06/12/2006 - 00:00
El secretari de Mobilitat, pertanyent al Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Manel Nadal, ha presentat aquesta setmana passada el Pla estratègic de la bicicleta que té l'objectiu de potenciar i fomentar l'ús d'aquest mitjà de transport al país a través de mesures com l'increment de la xarxa de vies per a bicicletes amb la construcció de 1.200 km de carrils segregats, la creació d'una entitat de gestió de les polítiques relatives a la bicicleta, la promoció intensiva del seu ús i el foment de la intermodalitat amb el transport públic.
El Pla, en una primera fase té una inversió prevista de 17 milions d'euros i s'ha de desenvolupar des d'ara fins al 2010. El Pla s'ha elaborat a partir de les reunions que han mantingut els darrers mesos una comissió interdepardamental del Govern i diversos grups de treball integrats per operadors de transport, responsables de l'Adminstració pública, associacions d'usuaris i empreses de servei. A més, s'ha tingut en compte les experiències de països com Dinamarca, Alemanya, el Regne Unit, Itàlia o Euskadi en aquest terreny.
En les properes setmanes, el Pla serà publicat al DOGC i se sotmetrà a consulta pública durant un mes. En aquest període es rebran les al·legacions per part d'entitats i de la ciutadania. Posteriorment, es valoraran i, si es considera pertinent, s'icorporaran al redactat final del pla. D'aquesta manera, es preveu que la propera tardor el Pla serà aprovat pel Govern.
75% de llars catalanes amb bicicleta
S'estima que un 75% de les llars catalanes tenen una bicicleta i que al voltant de 200.000 persones l'utilitzen de forma molt freqüent (més d'un cop per setmana com a mínim), ja sigui per a desplaçaments per anar a treballar o a estudiar o en moments de lleure. D'altra banda, les vendes de bicicletes augmenten cada any un 5%.
L'anàlisi de l'ús de la bicicleta a Catalunya que han dut a terme els grups de treball ha permès establir diversos elements favorables al seu desenvolupament i d'altres que caldria millorar, elaborant per primer cop una radiografia de l'ús de la bici a Catalunya.
Entre els elements favorables, destaca que el clima i l'orografia faciliten l'ús de la bicicleta a bona part del territori català. També certifica la bona imatge que té com a mitjà de transport sostenible, respectuós amb el medi ambient i saludable. Així mateix, constata que hi ha hagut un progressiu increment dels quilòmetres de vies adaptades a la bicicleta i que el nombre d'usuaris segueix creixent cada any.
Pel que fa als elements que caldria millorar, cal destacar que la xarxa de vies adaptades als ciclistes encara no és prou extensa i no està prou interconnectada i que cal millorar l'adaptació del transport públic al transport de les bicicletes. Així mateix, s'ha detectat una escassa oferta d'aparcaments adequats per a bicis a les ciutats i a les estacions d'intercanvi i una normativa no prou explícita, entre altres qüestions.
Eixos estratègics
Després de l'anàlisi, des del Programa per a la Mobilitat, s'han establert un seguit d'eixos estratègics per desenvolupar en els propers anys. Entre les directrius bàsiques del Pla, hi ha l'increment de la xarxa bàsica de vies per a ciclistes previst en el Pla d'infraestructures de Catalunya (PITC), l'increment de la xarxa secundària en col·laboració amb les administracions locals, la creació d'una entitat que gestioni des del Govern les polítiques relatives a la bicicleta i que coordini les campanyes de foment i promoció del seu ús, la progressiva adaptació dels mitjans de transport a l'ús de la bicicleta a través de la instal·lació d'aparcaments específics i l'adaptació dels combois. Totes aquestes mesures han de servir per a incrementar el nombre d'usuaris habituals de la bicicleta i garantir les seves condicions de mobilitat i seguretat.
1.200 km de carril segregat el 2026
Un dels primers resultats del Pla estratègic és la construcció de 1.200 km de carrils segregats per a bicicletes per connectar les ciutats i pobles de Catalunya que preveu elPla d'infraestructures de Catalunya (PITC). Les previsions són que aquesta xarxa estigui construïda el 2026 i tingui un cost total de 100 milions d'euros.
S'estableix com a primera fase de la construcció de la xarxa bàsica ciclista l'adequació dels eixos principals del territori a la mobilitat ciclista de manera que tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya puguin disposar de vies ciclistes com a alternativa al vehicle motoritzat en els desplaçaments.
D'aquesta manera, es proposa crear grans itineraris de bicicleta que en alguns casos aniran paral·lels als eixos viaris i en altres aprofitaran vies pedalables existents. Amb aquest model, es crearà una xarxa completa útil tant per a recorreguts llargs com per a desplaçaments curts.
