Barcelona aposta per la bicicleta

14/03/2006 - 00:00
Barcelona ha començat a aplicar el Pla estratègic de la bicicleta de la ciutat (2006-2010), que té com a objectiu potenciar-ne l'ús i millorar els serveis que s'ofereixen als usuaris d'aquest mitjà de transport. La iniciativa, amb un pressupost de cinc milions d'euros, vol donar resposta a les necessitats generades per l'increment de la utilització de la bicicleta a la ciutat. Es calcula que a Barcelona hi ha 210.000 bicicletes i que entre 30.000 i 40.000 persones es desplacen diàriament amb aquest mitjà de transport, davant les 25.000 de l'any 1999. El Pla estratègic de la bicicleta aglutina un conjunt d'accions per fomentar i facilitar la utilització d'aquest vehicle. Una de les iniciatives més importants, segons el propi ajuntament, és la creació de 129 nous quilòmetres de carril per a bicicletes, que doblen els 132 quilòmetres actuals. Tots els carrils nous seran d'una amplada mínima d'1,2 metres i segregats, és a dir, ni per damunt de la vorera ni pintats sobre l'asfalt. Aquest sistema garanteix la seguretat dels ciclistes i dels vianants. També es crearan enllaços per unir els nombrosos carrils que actualment queden tallats. Als més de 250 quilòmetres de carrils urbans cal afegir-hi també els 53 de ronda verda que envolten la ciutat. Robatoris Els robatoris són un dels maldecaps dels usuaris de la bicicleta a Barcelona. Per això el Pla estratègic també posa en marxa el programa de mesures de protecció de bicicletes contra robatoris, amb un conjunt d'iniciatives que pretenen evitar tant els furts d'algunes peces com del vehicle sencer. El Pla també preveu crear l'Oficina de la Bicicleta, augmentar els 3.250 aparcaments en superfície que hi ha actualment per a bicicletes i adaptar progressivament el transport públic per tal de facilitar els desplaçaments amb aquest mitjà. En la línia de fomentar l'ús de la bicicleta, el Pla estratègic per a aquests propers anys preveu tot un conjunt de mesures per incrementar-ne el nombre d'usuaris. Així, es posaran en marxa campanyes específiques perquè els usuaris utilitzin aquest vehicle per anar a treballar o per anar a comprar. Altres iniciatives en aquest àmbit pretenen fomentar l'ús de la bicicleta entre l'alumnat dels instituts de secundària i entre els visitants i els turistes de la ciutat. També es preveu incrementar el nombre de punts de lloguer de bicicletes. Actualment durant els dies laborables es duen a terme més de quatre milions de desplaçaments dins Barcelona: el 39% es fan amb transport públic; el 36%, a peu o amb bicicleta, i el 25%, amb vehicle privat. Més de pressa Els desplaçaments amb bicicleta per la ciutat són adequats quan es volen recórrer distàncies inferiors o iguals a 8 quilòmetres, per a les quals la bicicleta pot substituir còmodament el cotxe o la moto. Barcelona, per exemple, té unes dimensions de 8 per 9 quilòmetres. Circulant amb bicicleta es pot assolir sense gaire esforç una velocitat d'uns 15 km/h, la qual permet moure's per la ciutat amb rapidesa, ja que tampoc no s'han de suportar els embussos habituals associats a altres mitjans de transport. Així, en uns 10 minuts es poden recórrer aproximadament uns 3,2 quilòmetres. Beneficis personals i col·lectius L'ús de la bicicleta genera beneficis personals i col·lectius. És un transport net que no contamina, un vehicle que ajuda a millorar la mobilitat de la ciutat i una manera de fer esport que millora la salut i el benestar de la gent que la fa servir. Només cal triar un model adaptat a les nostres necessitats i començar a pedalar. Font: BCN.cat.

Relacionats

Butlletí