"El Pla Metropolità de Mobilitat Urbana, que afecta tots els aspectes de la nostra vida, ha de garantir una mobilitat sostenible i amb una oferta variada a totes les persones". Amb aquest plantejament, Antoni Poveda, Vicepresident de Transport i Mobilitat de l'AMB, va obrir el passat 4 de març l'acte formal de llançament dels treballs d'elaboració del Pla Metropolità de Mobilitat Urbana (PMMU).
Previst com a objectiu en el Programa d'Actuació 2011-2015, i en la Llei 31/2010, en què es va aprovar la creació de l'AMB, l'elaboració del PMMU respon a la voluntat de gestionar la mobilitat de l'àrea metropolitana de forma coordinada i amb una visió supramunicipal.
En els treballs i diagnosis preliminars fetes fins ara, mereix especial atenció la referent a la Smart Mobility i els sistemes intel·ligents de transport. Amb el PMMU, l'AMB preveu, com en moltes altres de les seves conpetències, l'aplicació de noves tecnologies en la mobilitat metropolitana en tots els aspectes, fet que permetria serveis tan variats com:
- Accés en tot moment a informació en temps real de les xarxes de transport
- Sistemes de transport públic sota demanda
- Aplicació de sensors intel·ligents per a regular i facilitar l'accés a l'aparcament
- Nous sistemes de tarifació del transport públic basats en la distància recorreguda o la freqüència d'ús.
El Pla iniciat ahir tindrà en compte de forma integrada la mobilitat en els seus diferents aspectes: transport públic, vianants i bicicletes, vehicle privat, logística i mercaderies, aplicació de tecnologies de comunicació i informació i sostenibilitat ambiental.
L'enfocament dels treballs es farà des d'un nivell metropolità, per atendre aquelles problemàtiques que superen l'àmbit estrictament municipal, però alhora donant coherència als Plans de Mobilitat Urbana que els 36 municipis de l'AMB, estan elaborant. Tots aquests plans municipals, que es troben en diferents nivells de desenvolupament, han comptat amb la participació activa de l'AMB.
Igual que en altres plans de gran envergadura de l'AMB, el procés de redacció comptarà amb un alt grau de participació. En el cas del PMMU, properament es crearà Taula Metropolitana de Mobilitat, integrada pels organismes i entitats que tenen a les seves mans la mobilitat metropolitana. Aquest conjunt d'experts celebrarà diverses sessions de debat i de formulació de propostes, que van començar el 4 de març i que es posaran en comú en una sessió prevista per al proper mes de juny.
La primera sessió va comptar amb una amplíssima assistència de professionals experts en mobilitat, provinents d'ajuntaments metropolitans, empreses i institucions.
Ramon Torra, Gerent de l'AMB, va explicar com, a partir del PMMU, augmentaran les competències d'aquesta institució en mobilitat, intervenint en la gestió de la xarxa viària bàsica. També va indicar la important relació entre aquest Pla i el Pla Director Urbanístic Metropolità, en fase de redacció, donat que les infraestructures del transport són una part molt important del planejament urbanístic dels propers anys a l'àrea metropolitana.
Sebastià Grau, Secretari de l'AMB, va destacar que el PMMU ajudarà a fer el "salt de la gestió del transport a la gestió de la mobilitat, un concepte molt més ampli." També va puntualitzar que el Pla necessita ser clar en els seus plantejaments però "no formular mandats imperatius, sinó més aviat proposar mesures i estratègies".
Juan Carlos Montiel, Sots-director de Barcelona Regional, va descriure el PMMU com "un exercici de veritable metropolitanisme", i Jordi Fuster, Director d'Infraestructures i Transport del mateix organisme, va presentar una reflexió estratègica metropolitana en què diagnostica les principals febleses que el PMMU ha d'adreçar: millorar la informació a l'usuari, aplicar accions directes contra la contaminació del transport, reformular la mobilitat a peu i en bicicleta, planificar l'urbanisme tenint en compte el transport i acabar les grans infraestructures metropolitanes, com els accessos al port i l'aeroport.
Maria Berrini, Presidenta de l'Agència de Mobilitat, Ambient i Territori de Milà, va exposar el cas del Pla Urbà de Mobilitat d'aquesta ciutat, que comparteix amb Barcelona i la seva àrea metropolitana característiques com població, densitat i sistemes de mobilitat. Algunes de les mesures que va presentar i que podrien tenir aplicació al PMMU són restringir l'accés de vehicles privats als centres urbans, crear zones de baixes emissions, o la creació d'un servei de bicicletes elèctriques públiques. Berrini va recomanar "oferir i informar al ciutadà d'un ventall d'opcions de transport prou ampli perquè en cada moment pugui escollir la més adient per a sí mateix i per a la ciutat".