Els tallers, que tindran una durada d’entre 1,5 i 2 hores, es desenvoluparan de la següent manera:
Dimecres 29 de maig. 18 h. Retocs i arranjaments bàsics de roba.
Dijous 30 de maig. 18 h. Petits electrodomèstics de la llar.
Divendres 31 de maig: 18 h. Restauració de mobles.
Dissabte, 1 de juny: 12h. Petits electrodomèstics de la llar; 16h. Reparació de mobles; 18h. Costura creativa.
Diumenge 2 de juny: 10h: Manteniment i reparacions de bicicletes; 12h: Restauració de mobles.
La campanya
La campanya va començar el divendres 5 d’abril. La primera onada va durar cinc setmanes i es va difondre a través de diversos espots de televisió, falques de ràdio, creativitat en mitjans impresos, cartells al carrer, internet i xarxes socials.
Amb una imatge acolorida i impactant, seguint la línia gràfica típica de grans superfícies de consum, però donant el missatge contrari, els protagonistes de la campanya són els objectes domèstics quotidians que fàcilment acaben descartats. Peces de roba o calçat, instruments musicals, objectes infantils o mobiliari, entre molts d’altres, poden ser revenuts, reparats, regalats o modificats de manera que se n’allargui la vida útil. La campanya informativa la finança l’ARC amb un import de 2 milions d’euros.
Cap al residu zero
La prevenció és un dels pilars de les noves directives europees de residus i del Programa General de Prevenció i Gestió de Residus i Recursos de Catalunya (PRECAT20), pel qual es regeixen les actuacions de l’ARC. Un dels principis del programa és la reducció de la producció de residus, entenent que el millor és el que no es genera, perseguint la idea de “residu zero”. Entre els objectius del PRECAT destaquen: estendre la visió dels residus com a recursos; contribuir a l’obtenció de recursos dels residus, preferentment materials, estratègics per a l’economia catalana; reduir de forma efectiva la generació primària total de deixalles, assolint l’any 2020 un 15% de reducció en pes de la generació de residus respecte l’existent l’any 2010; incrementar el coneixement entre la població de l’oferta existent de productes reutilitzats o reutilitzables; i fomentar l’allargament de la vida útil dels productes.
La Directiva Marc sobre els residus estableix que la prevenció, incloent la reutilització i l’allargament de la vida dels productes, és l’estratègia prioritària en la jerarquia de gestió dels residus per davant del reciclatge, la valorització i l’eliminació. Per aquest motiu, l’agència ha considerat oportú fer una campanya centrada en la reutilització, adreçada a conscienciar la ciutadania sobre la necessitat, les opcions i les oportunitats d’allargar la vida útil dels recursos i productes, incloent estratègies de prevenció i reutilització.