, absència de materials conflictius, cicle de vida net, tecnologia oberta i lliure i molta transparència. Però no és aquí on volia posar l'accent sinó en l'interessant i reivindicable pas que han fet els seus promotors entre la campanya de conscienciació i la promoció d'un producte concret. Vet aquí una frontera que fa un poc temps restava ben delimitada i que ara es difumina, sortosament. L'extensió de les tecnologies de la informació, però també l'abartiment d'alguns costos de disseny i producció (xarxes cooperatives, producció a demanda, impressió 3d, entre d'altres) faran que un i altre aspecte conflueixin molt més. L'activisme no és només fill de les bones paraules.  

(F)

La campanya 'Millor que nou' de l'Àrea Metropolitana de Barcelona també posa l'accent en el 'fes-t'ho tu mateix', en aquesta ocasió literalment. Mitjançant diferents recursos (blogs, vídeos, tallers presencials i enllaços) convida la ciutadania a recuperar i reparar objectes i aparells que d'altra manera acabarien al contenidor. El projecte s'emmarca dins de l'estratègia global de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) de promocionar la reparació d'objectes i els mercats d'intercanvi com a mecanismes per evitar la generació de residus i compta amb el suport de l'Agencia de Residus de Catalunya (ARC). És interessant per almenys dues raons: d'una banda s'apunta oportunament al moviment DIY (Do it yourself, fes-t'ho tu mateix) i de l'altra fa un plantejament molt complex i ric incorporant diferents suports i canals en la comunicació. Caldrà seguir-la.

(F)

Una altra administració, en aquest cas universitaria, que connecta bé amb un fenomen emergent, en aquest cas obligada pel dur context econòmic: és el cas de la UPC, que impulsa SUMA, la iniciativa de microfinançament amb la plataforma Goteo. SUMA és una iniciativa pilot que es presenta socialment i a través de la qual es tractarà de trobar finançament per a projectes vinculats als àmbits de coneixement de la UPC i a la docència, la recerca i la transferència i valorització de resultats. L'anomenat 'crowdfunding' ha tingut fins avui una vida relacionada principalment amb iniciatives artístiques o civils, i, al nostre país, amb poques experiències institucionals. És interessant seguir d'a prop la proposta vehiculada per la UPC perquè podria marcar un camí que en breu podrien 'testar', en alguns àmbits concrets (alguns projectes d'investigació, campanyes, recuperació de patrimoni natural, etc), altres institucions públiques. Al capdavall, el microfinançament és un instrument útil en un moment en el qual s'esgoten les fons de finançament i la ciutadania reclama més espai de participació i decisió. També és un camp delicat, però. Malament si fem recaure damunt el crowdfunding serveis i prestacions de primera necessitat i el microfinançament esdevé una eina per fer pagar dues vegades (impostos + aportació) al ciutadà.

Periodista
Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí