TMB comença a convertir els seus busos dièsel en híbrids dièsel-elèctric

Un primer prototip, mogut per dos motors elèctrics auxiliats per un de tèrmic, començarà pròximament el període de proves
Redacció
05/03/2010 - 00:00

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)  està desenvolupant, juntament amb altres empreses, un projecte pioner per dotar de propulsió híbrida part dels autobusos dièsel de la seva flota actual, mitjançant la incorporació d'un motor elèctric, acumuladors i altres components. L'ambiciós projecte ha cobert la primera fase amb la construcció d'un prototip, que a partir d'ara serà sotmès a diverses proves de funcionament per comprovar-ne el rendiment. El pressupost del projecte en aquesta etapa ascendeix a 1,4 milions d'euros.

Aquest projecte d'hibridació, anomenat Retrofit, té com a objectiu actualitzar tecnològicament i ambientalment un centenar d'unitats de la flota d'autobusos de TMB, a més de dinamitzar el sector industrial català en una línia interessant de recerca, desenvolupament i innovació. En concret, la previsió és emprendre aquest any la hibridació en sèrie de 40 autobusos dièsel per fer-los més nets, eficients i silenciosos.

Estalvi de fins al 30% en consum i contaminació
Amb la tecnologia híbrida s'aconsegueix reduir fins a un 30% el consum de combustible i les emissions de contaminants, com ara el monòxid i el diòxid de carboni, els hidrocarburs, les partícules sòlides i els òxids de sofre, cosa que representa un benefici directe per a la qualitat de l'aire. En el cas dels òxids de nitrogen, la reducció esperable arriba al 50%, pel fet que el motor sol funcionar a règim òptim. En termes econòmics, s'espera que l'estalvi de combustible permeti amortitzar la inversió necessària.

Altres avantatges dels vehicles híbrids són la disminució del soroll, tant a l'exterior com a l'interior, ja que els motors elèctrics són molt més silenciosos que els d'explosió. Per als passatgers, a més, la tracció elèctrica suposa una millora del confort, per la més gran suavitat de marxa. Les acceleracions són progressives, el conductor actua menys sobre el fre i no hi ha estrebades perquè no hi ha canvi de velocitats.

Per tirar endavant aquest desafiament tecnològic, TMB ha comptat amb la participació de Siemens, que subministra els equips, Edag, que aporta l'enginyeria de disseny, i Noge, a la part de carrosseria. ACC1Ó, agència del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa, ha impulsat aquest projecte mitjançant la seva línia d'ajuts orientada a la creació de Nuclis d'Innovació Tecnològica, creada amb l'objectiu de fomentar el desenvolupament de projectes de recerca i desenvolupament realitzats en col·laboració entre empreses, centres tecnològics, de recerca i centres universitaris.

AdjuntMida
Image icon bus2_hibrid.jpg45.21 KB