Banners punt org: la publicitat solidària a la Xarxa

09/09/2006 - 00:00
Un article d'Olga Berrios. Les ONG tenen en les pàgines personals dels seus simpatitzants un aliat per fer ressò i difondre les seves causes per internet. Una eina molt comuna són els banners, les imatges publicitàries. La Xarxa és ja una via imprescindible per a la difusió de campanyes solidàries. Un banner -un espai de publicitat a internet- i dos clics poden acostar-nos una mica més a una realitat desconeguda de la qual poc es parla a les aules, al nostre lloc de treball, al supermercat o en els mitjans de comunicació. La publicitat envaeix la Xarxa, de vegades de forma abusiva, però hi ha qui li està donant un ús solidari. La següent és una petita col·lecció del tipus de campanyes que difonen els "banners", és a dir, imatges publicitàries amb un enllaç que ens condueix a una pàgina amb informació sobre una campanya o un producte. Aquest és el banner de la campanya d'Amnistia Internacional Irrepressible.info. El seu objectiu: "Eliminar la censura injustificada publicant material censurat de la nostra base de dades directament en un espai web". És a dir, ara que els particulars i qualsevol ONG tenen la possibilitat de disposar d'un espai de comunicació propi a la Xarxa -com una web o un bloc- les causes solidàries poden trobar voluntaris i voluntàries virtuals que multipliquin la seva veu i facin ressò. "Quantes més persones siguem, millor mostrarem que la llibertat d'expressió no pot reprimir-se", afirmen a la web de la campanya. Un altre banner molt conegut és el de la campanya Make Poverty History (en català, Fes que la pobresa passi a ser història) Freqüentment, els organitzadors d'aquestes campanyes pensen també en el poder d'aquest tipus de difusió potencial a través de webs personals, motiu pel qual inclouen una secció especial amb diferents grandàries i dissenys i un codi llest per publicar, la qual cosa facilita molt l'expansió de la campanya. La campanya espanyola Pobresa Zero també disposa dels seus propis banners, fins i tot es poden triar animats en format "flash" i "gif". Normalment, els banners no publiciten el treball d'una entitat en general, sinó que es refereixen a una campanya específica. Per exemple, Intermón Oxfam ofereix banners sobre dos de les seves campanyes: Armes sota control i Comerç amb Justícia. La defensa dels Drets Humans -i sobretot de la llibertat d'expressió- és la causa que probablement més trobem entre els banners. I un espai molt utilitzat per publicar aquest tipus d'anuncis són els blocs. L'ONG internacional Human Rights Watch manté una campanya especial per als autors de blocs titulada "I blog for Human Rights", que es podria traduir per "Jo sóc blocaire pels Drets Humans". La guerra al Congo, el racisme, l'assassinat de José Couso, el periodisme ciutadà, la pena de mort, l'apadrinament, la violència contra les dones... Les causes no falten. Tot i que, si algú sap sobre anuncis, aquests són els contrapublicistes de Consumeix Fins a Morir, la campanya d'Ecologistes en Acció pel consum responsable. Els seus anuncis s'especialitzen en la crítica a la publicitat abusiva i el consum "sense cap", però disposen d'una àmplia galeria de dissenys que abasten aspectes com el maltractament d'animals, la guerra, la contaminació, l'educació o l'ètica.

Relacionats

Butlletí