Font: TMB
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha resolt el concurs convocat per subministrar 7 nous autobusos elèctrics de 18 metres de longitud preparats per recarregar-se a les cotxeres i a les parades terminals, mitjançant un pantògraf situat al sostre. Es tracta d’un primer pas per convertir en 100% elèctrica i d’emissió zero la línia H16 sencera de la nova xarxa de bus.
La comanda correspon a la primera fase de l’electrificació total de la línia H16 i suposa una inversió de 5,7 milions d’euros.
Els guanyadors del concurs han estat la firma basca Irizar, que subministrarà quatre unitats del seu model i2e articulat, i la polonesa Solaris, que proporcionarà tres unitats del model Urbino 18e. Tots set cotxes, valorats en 5,7 milions d’euros, hauran de ser lliurats a TMB abans del 30 de juny del 2018.
Actualment TMB ja disposa de dos autobusos Solaris 100% elèctrics de 18 metres, equipats amb pantògrafs, que circulen de manera experimental per la línia H16 des del 2016 en el marc del projecte europeu ZeEUS de promoció del transport urbà d’emissió zero. Realitzen la càrrega lenta a les nits al dipòsit del Triangle i la càrrega ràpida al punt de subministrament del carrer Cisell, al costat de la parada terminal de la plaça del Nou, al barri de la Marina.
Aquests dos autobusos de gran capacitat i els set que s’hi afegiran l’any que ve sumen nou, el 45% dels que operen cada dia a la línia H16. L’electrificació total la línia requerirà 11 cotxes més del mateix tipus (perquè n’hi hagi 20 en servei i dos de reserva), que TMB adquirirà dins dels pressupostos d’inversions dels pròxims anys.
Punts de càrrega lenta a la cotxera i ràpida en els dos extrems
El projecte d’electrificació de la línia H16 comporta al mateix temps inversions addicionals en infraestructura de càrrega tant a la cotxera del Triangle, en què s’instal·laran punts de càrrega lenta per a tota la flota elèctrica, com a la terminal del Fòrum, on es construirà un punt de subministrament d’oportunitat que rebrà l’alimentació des de la subcentral de Metro de Llacuna.
El projecte d’aquesta estació de càrrega, semblant a la del carrer Cisell, forma part del projecte europeu Eliptic (Electrification of Public Transport in Cities) d’utilització de sistemes de transport públic elèctrics existents (per exemple el metro, el tramvia i el troleibús) per afavorir d'altres modalitats de transport que d'aquesta manera augmenten la capacitat i redueixen emissions.
Des del 2012 els autobusos de Barcelona s’han situat a l'avantguarda d'Europa pels baixos nivells d'emissions de gasos i partícules nocives per a la salut de les persones —gràcies a l'ús del gas natural comprimit i la instal·lació massiva de filtres anticontaminants—, i busquen a més limitar les emissions de gasos que contribueixen a l'escalfament global mitjançant l’electrificació progressiva. Actualment la flota de TMB integra 209 vehicles híbrids i 4 elèctrics purs (els dos Solaris articulats esmentats i dos Irizar estàndard en circulació des del 2014).