Font: Ajuntament de Reus
La prova es farà amb una unitat de cada tipus de vehicle i, en funció del rendiment, es valorarà la incorporació progressiva d’aquests models elèctrics al servei de recollida.
Tot i això, aquests vehicles entraran a reforçar el servei però no substituiran als convencionals, els de combustible fòssil o de gas, almenys en els pròxims anys.
Els dos models que es provaran són un camió elèctric de recollida sostenible amb càrrega lateral i un vehicle auxiliar per a la recollida comercial. El camió de càrrega lateral és de 27 tones amb capacitat de 22 m³ i un rendiment de fins a 200 quilòmetres d’autonomia. El motor, 100% elèctric, s’alimenta amb un pack de bateries de liti de 240 kWh de capacitat i es carrega en aproximadament 5 hores. El model també redueix significativament la contaminació acústica respecte als models de combustible fòssil. Aquest tipus de camió ja s’ha incorporat al servei en algunes ciutats de l’Estat Espanyol com Alcalà d'Henares o Guadalajara, on el servei de recollida de residus està gestionat també per Valoriza.
L’altre vehicle es provarà per a fer la recollida comercial al centre de la ciutat. Aquest model de camió pesa 7,5 tones i té una autonomia elèctrica de més de 230 quilòmetres. Les primeres unitats d’aquest model van arribar a l’Estat Espanyol al mes de gener de 2023 i actualment s’està provant per a diversos usos, des del repartiment de paqueteria a altres serveis urbans. L’ús d’aquest model es calcula que pot estalviar unes 20 tones de CO₂ a l’any respecte al seu equivalent de combustió.
La incorporació progressiva de vehicles elèctrics al servei de recollida de la brossa suposarà una millora afegida en la qualitat ambiental del servei; la reducció de les emissions de CO₂ i també una reducció significativa de la contaminació acústica.