Font: Ajuntament de Viladecans
L'alumnat del 1r d'ESO de l'INS Josefina Castellví ha volgut participar al 'Ciència en Acción' amb un joc d'ordinador que sensibilitza sobre el reciclatge. Aquest mix entre tecnologia i educació ambiental tracta dos temes de molta actualitat i els uneix per tal de crear una eina d'aprenentatge i sensibilització útil per a totes les edats.
En el joc van apareixent diferents residus que cal que cada participant llenci al contenidor corresponent. Però no tot és tan fàcil, tens 8 tirades i només 4 vides i l'objectiu és que la persona que juga, acabi les tirades sense cap error. Si comet algun error, un tros del planeta Terra desapareix.
El joc l'ha dissenyat completament el grup d'alumnes que ha decidit participar. A través del SCRATCH han programat el joc donant valors determinats a residu i contenidor per tal que quan algú tira algun residu al contenidor, el joc pugui saber si és correcte o no.
Amb aquest projecte s'han aconseguit tres objectius. Per una banda, introduir la gamificació a l'institut, un tema que actualment és necessari per adaptar-nos a les noves realitats de l'alumnat. A més, s'han pogut introduir les STEAM de forma transversal amb projectes multidisciplinaris. I per últim, potenciar el desenvolupament de la competència d'aprendre a aprendre i fer conscients al mateix alumnat del seu propi procés d'aprenentatge.
Fer aquest joc han estat moltes hores de pati, de feina a casa, d'acompanyament de les professores i que esperem que tinguin la seva recompensa al 'Ciencia en Acción'.
L'Escola Pau Casals porta els experiments de contaminació acústica al 'Ciència en Acción'
Una altra de les escoles que participa en el concurs de difusió científica 'Ciència en Acción' és l'escola Pau Casals. Ells participaran en la modalitat de sostenibilitat i medi ambient, ja que són escola verda des de fa anys i treballen molt els projectes mediambientals.
Des del comitè mediambiental es va decidir treballar la contaminació acústica a través de diferents experiments, que són els que han presentat al concurs. En primer lloc, per tal de reduir el soroll de les plantes de dalt, l'alumnat va plantejar posar pilotes sota les potes de les cadires. Tots i totes les alumnes van portar pilotes de tenis i amb l'ajuda del conserge els van fer forats i les van posar al final de les potes de les cadires. D'aquesta manera, quan arrosseguen les cadires el soroll es minimitza molt i no molesten a les aules de sota. Ara, la proposta és fer-ho amb les taules.
Una altra de les experiències que han realitzat té l'objectiu de reduir el xivarri dins de l'aula. S'han col·locat semàfors acústics a les classes que canvien de color segons el soroll que hi ha. Si a l'aula hi ha molt de soroll, es posa vermell, en canvi si estan en silenci, es posa verd. D'aquesta manera l'alumnat s'adona per si sol de què estan fent molt de xivarri i és una forma d'aprendre a regular el seu to de veu. Per últim, han après a mesurar els decibels a través d'una aplicació del telèfon mòbil i amb un experiment amb auriculars han descobert que llegir entonant mentre escoltes música molt forta és difícil perquè no et sents a tu mateix.