Font: betevé
Un de cada 10 vehicles que circulen per Barcelona no té etiqueta ambiental de la DGT. Així ho han detectat les càmeres que s’han instal·lat per controlar la zona de baixes emissions (ZBE), que va entrar en vigor al gener. En aquest 10 % de vehicles més contaminants s’inclouen també els que poden circular per la ZBE perquè entren dins la moratòria que es va decretar i que no estan quantificats. La resta són els que a partir de l’abril seran multats.
Segons l’Ajuntament, des del 2017 fins ara s’han reduït a la meitat els vehicles sense etiqueta que circulaven per la ciutat, quan representaven el 20 %. Les dades es comparen amb el 2017 perquè aquell any es va fer un càlcul exhaustiu del parc circulant. El regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, ha dit que poden ser uns 40.000 vehicles, tot i que demana agafar la xifra amb cautela. Segons Badia, la ZBE ha accelerat l’evolució del parc mòbil de la ciutat, que ja va començar a canviar el 2018 i el 2019.
El trànsit cau un 3,6 % dins la ciutat
En el primer mes de funcionament de la ZBE, el trànsit a l’interior de la ciutat ha caigut de mitjana un 3,6 %. Als accessos ha baixat un 1,9 %, mentre que a les rondes la davallada ha estat del 4,9 %. Les dades s’han comparat amb la mitjana de trànsit del novembre del 2019, tal com van recomanar els tècnics. Eloi Badia ha dit que és “una reducció històrica” perquè el trànsit a la ciutat anava augmentant.
Si es traslladen aquestes xifres a les emissions contaminants, l’Ajuntament de Barcelona assegura que s’han reduït un 19 % les emissions d’NOx (òxids de nitrogen). Segons Badia, aquestes dades poden anar a més quan entrin en vigor les noves tarifes de l’àrea verda i blava, que penalitzen els vehicles sense etiqueta ambiental.
Un mes després de la ZBE comencem a respirar un aire més net:
— Eloi Badia Casas (@eloibadia) February 5, 2020
el 50% dels cotxes més contaminants que circulava al 2017 ja no ho fa
s'han reduït el 19% d'emissions de contaminants a l'aire.
el trànsit ha disminuït entre un 2% i un 5%https://t.co/7lGxrbWa7v
Sense dades d’infractors
Tot i la instal·lació de càmeres a les rondes i a l’interior de la ciutat, en aquest primer mes de ZBE encara no s’ha pogut quantificar quants vehicles han circulat incomplint la normativa. Per això, encara no s’ha enviat cap carta als infractors avisant-los que a l’abril se’ls multarà. Segons Badia, hi ha ajuntaments que no han aprovat l’ordenança fins al gener i no es preveu enviar cartes fins a aquest mes de febrer.