
Un article de Nuria Mahamud per a
laMalla.net
Els ciutadans de l'estat són els europeus que menys agafarien el cotxe particular si millorés els sistema públic de transport, segons l'eurobaròmetre "
Actituds sobre política europea de transports" Només un 10% confessa que no canviaria de cap manera els seus hàbits, una actitud que seria inamovible per a més del 40% dels hongaresos, estonians i belgues. El 58% dels espanyols també considera que el transport públic és la millor solució per alleujar el trànsit, davant del 49% dels europeus.
Transport públic sí, però en condicions. Un 47% declara utilitzar el cotxe o la moto a diari, però nou de cada deu estarien disposats a utilitzar-los menys sovint si la xarxa pública donés un millor servei. Entre les exigències, un 41% reclama més freqüència i ampliació d'horaris dels transports públics; un 30% exigiria també una millor interconnexió amb el lloc de destí i un 12% considera molt important la proximitat de les parades a la residència habitual.
Els ciutadans, però, es mostren més poc inclinats a les mesures impositives per millorar el trànsit o evitar la contaminació. Només un 14% acceptaria que es limités l'accés al centre de les ciutats i la velocitat (davant el 17% dels europeus) i tot just un 1% estaria disposat a pagar més peatges.
L'estat també es situa a la cua entre els que pensen que oferir incentius fiscals per comprar vehicles més ecològics pot ser una mesura eficient -només ho creu un 16%, davant el 30% dels europeus-, però es distingeix com la primera en prohibir la venda de vehicles molt contaminants (47% davant un 35% de mitjana).
D'altra banda, la majoria opina que la millor manera de fomentar l'ús de biocarburants és obligar els fabricants a fer vehicles alimentats adaptats a aquest tipus de combustible, per sobre d'altres mesures com abaratir-los amb incentius fiscals o augmentar els impostos als vehicles que utilitzin benzina tradicional.