20/02/2007 - 00:00
L'Ajuntament de Sant Boi ha aprovat inicialment el Pla de Mobilitat de Sant Boi. Aquest document, fruit d'un ampli consens, planteja una nova jerarquització de l'entramat de carrers de la ciutat per 'pacificar' el trànsit i fer una ciutat més amable per als vianants. El Pla de Mobilitat també preveu la construcció de tres nous aparcaments públics soterranis, amb capacitat per a més de 700 vehicles, i defineix una xarxa de carrils per a bicicletes. Els grups municipals del PSC, ICV i CiU van donar suport a aquest pla; els del PP i ERC s'hi van abstenir.
Els carrers de Sant Boi hi queden classificats com a bàsics, secundaris, veïnals, de coexistència (o de plataforma única) i per a vianants. La intenció és, a grans trets, incrementar els espais amb prioritat per als vianants i conduir el gruix del trànsit pels carrers principals i secundaris. Segons planteja el pla, les interseccions entre aquests carrers delimiten àrees anomenades 'illes ambientals'. La ronda de Sant Ramon i els carrers Eusebi Güell i Riera Basté són els límits, per exemple, d'una d'aquestes illes.
A la retícula de carrers que cau a dins de cada illa ambiental la velocitat es limitarà a només 30, 20 o 10 km/h, segons els casos. El control de la velocitat s'acompanyarà amb elements de 'pacificació del trànsit' com ara semàfors, plataformes, canvis de sentit, ampliació de voreres, trams alternatius d'aparcament a dreta i esquerra de la calçada, pasos elevats...
El Pla de Mobilitat és un document de referència que orientarà les decisions de l'Ajuntament que afecten la mobilitat; les mesures necessàries per dur-lo a terme no compten amb un calendari prefixat, sinó que s'aplicaran de manera progressiva en funció de les necessitats detectades. El futur Pla de Mobilitat Urbana detallarà aquestes mesures.
L'apartat que el Pla de Mobilitat de Sant Boi dedica a l'aparcament preveu que en els pròxims anys es construeixin tres nous aparcaments públics soterrats. Les ubicacions previstes són la plaça Generalitat (Marianao), la plaça de l'Estatut (Vinyets i Molí Vell) i el carrer de Baldiri Aleu (Centre). El nombre de places que s'hi crearan serà d'entre 600 i 1000, que se sumaran a les més de 600 construïdes durant aquest mandat municipal a la plaça Montserrat Roig, a la plaça del Mercat Vell i als soterranis dels mercats de Torre de la Vila i Sant Jordi. Tot plegat contribuirà a pal·liar de forma decisiva el dèficit d'aparcaments patit per Sant Boi, que ja ha quedat molt minvat també amb la creació de més de 2.500 places de promoció privada durant els darrers quatre anys.
El Pla de Mobilitat de Sant Boi compta amb un ampli suport ciutadà. La seva redacció és el resultat d'un ampli procés de participació ciutadana (ampli pel nombre de persones participants i pel nombre de sessions celebrades). El primer fruit va ser la signatura del Pacte Cívic per la Mobilitat. El document aprovat ahir pel Ple municipal recull bona part de les més de 100 propostes rebudes. Una comissió ciutadana en farà el seguiment a partir d'ara.