Les principals millores del nou contracte és l’increment de personal, la incorporació de la recollida selectiva, la recollida de cartró comercial porta a porta així com la posada en marxa de nova maquinària i la substitució de tots els contenidors.
També inclou un exhaustiu control de qualitat que ajudarà a augmentar la capacitat de reacció de l’Ajuntament davant la detecció de possibles deficiències del servei i que, a més, vol incorporar la participació dels veïns i veïnes.
L’Ajuntament d’Olesa de Montserrat i l’empresa Fomento de Construcciones y Contratas ha signat el nou contracte de recollida de residus i neteja viària per als pròxims vuit anys i que va entrar en vigor el 15 de setembre. El regidor d'Espai Públic i Medi Natural, Francesc Rosa, ha explicat que la major part de les millores que inclou el contracte “ja es poden evidenciar als carrers com l’increment de personal, la recollida selectiva per part de l’empresa i la recollida porta a porta del cartró comercial”. A més, en els propers sis mesos s’incorporarà la nova maquinària que, segons Rosa, serà “més moderna, sostenible i eficient així com la substitució de tots els contenidors del municipi”.
Les millores més destacables que preveu el nou contracte de recollida de residus i neteja viària és un nou servei de recollida d’excrements dels carrers i camins, una segona escombradora i hidronetejadora i reforç de la neteja amb un segon operari durant el torn de tarda i els diumenges i festius així com l’increment significatiu de jornades de neteja en períodes festius (passant de 40 jornades a 94). També s’ha previst tres operaris per fer reforç durant l’estiu i l’ampliació del servei de recollida de fulles durant la tardor així com el servei de trituració i gestió de restes vegetals.
Pel que fa al servei de recollida selectiva, que abans es gestionava conjuntament amb el Consell Comarcal, suposarà un increment de contenidors i es passaran de 70 unitats de cada (orgànica, vidre, paper i envasos) a 90 unitats i 113 en el cas dels contenidors de residus orgànics.
Francesc Rosa ha explicat que el contracte de neteja i recollida de residus ha intentat recollir les problemàtiques que s’han detectat i s’han ajustat als recursos de què disposa el consistori per donar cobertura a les necessitats dels olesans i olesanes. El regidor d'Espai Públic i Medi Natural ha destacat que Fomento de Construcciones y Contratas ha estat l’adjudicatària del servei i l’empresa que fins ara oferia el servei i que, per tant, això facilitarà la implantació del nou contracte. Ara bé, Francesc Rosa ha remarcat que l’empresa és conscient que “és un nou contracte amb noves condicions i que la qualitat del servei a oferir a partir d’ara és diferent i que s’han posat en marxa mecanismes de control que haurà de complir si no vol penalitzacions”.
Sobre el nou control de qualitat del servei que durà una empresa externa, Rosa ha remarcat que permetrà tenir dades diàries del servei així com la incorporació d’inspeccions periòdiques sobre el terreny. En aquestes inspeccions, que per l’empresa de serveis serà sense previ avís, Francesc Rosa ha destacat que es faran conjuntament amb membres de les diferents associacions de veïns perquè puguin fer les aportacions oportunes.
El contracte de serveis per gestionar la recollida de residus i la neteja viària té una durada de 8 anys i és, per quantia econòmica i repercussió sobre la ciutadania, el més important de l’Ajuntament amb un cost de gairebé els 13’8 milions d’euros.
Presentació de la campanya de convivència i medi ambient “Olesa entre tots més nostra”
La campanya que engega l’Ajuntament d’Olesa de Montserrat pretén apel·lar a la corresponsabilitat de tota la ciutadania per fer possible una Olesa més neta, menys sorollosa, amb millor mobilitat, més sostenible i respectuosa amb el medi natural. La campanya, que tindrà una durada de sis mesos, té un component global i transversal amb l’objectiu de ser més efectiva.
L’acte públic de presentació de la campanya de convivència i medi ambient “Olesa entre tots més nostra” ha servit per donar el tret de sortida al segon eix de la campanya sota el lema “Olesa entre tots més segura” i que abordarà actituds incíviques relacionades amb la mobilitat.
El regidor de Participació Ciutadana, Jordi Martínez, ha estat l’encarregat d’obrir l’acte de presentació destacant que tot i que el consistori olesà té en vigor una ordenança de civisme on es regula i es sanciona determinades conductes, l’Ajuntament també ha de treballar per promoure “canvis de conductes entre la ciutadania a través d’accions educatives”. Amb aquest esperit, segons Martínez, l’Ajuntament presenta la campanya de civisme i convivència que ha definit que és “molt ambiciosa pel que fa a objectius i molt modesta pel que fa a recursos econòmics”.
Jordi Martínez també va explicar breument els quatre eixos de la campanya “Olesa entre tots més nostra” i que són el problema dels sorolls (“Olesa entre tots més tranquil·la), les actituds incíviques pel que fa a mobilitat (“Olesa entre tots més segura”), fomentar el civisme per millorar la neteja i l’ús del mobiliari urbà (“Olesa entre tots més neta”) o incentivar el reciclatge i la sostenibilitat (“Olesa entre tots més sostenible”).
Durant la seva intervenció, el regidor de Participació Ciutadana també va explicar que si la campanya de sorolls va començar al juliol, ara amb la presentació es donava inici a l’eix de mobilitat i que al novembre s’iniciarà la campanya específica de neteja i al desembre la de reciclatge i residus.
La dissenyadora de la campanya i de tota la part gràfica, Oliva Serra, ha explicat a les persones assistents que es va plantejar el treball des del concepte de buscar la corresponsabilitat de toa la ciutadania d’Olesa de Montserrat, per treballar conjuntament per una Olesa que cadascú es senti com a seva. A més, va mostrar tots els elements de la campanya: cartells, banderoles per als equipaments públics, folletons informatius, xapes, adhesius per arribar a tothom i reforçar el lema que entre tots Olesa pot ser millor.
La campanya engloba les principals problemàtiques de civisme i convivència per tal de ser més efectiva. En aquest sentit, Puimedon sobretot ha destacat l’objectiu d’arribar a les escoles del municipi per tal de difondre aquestes actituds cíviques als olesans del futur.