Font: Xavier Duran. CCMA. Betevé
A partir de l'1 de gener, els vehicles més contaminants tindran prohibit circular els dies feiners a gairebé tot Barcelona i en alguns municipis veïns. Aquell dia entrarà en vigor la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que abasta més de 95 quilòmetres quadrats.
La proposta d'ordenança que ho estableix ha estat presentada aquest dilluns. Es justifica perquè el trànsit rodat és el màxim contribuïdor als nivells de contaminació a nivell local. El darrer informe d'avaluació de la qualitat de l'aire, elaborat per l'Agència de Salut Pública de Barcelona, constata que des de fa més de 20 anys se superen els nivells de referència de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) de diòxid de nitrogen i de partícules.
En l'informe es calcula que una mitjana de 424 persones moren cada any, sobretot per problemes respiratoris i cardiovasculars, per l'exposició continuada a nivells superiors als que recomana l'OMS.
La proposta d'ordenança s'ha presentant per part de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, en un acte al Saló de Cròniques, on també hi ha assistit el conseller de Territori Damià Calvet; la consellera de Salut, Alba Vergés; el Vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'ÀMB, Antoni Poveda, juntament amb els alcaldes d'Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, l'Hospitalet i Sant Adrià de Besòs, els municipis integrants (totalment o parcial) de la Zona de Baixes Emissions.
L'alcaldessa Ada Colau ha destacat que: “Estem parlant d’una zona que suposa 20 vegades l’extensió de Madrid Central, que preveiem que inicialment afectarà, a partir del mes de gener, 50.000 vehicles cada dia dels més contaminants.”
Per la seva banda, l'alcalde Antoni Poveda ha recordat que "La ZBE Rondes de Barcelona és una mesura fonamental, que complementarà la feina que l'AMB porta fent des de fa anys per millorar la qualitat de l'aire a la metròpoli. Aquesta inclou mesures com la renovació de la flota de transport públic amb vehicles menys contaminants o la T-verda metropolitana, que ha permès que gairebé 5.000 usuaris ja hagin donat de baixa els seus vehicles privats a canvi de tres anys de transport públic gratuït. La tarifa plana per a la ciutadania de la segona corona i les línies de Bus Expres i Metrobús són altres fites importants en la nostra lluita contra la contaminació atmosfèrica i per a la millora de la salut de la ciutadania".
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat que “la Generalitat coordina i lidera les polítiques de millora de la qualitat de l’aire i aposta per estendre les zones de baixes emissions de contaminants a totes les ciutats grans de Catalunya, no només com a mesura correctora, sinó també com a mesura de prevenció”. D’aquesta manera, ha detallat, a nivell legislatiu la mesura s’inclourà en la nova Llei de protecció de l’atmosfera, la memòria de la qual va aprovar el Govern fa pocs dies, i exposarà la manera com els ajuntaments podran fer i desenvolupar aquestes zones. Davant el context d’emergència climàtica, ha explicat el conseller, “cal fer canvis estructurals, com els de les Zones de Baixes Emissions, que són accions climàtiques per a millorar la qualitat de vida de les persones”. Uns canvis estructurals que implicaran, també, canvis en els hàbits de les persones: “Les administracions crearem condicions i la ciutadania haurà d’acollir-les i fer-se-les seves. Ens cal la implicació de tothom” ha reblat el conseller.
Calvet ha detallat que “les inversions s’han de centrar en incrementar l’oferta i la qualitat del transport públic” i que “bona part del capítol 6 del pressupost de la Generalitat s’haurà de destinar a la mobilitat sostenible”. A més, ha destacat que la Generalitat “acompanyarà els municipis i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en el procés d’implantació de la ZBE, facilitant que sigui efectiva, amb més i millor transport públic, i en la transició de les flotes de transport cap a vehicles amb zero emisions”. “Perquè aquesta mesura funcioni”, ha afegit el conseller, “hem encarregat a l’ATM un Pla director d’aparcaments dissuassoris – park&rides– associat a l’oferta d’ús viària, que està previst que s’aprovi el primer semestre de 2020”.
L'abast de la zona de baixes emissions
La ZBE abasta una àrea de més de 95 quilòmetres quadrats, que inclou, totalment o parcialment, Barcelona --a excepció de la Zona Franca-Industrial i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes--, l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs. També en queden exemptes les Rondes, si bé els vehicles afectats que hi circulin no en podran sortir per accedir a la ciutat.
Mapa de la Zona de Baixes Emissions
En aquesta àrea, la circulació estarà restringida entre les 7 i les 20 hores en dies feiners, és a dir, de dilluns a divendres. No hi haurà restriccions a la nit, els caps de setmana i els dies festius.
