Sostenible.cat
El llarg anticicló de la setmana passada i les seves conseqüències en la qualitat de l'aire han retardat l'adopció dels nous límits de velocitat implantats pel govern a l'àrea de Barcelona. Finalment, la limitació a 80 km/h ha quedat anul·lada la nit de diumenge 13 a dilluns 14 en algunes vies. És un primer pas en un procés que ha de culminar el proper 1 de març. Els objectius de l'executiu per aquesta data són que la limitació a 80 km/h sigui eliminada de tota la corona metropolitana, excepte en alguns trams -que sumen uns 25 quilòmetres. D'altra banda la velocitat variable s'estendrà a tota la regió metropolitana durant aquesta legislatura.
La situació meteorològica viscuda els últims dies ha avivat la polèmica entorn de l'encert o no d'adoptar aquestes mesures. La polèmica no es circumscriu a Catalunya. La Fiscalia de Medi Ambient ha començat a investigar si Barcelona, però també Madrid, compleixen la directiva europea de qualitat de l'aire, i si aquestes ciutats estan prenent les mesures adequades. La investigació s'estendrà a altres grans ciutats espanyoles.
La veu dels experts
L'any passat Barcelona va sobrepassar els límits de contaminació de l'aire marcats per la Unió Europea. Els experts consideren que davant d'aquesta situació és un error modificar les limitacions de velocitat ja que tenen una incidència positiva en la disminució de la contaminació. La combinació entre pol·lució i anticicló, com la de la setmana passada, perjudica els malalts respiratoris.
Els experts de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR) van advertir sobre el "risc greu" per a la salut que comporten els nivells de contaminació de Madrid i Barcelona. Els recorreguts motoritzats són la causa de més del 50% dels dos grans contaminants de la ciutat, el diòxid de nitrogen (NO2) i les partícules en suspensió (PM10).
El catedràtic d'enginyeria ambiental de l'UPC i expert en qualitat de l'aire, José María Baldasano va manifestar que les mesures adoptades per l'anterior govern suposaven una millora.
Tres anys de vigència
La limitació de la velocitat a 80 km/h a les entrades de Barcelona va entrar en vigor el desembre de 2007 impulsada pel departament de Medi Ambient, en aquell moment governat per ICV, i va comptar amb el suport dels socis de govern, PSC i ERC. Els objectius eren reduir la contaminació atmosfèrica, el nombre d'accidents i millora la fluïdesa del trànsit.
La proposta de limitar la velocitat va sorgir del Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire, que incorporava fins a 73 propostes per a la reducció de la contaminació a l'entorn de la ciutat de Barcelona.
L'opinió majoritària dels alcaldes dels municipis de la regió metropolitana de Barcelona és que la mesura ha estat efectiva pel que fa als resultats però s'ha generat un debat sobre la possible flexibilització del límit de la velocitat variable (implantada el gener del 2009 i ampliada a la tardor del 2010) especialment durant les hores de poc trànsit. Les limitacions de velocitat a zones metropolitanes són habituals a molts països europeus des de fa uns anys.
Els efectes de les mesures adoptades per l'anterior govern van ser objecte d'un seguiment i de sengles informes els anys 2009 i 2010.
Promesa electoral i crítiques
El punt 345 del programa electoral de CiU deia el següent: "Millorarem la senyalització viària a Catalunya i adequarem els límits de velocitat a les situacions reals de risc i de congestió de trànsit, amb la supressió dels límits actuals que, amb caràcter general, situen com a màxim en 80 km/h la velocitat permesa en determinats trams d'autopistes i autovies, ja que tenen, a la pràctica, una fi nalitat més recaptadora que preventiva...".
L'actual president Artur Mas va prometre el 2008, com a candidat, eliminar el límit de 80 km/h i la velocitat variable. Al final, el nou govern ha mantingut el límit en alguns petits trams i no ha eliminat la velocitat variable, fet que ha suscitat crítiques per incoherència des de l'oposició, com les de Joaquim Nadal. La diputada d'Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) al Congrés, Núria Buenaventura, ha dit que el govern de CiU no feia cas ni dels científics ni a la societat civil en aquest tema.
Les mesures del govern, pel que fa a la velocitat, també han estat criticades per la PTP que les ha qualificat de "precipitades".
La setmana passada el director general del Servei Meteorològic de Catalunya, David Rodriguez, nomenat pel Govern d'Entesa, va ser cessat després de publicar un article a la premsa diària en què argumentava en contra de les mesures de canvi en la velocitat en els accessos a Barcelona
Inquietud al govern central
A finals de gener el grup d'Entesa Catalana de Progrés al Senat va instar el govern de l'estat a estudiar la limitació de velocitat a les grans ciutats que tinguin una contaminació de l'aire superior al que estableix la normativa europea.
La ministra de Medi Ambient, Rosa Aguilar va convocar el dia 9 de febrer el president de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) per impulsar i coordinar la lluita contra la contaminació.
El passat dia 12, la ministra de Sanitat, Igualtat i Política Social, Leire Pajín, va dir en una visita a Barcelona el seu ministeri està demanant a les comunitats autònomes informació sobre si s'està produint un "impacte real en la salut de les persones com a conseqüència de la contaminació. També va dir que de moment l'executiu espanyol no té dades concloents i que són les comunitats autònomes les que han de transferir la informació al ministeri.
Notícies relacionades:
Medi Ambient elaborarà plans nacionals per lluitar contra les substàncies tòxiques
La limitació de velocitat a 80km/h es manté a causa d'un anticicló