La limitació a 80 km/h ha reduït la contaminació en un 4%

Segons un estudi del DMAH, la reducció és comparable a fer que prop de 20.200 vehicles diaris deixessin de circular
27/09/2008 - 00:00

Un estudi encarregat per Departament de Medi Ambient i Habitatge constata que els nivells d'òxids de nitrogen s'han reduït entre un 3,5 i un 4% de mitja durant els primers sis mesos d'implantació de la limitació de velocitat a les vies ràpides d'accés a Barcelona. Segons l'estudi, la reducció de la contaminació és comparable a fer que prop de 20.200 vehicles diaris deixessin de circular per les vies ràpides on s'haplica la limitació.

De l'estudi, realitzat pel Barcelona Supercomputing Center, es desprèn que, si comparem les dades del primer semestre del 2007 amb les del mateix període del 2008, l'impacte de la limitació de la velocitat ha representat una disminució de la contaminació en l'àrea d'aplicació de la mesura, tot i que la intensitat de vehicles ha estat similar.

La reducció de les emissions s'estima entre el 3,5% i el 4% per als òxids de nitrogen (NOx) i del 3,5% per a les partícules (PM10) com a valor mitjà a tota la zona 1, i se centra essencialment sobre els eixos viaris. Aquesta reducció s'atribueix tant a la disminució de la velocitat com a la reducció de la congestió.

Particularment, en dominis estudiats de la C-31 (al terme municipal de Badalona), l'AP-2 (al seu pas per Sant Feliu de Llobregat, Molins de Rei i Sant Vicenç dels Horts) i l'A2-C-32 (entre el Prat de Llobregat i Cornellà de Llobregat), la reducció dels nivells d'òxids de nitrogen (NOx) (immissions) supera el 5-7% de mitjana en els sis primers mesos del 2008.

Pel que fa a les partícules (PM10), la millora de la qualitat de l'aire es pot xifrar entre el 2 i el 4% de mitjana, amb reduccions en certs dies per sobre del 8-10%.

La mesura també ha afavorit la reducció d'emissions de CO2, responsable de l'anomenat efecte d'hivernacle, en aproximadament un 3,7%, la qual cosa representa un estalvi d'unes 93.400 tones de CO2 anuals.

Paral·lelament, ha comportat una disminució en el consum de combustible també de l'entorn del 3,7%, és a dir, si segueix aquesta tendència, es produirà un estalvi d'unes 30.000 tones anuals de combustible (18,56 milions de litres l'any de benzina i 18,85 milions de litres l'any de gasoil). Econòmicament, suposarà a finals d'any un estalvi de 44,43 milions d'euros.

Si tenim present aquesta disminució del consum de combustible, la reducció de les emissions de NOx i PM10 és comparable a fer que prop de 20.200 vehicles deixessin de circular diàriament per les vies ràpides on s'ha aplicat la nova limitació de velocitat.

Altres beneficis de la mesura
Segons dades del Servei Català de Trànsit, durant el primer semestre de 2008, el nombre de morts i ferits greus es va reduir un 50% al conjunt de vies de l'àrea metropolitana de Barcelona on s'ha aplicat la mesura de limitar la velocitat a 80 km/h. En el conjunt d'aquests vies, de l'1 de gener al 30 de juny de 2007 es van produir 298 accidents amb víctimes (6 morts, 24 ferits greus i 385 ferits lleus). Per tant, hi va haver un total de 30 víctimes greus si tenim en compte les persones mortes i les ferides de gravetat. En canvi, de l'1 de gener al 30 de juny de 2008, hi ha hagut 220 accidents amb víctimes (un 26% menys que el primer semestre de 2007), amb 4 morts (un 33% menys), 11 ferits greus (un 54% menys) i 256 ferits lleus (un 33% menys). Així doncs, enguany s'han enregistrat 15 víctimes greus menys.

També s'ha evidenciat una reducció de les congestions. Des de l'entrada en vigor del nou límit, la velocitat de circulació és més homogènia i, per tant, emet menys contaminants. Fins i tot, en les hores puntes el trànsit és més fluid respecte al primer semestre de l'any passat.

Un altre efecte positiu atribuït a la reducció del límit de velocitat és la disminució de la intensitat del soroll procedent de les vies principals fins a 3 decibels, segons un estudi encarregat a l'empresa de certificació Applus. Aquesta reducció equival a la que produeix reduir a la meitat el flux de vehicles que circulen en trànsit continu. Es tracta d'un efecte beneficiós sobretot per a la població que viu o treballa en les zones properes a aquestes vies.

Es calcula que els ciutadans directament beneficiats per la reducció d'emissions, la població adjacent a les vies, és d'1,35 milions de persones, i 3,29 milions se'n consideren potencialment beneficiades.

Font de la notícia: Lamalla.cat