La segona edició d’Enlairat 2019 arrenca a Sant Andreu

23/01/2019 - 16:57

Primeres sessions d’Enlaira’t 2019: Quins valors transmeten els anuncis de cotxes? Com fer un anunci que promogui la mobilitat sostenible?

L’Institut Alzina (Sant Andreu) de Barcelona ha estat el primer de la segona edició d’Enlaira’t. Aquest projecte de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire inicia el 2019 amb 30 estudiants de quart de la ESO reflexionant sobre la qualitat de l’aire a la ciutat, els efectes sobre la seva salut i els missatges que hi ha rere els anuncis de cotxes. Durant la primera sessió, dirigida per l’Alexandra Farbiarz, divulgadora ambiental, els i les estudiants han participat de diverses dinàmiques que els han permès debatre sobre:

  • què els inspira l’AIRE,
  • sobre la ciutat que volen per a ells i el seu futur
  • i també sobre com el màrqueting i la publicitat ens transmet certs valors (sense ser-ne conscients) amb els que no ens sentim identificats així com missatges equívocs i falsos en molts casos.

Només començar, i després de mantenir els ulls tancats durant uns minuts, els participants a la sessió han dibuixat diversos mapes mentals sobre allò que els inspira la paraula ‘Aire’. Les respostes són diverses:

  • Llibertat.
  • Natura.
  • Contaminació atmosfèrica.
  • Malalties.
  • Energia.
  • Etc.

Després d’aquesta primera reflexió s’han visionat alguns anuncis de cotxes que, més enllà d’intentar vendre un cotxe, promocionen alguns valors com:

  • - Els homes condueixen, trobant un moment de llibertat i de relaxació en aquests moments, mentre les dones fan coses monòtones com cuidar fills.
  • - No hi ha més cotxes a la ciutat quan tu condueixes. És aquesta la ciutat real?
  • - Les nostres vides són estressants i monòtones, i només tenint un cotxe (aquest cotxe) ens sentirem plens i feliços.
  • - Enlloc es parla de la contaminació atmosfèrica associada a aquests vehicles.
  • - Recursos com música potent, imatges atractives i un ritme accelerat, capten la nostra atenció de manera quasi inconscient.
  •  
  • Però, com faríem nosaltres un anunci/vídeo per promoure el transport públic? Anar en bicicleta? Desplaçant-nos caminant? Com ho vendríem? Quins valors destacaríem? Quins recursos faríem servir? Aquesta ha estat la segona part de la sessió, dedicada a conèixer eines i trucs per elaborar vídeos de manera senzilla i impactant. En Jordi Flamarich, periodista especialista en tecnologia, ha dirigit aquesta càpsula formativa i pràctica.

Enlaira’t a Instagram
Enlaira’t compta amb un canal propi d’Instagram a través del qual els i les estudiants i el professorat podran seguir com avança el projecte així com informació de gran valor per complementar la recerca pròpia de cada institut participant. No deixeu de participar-hi i de seguir aquest canal específic.

També podreu trobar alguns tweets sobre #enlairat2019 a l’usuari de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire de Twitter (@Qualitat_Aire)


 

Relacionats

Notícia

La secció Metges d’Acció Climàtica del Col·legi de Metge de Barcelona (CoMB), la Societat Catalana de Pediatria, l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i les entitats ciutadanes Eixample Respira i Revolta Escolar fan pública una carta, oberta a adhesions, on reclamen als polítics i administracions coherència i ambició per planificar i posar en marxa mesures per aconseguir un aire net i saludable.

Notícia

Els resultats d’un estudi mostren un nombre major de morts relacionades amb la calor atribuïbles al canvi climàtic entre les dones i les persones de 80 anys o més.

Notícia

És el primer estudi que investiga l'associació entre l'exposició primerenca a la contaminació atmosfèrica i la microestructura de la substància blanca al llarg de l'adolescència en una gran cohort.

Butlletí