80 mesures urgents contra el canvi climàtic

20/07/2007 - 00:00
La reunió del Consell de Ministres d'aquest divendres, 20 de juliol, ha estat dedicada quasi exclusivament al canvi climàtic. Aquest va ser, de fet, un compromís del mateix president Zapatero, que així va voler evidenciar el compromís de l'executiu espanyol amb la lluita contra el sobreescalfament del planeta. Amb la voluntat de demostrar aquest compromís, avui s'ha aprovat l'estratègia espanyola de canvi climàtic i energia neta (trobareu més informació, aquí, que conté un paquet de 80 mesures concretes i urgents (per tant d'aplicació immediata) per complir el protocol de Kyoto. No obstant, l'Estratègia, en realitat, recull 198 mesures i 75 indicadors per al seguiment, i globalment suposa un esforç pressupostari addicional de 2.500 milions d'euros entre 2008 i 2012. Cristina Narbona, ministra de Medi Ambient, ha valorat, tanmateix, que 'aquest esforç encara no ens permet garantir al cent per cent el compliment dels compromisos del Protocol de Kyoto en l'horitzó de l'any 2012; necessitem la corresponsabilitat de les comunitats autònomes i dels ajuntaments'. En aquest sentit, el pròxim novembre hi ha prevista una Conferència de Presidents, que se centrarà en les mesures de reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle. En aquest sentit, Catalunya es troba força avançada, amb un procés de convenció ja en marxa. El Consell de Ministres també ha aprovat un nou Pla d'Acció 2008-2012 de l'Estratègia d'Estalvi i Eficiència Energètica (més informació sobre el pla, aquí, que generarà un estalvi de 87,9 milions de tones de petroli i permetrà una reducció d'emissions de CO2 a l'atmosfera de 238 milions de tones. Afecta tots els sectors Les mesures anunciades avui afecten tots els sectors: entre d'altres, pel que fa al transport privat es castigarà els vehicles que contaminin més amb un impost de matriculació més car, es potenciarà el transport ferroviari, les anomenades autopistes del mar i es limitarà l'ús de l'aire condicionat en les oficines públiques a 24 graus. Moltes de les mesures estan dirigides al comportament ciutadà en consum d'electricitat i transport: les emissions per particulars podrien créixer d'un 65% fins a 2012, mentre que l'increment previst per als sectors industrials i energètics seria del 37%:
> A les cases: En aquest sentit, a partir de 2009 es prohibiran les calderes de carbó i es promourà un nou pla de substitució primat d'electrodomèstics poc eficients. > Transport. Es potenciarà el transport ferroviari amb una xarxa mixta (persones/mercaderies) amb l'objectiu que per al 2010 el 90% de la població estigui a menys de 50 quilòmetres d'aquesta xarxa. S'obligarà a les empreses a elaborar plans de mobilitat.
Altres mesures aprovades pel consell de ministres:
> Energies renovables. Es pretén que, al 2010 el 12% de l'energia procedeixi de fonts renovables -actualment és el 5.9%-. S'aprovarà un decret per promoure la construcció de parcs eòlics marins. > Estalvi energètic: inclou l'Estratègia d'Estalvi i Eficiència Energètica que amb un pressupost de 400 milions d'euros. A banda de la limitació de 24 graus de l'aire condicionat, es fomentarà la substitució de les bombetes incandescentes per les de baix consum. > Impost de matriculació. S'estableixen diferents trams, entre un màxim del 17% per als més contaminants i un mínim exempt per als quals emetin menys de 120 grams de CO2 per quilòmetre, l'objectiu de la UE. Actualment el tipus és del 7 o del 12% segons la cilindrada. Amb aquesta reforma, 125.000 cotxes deixaran de pagar l'impost de matriculació i 915.000 s'acolliran al tipus més baix. 139.000 dels cotxes qualificats com dels més contaminants (per sobre els 200 grams) pagaran impostos per al 14,75%. La indústria de l'automòbil, aplegada majoritàriament a l'Associació Espanyola de Fabricants d'Auomòbils i Caminos (Anfac) ha destacat que la reforma 'no suposarà un augment de la pressió fiscal per als consumidors'. > Más biocombustibles. El Govern espanyol obligarà a les petrolieres a barrejar la gasolina convencional amb els biocarburants. El 2010, el 5,83% del carburant haurà de ser d'origen vegetal.
L'Estratègia del Clima arriba a només sis mesos que comenci a comptar el plaç per examinar el compliment de Kyoto. L'estat espanyol està molt lluny de complir els seus compromisos respecte aquest tema (quan va negociar-lo, l'any 1997, el govern d'aleshores va acceptar limitar l'augment de les emissions de CO2 al 15% respecte l'any base, el 1990), ja que actualment l'augment està al 52%. Amb l'estratègia presentada, es vol que l'augment respecte el 1990 sigui del 37%. El pla aprovat pel consell de ministres ja va despertar les crítiques ecologistes, abans de fer-se públic. En aquest sentit, Greenpeace demana una major ambició i compromís. Per l'entitat ecologista, les energies renovables haurien de cobrir almenys el 50% de les necessitats d'electricitat de l'Estat espanyol el 2020, i el 100% el 2050. Aquí trobareu més informació sobre el posicionament de Greenpeace. WWF/Adena també es queixa que l'estratègia no garanteix que es puguin complir els compromisos, de cara al 2012. Per contra, CCOO ha jutjat l'estratègia de forma més positiva, tot destacant la 'potència' d'algunes iniciatives, tot i que també ha demanat l'impuls d'una llei de mobilitat i d'un pla de rehabilitació d'edificis amb criteris d'estalvi i eficiència energètica. Aquí trobareu més informació sobre les mesures aprovades pel Consell de Ministres.

L'opinió de Josep Enric Llebot El catedràtic de Física de la UAB, i un dels experts més reconeguts del nostre país sobre el canvi climàtic, oferia aquestes reflexions en un article d'opinió el diumenge, 22 de juliol, a El Periódico. 'Les mesures previstes són positives i s'ha de dir. Probablement moltes d'aquestes mesures es podrien haver plantejat bastant abans i ara no s'hauria de córrer el risc probable d'arribar tard.' 'S'hi troben a faltar mesures que incideixin de manera directa en la utilització dles carburants i en el seu control o en alguna actuació sobre les emissions dels sectors aeri i marítim, estratègics per al desenvolupament del país i no inclosos en el protocol de Kyoto.' 'El govern central fa els deures, malgrat que els entrega gairebé al límit del termini. Costaran de consolidar i desenvolupar les accions, i en conseqüència corre el perill de suspendre aquest examen.'

AdjuntMida
Image icon [ notícies publicades ]20.95 KB

Relacionats

Butlletí