Font: TMB
TMB fa servir un electrolitzador alimentat per electricitat d’origen 100% renovable gràcies al qual origina l’hidrogen necessari per moure els vehicles.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va posar en servei l’any passat 8 autobusos de pila d’hidrogen d’última generació que s’abasteixen d’hidrogen verd a la planta d’Iberdrola de la Zona Franca, i té previst adquirir 36 més l'any vinent. És, per tant, una aposta per aquests vehicles de zero emissions, que tenen una autonomia de més de 300 quilòmetres i un temps de recàrrega de només 12 minuts. Però, com es produeix aquest hidrogen de manera que acabi sent un combustible funcional per als vehicles de TMB?
El primer pas és evident: cal produir hidrogen. I per fer-ho d’una forma industrial per tal que serveixi com a combustible, la manera de fer-ho és mitjançant un electrolitzador alimentat alhora per electricitat d’origen 100% renovable. L’aparell rep aigua per una banda i energia elèctrica per l’altra. Aquesta energia es fa servir per trencar la molècula de l’aigua (H₂O) i separar l’oxigen de l’hidrogen. L’oxigen s’allibera a l’atmosfera i l’hidrogen es comprimeix per carregar-lo al vehicle. L'hidrogen produït d'aquesta manera és sostenible, i no emet diòxid de carboni a l'atmosfera.
7 kg cada 100 quilòmetres
Un cop al vehicle i dins de la cel·la de combustible, l’hidrogen comprimit és tornar a unir amb l’oxigen de l’aire per produir l’electricitat que mourà el motor elèctric del bus i alliberar vapor d’aigua.
Cada molècula d’aigua de l’origen és alliberada al final de manera que l’aigua només fa de sistema emmagatzemant l’electricitat i no es perd ni una gota. De fet, el vehicle d’hidrogen no és més que un vehicle elèctric que guarda l’electricitat en un gas en lloc de fer-ho en bateries. Amb només 7 kg d’hidrogen un autobús pot recórrer més de 100 km.