L'ajuntament de Barcelona regarà amb aigua, procedent del freàtic, les zones en les quals es registren més índexs de contaminació atmosfèrica provocada pel trànsit. Així espera reduir fins a un 10% els nivells de pol·lució per partícules menors de 10 micres, les denominades PM10, segons ha informat la cinquena tinent d'alcalde i responsable de Medi Ambient, Imma Mayol.
El pla es basa en un estudi elaborat per un equip d'investigadors barceloní que recullen els beneficis d'aquesta senzilla mesura de reg en aquells punts de la capital on hi ha més pol·lució. "Reduir la contaminació en un 10% amb una sola mesura és un objectiu molt interessant, que a més es pot posar en marxa a curt termini", ha afirmat la regidora de Medi Ambient de Barcelona.
El trànsit i les obres que es realitzen a l'aire lliure aixequen una gran massa de pols a la ciutat. Per controlar que aquestes partícules no s'escampin, el consistori ha creat una taula de treball dels agents municipals amb responsabilitats en obres, que estan elaborant un protocol d'"ambientalització" d'aquests projectes. "Són criteris que ens exigirem a l'hora de fer aquestes obres que tenen una relació directa en la contaminació", assegura Mayol. Seran normes sobre els vehicles que s'utilitzin, la càrrega i descàrrega, l'emmagatzematge del material, les proteccions que s'utilitzen per evitar que la pols s'expandeixi o com evitar la reiteració de certes operacions.
Totes aquestes mesures se sumaran a les 73 recollides en el pla del Departament de Medi Ambient contra la contaminació atmosfèrica a l'àrea metropolitana de Barcelona, que inclou la polèmica limitació a 80 quilòmetres per hora (km/h) en les vies d'accés a la capital, i que ha permès una disminució de la pol·lució d'un 11% des de la seva entrada en vigor.
Més zones 30
També augmentaran les anomenades Zones 30, que limiten la velocitat de circulació a 30 quilòmetres per hora. Una mesura més adreçada a pacificar el trànsit i reduir el soroll, ja que una vegada reduïda la velocitat a 80 o 70 km/h el seu efecte sobre la disminució de la pol·lució "no és molt", segons la regidora.
La capital catalana és un dels onze municipis de l'àrea metropolitana que el 2008 van superar els nivells de PM10 (40 micrograms per metre cúbic) i també sobrepassa el límit permès de diòxid de nitrogen en l'aire. Les zones amb pitjor puntuació són l'Eixample, el Poblenou i el Port.
Aposta pel cotxe elèctric
Barcelona no vol perdre tampoc el tren del cotxe elèctric i els seus avantatges, pel qual estan apostant les grans marques, que a partir de 2010 posaran models 100% nets al mercat. Des de les àrees de Promoció Econòmica, Mobilitat i Medi Ambient s'està estudiant la ubicació a la ciutat de deu punts en superfície de càrrega elèctrica perquè els vehicles puguin "endollar-se" i recarregar energia.
L'objectiu primer serà definir l'estàndard del prototip de recàrrega. Han de ser "replicables i extendibles" a altres punts de la ciutat a mesura que vagi creixent el mercat, ha dit Mayol.
Una altra de les mesures que la regidora no veuria amb mals ulls que s'apliqués, encara que ha reconegut que no està a debat en el si del Govern municipal, és un augment de la fiscalitat per als vehicles 4x4, pel seu major efecte contaminant.