El passat 10 de novembre van entrar en vigor 6 noves Instruccions tècniques per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat de l'Ajuntament de Barcelona (les 6 primeres ho van fer el 10 d'agost).
El passat 10 de novembre van entrar en vigor 6 noves Instruccions tècniques per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat de l'Ajuntament de Barcelona (les 6 primeres ho van fer el 10 d'agost).
12 grups de productes i serveis definits com a prioritaris:- Electricitat
- Equips informàtics
- Fusta
- Mobiliari d’oficina
- Paper
- Productes i serveis de neteja
- Serveis d’Alimentació
- Elements de Comunicació
- Projectes d’Obres
- Organització d’esdeveniments
- Tèxtils
- Vehicles
Aquestes instruccions, d’obligat compliment, són l’instrument per donar resposta a la part ambiental de la Mesura de govern de contractació pública responsable amb criteris socials i ambientals de 2013 i al Decret d’Alcaldia sobre Contractació Pública Responsable amb Criteris Socials i Ambientals de 20 de novembre de 2013.
En relació als criteris ambientals, el Decret preveu la definició d’instruccions específiques per diversos grups de productes i serveis prioritaris, amb l’objectiu d’establir uns estàndards mínims i de dotar d’homogeneïtat a la contractació municipal.
El Programa Ajuntament + Sostenible de l’Ajuntament de Barcelona ha estat l’encarregat de liderar aquest procés de definició, que s’ha portat a terme de forma conjunta i coordinada mitjançant grups de treball amb els diferents agents municipals identificats com a principals contractants per cadascun dels productes i serveis així com amb les àrees i departaments implicats.
Tot aquest conjunt d’actuacions va portar a l’aprovació, el passat 28 d’abril, de les 12 Instruccions tècniques per a l’aplicació de criteris de sostenibilitat.
Alguns aspectes destacables de la implantació d’aquesta normativa són:
- El 100% de l’energia elèctrica subministrada ha de ser electricitat verda amb garantia d’origen,
- S’han d’adquirir prioritàriament vehicles elèctrics per a la flota municipal,
- S’estableixen criteris de màxima autosuficiència energètica per als projectes d’espai públic i d’edificació,
les empreses proveïdores de vestuari de treball han de presentar un certificat de compromís ètic i el tèxtil adquirit ha de tenir limitada la presència de substàncies químiques,
- En l’adquisició dels equips informàtics a més dels criteris d'eficiència energètica i limitació de substàncies tòxiques, les empreses proveïdores s’han de comprometre a treballar per adoptar mesures que garanteixin la transparència i el compliment de les convencions bàsiques de l’Organització Internacional del Treball
- Tots els elements de comunicació de l’Ajuntament hauran d’incorporar criteris d’ecoedició i ús de materials i pràctiques més sostenibles
- Tots els productes de fusta han de comptar amb garanties de procedència d’explotacions forestals sostenibles (certificat FSC, PEFC o equivalent)
- Es valora i consolida la presència d’aliments d’agricultura ecològica i de comerç just en els serveis d’alimentació contractats per l’Ajuntament (menjadors d’escoles bressol, càtering i màquines de venda automàtiques)
L’aprovació de les Instruccions de contractació sostenible és una iniciativa pionera en l’àmbit nacional i internacional que consolida el compromís de l'Ajuntament per afavorir l'acció social i el respecte pel medi ambient a través de la seva contractació. Actualment s’està treballant en el procés de difusió i formació per fer arribar aquesta informació a tots els treballadors municipals i garantir així el seu compliment.
Podeu trobar les instruccions i més informació a l'apartat de Normativa interna de la web del Programa A+S.