Sancions per infraccions lleus, greus i molt greus
Els vehicles afectats podran rebre sancions segons l'incompliment que es produeixi i la seva categoria. Així, serà una infracció lleu, castigada amb una multa de 200 a 499 euros, l'incompliment de no circular per la ZBE dels vehicles més contaminants de les categories L (motos, ciclomotors i vehicles lleugers de 3 o 4 rodes), N1 (vehicle de transport de mercaderies que no superi les 3,5 tones) i M1 (vehicle de transport de passatgers amb un màxim de 8 seients més el del conductor).
Les infraccions greus, que poden comportar sancions de 500 a 999 euros, seran per l'incompliment de la prohibició anterior per a la resta de vehicles pesants de mercaderies o passatgers (categories N2, N3, M2 i M3). També es considerarà greu l'incompliment de la prohibició de circular quan s'hagi declarat episodi de contaminació per als vehicles de categories L, M1 i N1.
Si els que incompleixen la prohibició durant aquests episodis són vehicles de les categories N2, N3, M2 i M3, la infracció es considerarà molt greu, amb una multa de 1.000 a 1.803 euros.
En cas de reincidència en el termini d'un any, totes les sancions es podran incrementar en un 30%.
El control del compliment es farà mitjançant un sistema de lectura de matrícules i una plataforma tecnològica. Hi haurà 70 càmeres per controlar-ho. Les sancions es començaran a imposar a partir del dia 1 d'abril.
Hi haurà un temps d'adaptació d'alguna categoria específica de vehicles, com ara vehicles professionals. Els de les categories N1, N2, N3, M2 i M3 tindran un any de transitorietat.
Uns 120.000 motors i ciclomotors afectats
Entre els tipus de vehicles més afectats hi haurà motors i ciclomotors. Barcelona és una de les ciutats europees amb més motos per miler de vehicles --amb dades del 2016, les motocicletes representen el 23%, i els ciclomotors, el 6% del total de vora un milió de vehicles--.
Segons la normativa, les etiquetes ambientals de motos i ciclomotors són:
Sense etiqueta. Euro 1, matriculats abans del 2003
Etiqueta B. Euro 2, matriculats des del 2003
Etiqueta C. Euro 3 i Euro 4, matriculats des del 2007
ECO i 0. Motos i ciclomotors elèctrics
En el cas de Barcelona, d'acord amb les dades de la DGT, un 40% de motos i ciclomotors, uns 120.000, no tindran dret a distintiu per considerar-se molt contaminants. Un 40% més portaran l'etiqueta verda amb la C; un 19%, la groga amb el distintiu B, i un 1% tenen el distintiu Zero Emissions.
Tots els vehicles, des de ciclomotors fins a vehicles pesants, poden consultar quina etiqueta els correspon introduint la matrícula a la web de la Qualitat de l'Aire.
Compromís metropolità per reduir en un 30% les emissions dels contaminants generats pels vehicles de motor els pròxims 15 anys i millorar la salut ambiental de la ciutadania.#BCNqualitataire #ZBE pic.twitter.com/D5BmjZdFxO
— Ajuntament de BCN (@bcn_ajuntament) September 16, 2019
Milers de vehicles menys
L'ordenança també recull exempcions: vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i vehicles de serveis essencials, com mèdics, funeraris, protecció civil, bombers, policia, etc. També contempla la possibilitat de fer algunes autoritzacions: 10 dies d'autorització personal, dies concrets per a vehicles que presten serveis singulars i vehicles estrangers que no tenen etiqueta de la DGT, però compleixin els requeriments de contaminació per poder circular.
L'ajuntament espera que amb aquesta mesura el nombre de vehicles que circulen diàriament per la ZBE sigui de 50.000 menys que els que ho fan ara. Al cap de 4 anys esperen que la reducció sigui d'uns 125.000 vehicles.
Barcelona és la primera ciutat de l'estat que aplica aquesta mesura a tot el seu territori. Diverses ciutats europees, entre elles moltes d'alemanyes, ja van prendre mesures semblants fa temps. A Londres, les primeres mesures s'han anat enfortint i a l'abril va entrar en vigor la Zona d'Emissions Ultrabaixes, amb límits molt estrictes i peatges molt elevats per als vehicles que hi vulguin accedir.
La posada en marxa de la ZBE coincidirà amb l'entrada en vigor del decret de situació d'emergència climàtica a Barcelona, que implicarà diverses mesures més. Cal tenir en compte, també, que la crisi climàtica podria empitjorar els efectes de la contaminació.
La proposta d'ordenança ha comptat amb un ampli procés participatiu. S'han realitzat 4 sessions de debat: una amb entitats i tres amb ciutadania repartides per el territori amb més de 80 persones en cada sessió. Així mateix es va obrir la plataforma ‘Decidim' fins el 31 de juliol i es va fer sessió i informe de retorn el dia 12 de setembre. Els altres municipis implicats han seguit en paral·lel els seus propis processos de informació i consulta a la ciutadania.