Cal tenir en compte que aquesta nova xarxa suposarà un important increment de la seguretat per als ciclistes ja que no compartiran l'espai de trànsit amb els vehicles de motor.
Desenvolupament de la xarxa
Una de les primeres actuacions en el desenvolupament d'aquestes noves pistes pedalables és la recent licitació de la redacció de l'estudi informatiu de la via ciclista entre Vic i Camprodon. Aquesta infraestructura té una longitud d'uns 60 km i passa pels municipis de Camprodon, Sant Joan de les Abadesses, Ripoll, Manlleu, Sant Quirze de Besora i Montesquiu, entre altres. El cost de l'obra, consistent en l'adaptació de vies existents i la construcció de diversos enllaços, és de 0,5 milions d'euros. Es preveu que entri en funcionament a mitjan del 2008.
Pel que fa al conjunt de la xarxa, que es preveu que estigui enllestida completament el 2026, està formada pels següents eixos i amb un cost total de 100 MEUR.
Tortosa - Tarragona - Barcelona - Girona- la Jonquera 35,00 Barcelona - Ripoll - Camprodon 4,00 Camprodon - Olot - Girona - Sant Feliu de Guíxols 1,00 Barcelona - Manresa - Berga - Solsona 12,00 Lleida - Manresa - Girona 12,00 Tarragona - Lleida 10,00 Tortosa - Lleida 10,00 Lleida - La Seu d'Urgell 12,00 Via Verda Vallès 4,00 Total: 100,00Aquest model té com a primer objectiu interconnectar les principals ciutats catalanes aprofitant el traçat de les vies de trànsit i vies verdes existents. Posteriorment s'actuarà per incrementar la xarxa pròxima als municipis d'aquestes ciutats. Quedaran per a fases posteriors aquells eixos situats en corredors de baixa demanda o de difícil accessibilitat. Per aquesta raó caldrà mantenir una xarxa de transport públic adaptat al transport de bicicletes per tal de donar accessibilitat a tot el territori. Paral·lelament, estableix que el Govern col·laborarà amb ajuntaments i diputacions per a impulsar conjuntament el creixement i manteniment de les pistes ciclables secundàries (carrils bici municipals, vies verdes intermunicipals, etc.) Entitat de gestió de la bici El Pla considera necessària la creació d'una entitat que gestioni específicament les polítiques relatives a la bicicleta ja que afecten diversos departaments de la Generalitat i es preveu un important increment de recursos destinats a la promoció de l'ús d'aquest mitjà de transport. La funció de l'entitat seria vetllar pel control i seguiment del Pla estratègic i actuar d'observatori de l'evolució de la bicicleta a Catalunya.El Pla proposa que aquesta entitat comenci a ser operativa la propera tardor. Actuacions per a afavorir la intermodalitat Per tal que l'ús de la bici permeti una mobilitat plena, el Pla considera imprescindible l'increment de la intermodalitat amb el transport públic. D'aquesta manera, proposa diverses mesures: > Instal·lació d'aparcaments específics per a bicicletes a les parades de tren, autobús, metro i tramvia > Adaptació dels vehicles de transport públic per a portar bicicletes al seu interior, ja sigui mitjançant l'adequació d'espais específics, incorporant-hi equipaments específics porta-bicicletes, o establint uns requisits mínims d'utilització i tracte de la bicicleta durant el seu transport. Promoció i programes d'educació i formació: La promoció de l'ús de la bicicleta per equiparar-nos al nivell d'altres països europeus és un altre dels eixos previstos en el Pla. D'aquesta manera, preveu diverses actuacions de promoció i divulgació al llarg dels propers anys: > Campanyes de promoció: disseny i implantació d'una campanya de promoció general sobre la bicicleta per tal de promoure un canvi en la percepció de la bicicleta i fomentar-ne l'ús a través de la comunicació de les diferents modalitats d'ús i els seus avantatges. Això inclou campanyes puntuals i la creació d'una pàgina web interactiva. > Jornades de formació escolar: adreçades a nens d'entre 5 i 16 anys per fomentar la seguretat en l'ús de la bicicleta en aquest col·lectiu. > Formació viària: Incidir en el tractament dels continguts relatius a la bicicleta en l'aprenentatge per al permís de conduir 'B' a les autoscoles, per fomentar el respecte del conductor de vehicle de motor vers al ciclista quan comparteixen espais. Així mateix es preveuen sessions de sensibilització als professors de formació viària per tal de facilitar que hi hagi un canvi directe sobre el tractament de la conscienciació del conductor del vehicle de motor a fi que respecti el ciclista quan comparteixin espais. Més informació, aquí. Font: PTOP.