Font: TRAM.cat
El Tram de Barcelona ofereix una informació individualitzada perquè els usuaris prenguin consciència de la seva petjada ecològica. A través de l'Ecocalculadora els viatgers disposen de dades sobre de la seva contribució real a un desenvolupament sostenible i sobre els recursos de què disposa per millorar aquesta contribució.
TRAM ha posat en funcionament l’Ecocalculadora, una nova aplicació desenvolupada perquè els usuaris del tramvia de Barcelona descobreixin els avantatges ambientals, energètics i econòmics de fer servir un dels mitjans de transport més sostenibles i moderns de la ciutat. A partir de la implementació d’aquest sistema, a cada trajecte que l’usuari consulti al cercador d’horaris de la web o l’aplicació mòbil, l’Ecocalculadora li ofereix automàticament dades relacionades amb la petjada ecològica del TRAM, com ara l’estalvi d’energia o d’emissions. D’aquesta manera, l’usuari pot descobrir tot el que estalvia per haver escollit el tramvia i no el vehicle privat, amb gràfics comparatius.
L’Ecocalculadora mostra els avantatges d’utilitzar el tramvia i aporta un valor afegit als usuaris del TRAM a través de la nova funcionalitat associada a les cerques dels trajectes que es poden fer dels del web i des de l’aplicació per a dispositius mòbils (TRAM Barcelona). La nova funcionalitat de l’Ecocalculadora, que s’ha realitzat amb la intervenció d’experts en canvi climàtic i mobilitat, utilitza uns algoritmes que relacionen directament el recorregut que es vol fer i les dades de la petjada ecològica de l’automòbil i el tramvia.
Entre d’altres dades, l’aplicació té en compte que un automòbil duplica l’emissió de CO2 i multiplica per 100 l’emissió de gasos contaminants per quilòmetre i usuari. Només amb aquestes dades, l’Ecocalculadora del TRAM mostra que el tramvia contamina menys de la meitat que el vehicle privat, tot i transportar fins a 30 persones més de mitjana per trajecte.
Per accedir a l’Ecocalculadora, primer cal fer una recerca d’informació de línies i horaris al web del TRAM o des de l’aplicació per a mòbils. Un cop s’han escollit les dades del trajecte que es vol consultar, es mostren els resultats i un desplegable gràfic amb la informació ecològica.
La mobilitat sostenible del tramvia
El TRAM és un dels mitjans de transport urbans més sostenibles que existeixen en l’actualitat: consumeix menys energia i no genera contaminació ni soroll, ajudant a millorar la qualitat de vida dels habitants de la Regió Metropolitana de Barcelona.
El transport públic del tramvia de Barcelona opera en 56 estacions, repartides en 6 línies que sumen un total de 29 km amb una plataforma pròpia de circulació. Els 41 moderns tramvies que circulen per les línies del TRAM tenen una capacitat màxima de 218 persones (64 viatgers asseguts i 154, drets) i disposen d’una tecnologia eficient sense emissions que els permet generar electricitat quan frenen i que poden aprofitar els altres tramvies.
Qualsevol vehicle amb motor de combustió emet CO2, que és el principal gas contaminant causant del canvi clmàtic. En ser un vehicle amb tracció 100% elèctrica, el TRAM és un sistema de transport que no genera emissions directees en l'àmbit urbà; només se'n generen a la central elèctrica que produeix l'ecetricitat que utilitza.
1 tramvia transportant 30 persones de mitjana: 50,283 gr CO2/km i usuari |
1 turisme transportant 1,6 persones de mitjana: 122,62 gr CO2/km i usuari |
Contaminació atmosfèrica
Qualsevol vehicle amb motor de combustió emet NOx i partícules en suspensió (PM10), que són els principals contaminants amb afectació directa sobre la salut. En ésser un vehicle amb tracció 100% elèctrica, el TRAM contribueix a la millora de la qualitat de vida de les persones.
1 tramvia transportant 30 persones de mitjana: 0,005 g NOx/km i usuari 0 g PM10/km i usuari
|
1 turisme transportant 1,6 persones de mitjana: 0,518 g NOx/km i usuari 0,025 g PM10/km i usuari |
La tecnologia que equipa tota la xarxa de TRAM fa que el seu consum energètic sigui molt eficient; a més, durant la frenada els motors d'un tramvia generen electricitat que aprofiten els altres tramvies.
1 tramvia transportant 30 persones de mitjana: 0,1665 kWh/km i usuari
|
1 turisme transportant 1,6 persones de mitjana: 0,4986 kWh/km i usuari |
Millora de la circulació
Un tramvia pot portar més de 200 passatgers, tants com 3 autobusos o 174 cotxes*.
*Ocupació mitjana d'un turisme: 1.6 persones. Font: EMEF, 2015
Seguretat viària
Segons un estudi de la UITP (Unió Internacional dels Transports Públics), viatjar en tramvia és 6 vegades més segur que fer-ho en vehicle privat.
VIATJAR EN TRAMVIA
6 vegades |
Font: Light Rail Transit. A state means of transport. UITP, 2014 |
Estalvi econòmic
Per al viatger, el cost d'anar en tramvia és sensiblement inferior als costos de circular i mantenir un vehicle privat*. Per tant, per fer un mateix recorregut, si viatges en tramvia estalvies diners.
* Cost directe del vehicle privat: 0,42 €/km. Font: ATM
Apliquem al TRAM la tarifa mitjana ponderada, el preu mitjà que paga cada usuari per fer-lo servir (combinació de T10, Tmes...). Font: ATM