Font: Mancomunitat La Plana
Aquest curs 2018-2019 té lloc la segona edició del Projecte d’intercanvi virtual d’experiències al voltant dels residus entre escoles de Catalunya i de Bolívia.
Hi participen dues escoles dels municipis de la Mancomunitat La Plana, l’escola Mossèn Cinto de Folgueroles i l’escola El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer. Els protagonistes catalans del projecte són un total de 80 alumnes de cicle mitjà i superior de primària. Les escoles bolivianes amb qui fan l’intercanvi són la Unidad Educativa José Melchor Cuadros del municipi de Vinto i la Unidad Educativa Divino Niño del municipi de Tiquipaya, a Cochabamba.
L’any passat es va fer una prova pilot valorada molt positivament en què hi va participar l’escola El Gurri de Taradell.
El projecte té per objectiu principal establir un intercanvi d’experiències a través de vídeos entre escolars dels dos països que permeti conèixer una realitat diferent a la pròpia tant a nivell cultural com pel que fa referència a la prevenció i la gestió de residus. També pretén prendre consciència que la prevenció i gestió de residus és un problema global pel qual han de vetllar tots els països, i reflexionar sobre les actuacions i compromisos a assumir a nivell individual i col·lectiu per millorar la salut del planeta.
L’intercanvi es realitza entre els mesos de març i juny i consisteix en una proposta educativa interdisciplinària estructurada en tres blocs temàtics de continguts. Després del treball de continguts de cada bloc, les escoles participants s’intercanvien un vídeo.
El primer bloc “Qui som?” consisteix en presentar com és el país, el poble i l’escola, aprofundint en aspectes com la geografia, la cultura, la llengua, els espais naturals, etc. El segon bloc de continguts “Què fem?” consisteix en analitzar i explicar les accions que es porten a terme al municipi i a l’escola per millorar la gestió i la prevenció dels residus. Aspectes com el sistema de recollida selectiva de residus porta a porta, la recollida a les aules i al pati, accions per afavorir la prevenció i la reutilització, etc. Finalment, l’últim bloc temàtic “Ens comprometem!” es tracta de passar a l’acció. Els alumnes reflexionen sobre la problemàtica ambiental que representa la generació de residus a escala local i mundial i decideixen quines accions i compromisos individuals i col·lectius volen portar a terme per millorar la salut del planeta.
El mes d’abril les escoles han finalitzat la primera fase del projecte i estan treballant en la segona. Aquí podeu veure els primers vídeos de les escoles de Folgueroles, de Santa Eulàlia de Riuprimer i de Vinto (Cochabamba, Bolívia):
- Escola Mossèn Cinto de Folgueroles.
- Escola El Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer.
- Unidad Educativa José Melchor Cuadros, Vinto (Cochabamba, Bolivia).
I els de la segona:
- Escola Mossèn Cinto de Folgueroles
- Unidad Educativa José Melchor Cuadros de Vinto (Cochabamba, Bolívia)
Aquest projecte d’intercanvi escolar és una de les accions que es porten a terme en el marc del projecte Consolidació i Expansió de la Recollida Selectiva, el Compostatge i Reciclatge a Bolívia, que lidera l’Associació de municipis catalans per a la recollida selectiva porta a porta amb el suport de la Diputació de Barcelona, i la col·laboració de La Mancomunitat La Plana i l’Agència de Residus de Catalunya.
Aquesta iniciativa parteix de la col·laboració prèvia que l’ARC i l’Agència Catalana de Cooperació tenen des del 2007 amb el Ministeri de Medi Ambient i Aigua de Bolívia, a través d’un Programa de Cooperació en l’àmbit de la gestió de residus.