Barcelona invertirà 112 milions d'euros en reduir la contaminació acústica

El trànsit, seguit de les activitats d'oci nocturn, és la principal causa del soroll a la ciutat
Redacció
16/09/2008 - 00:00

La reducció del nivell de contaminació acústica de les motos, regular la instal·lació d'aires condicionats o el control de l'ús de les sirenes dels vehicles d'emergència són algunes de les mesures específiques que recull la nova ordenança de soroll que l'ajuntament de Barcelona té previst aprovar a principis del 2009. L'objectiu és recollir en un sol text tota la normativa de soroll, desenvolupant millors eines de gestió i revisant els conceptes, metodologies i procediments fets servir fins ara. L'Ajuntament invertirà prop de 112 milions d'euros en els propers cinc anys en l'aplicació d'aquesta nova normativa.

Barcelona, ciutat sorollosa
Barcelona, com d'altres ciutats europees de característiques similars, té uns nivells apreciables de soroll com a conseqüència, principalment, del tipus de teixit urbanístic, amb una densitat alta (15.873 habitants per km2), afegit a l'ús, encara molt estès, del transport privat, amb un gran nombre de desplaçaments diaris (4,2 milions interns i 1,8 milions externs en un dia laborable).

De fet, el trànsit -seguit de les activitats d'oci nocturn-, és la principal causa del soroll a la ciutat, però cal destacar que el nombre de queixes rebudes pel soroll produït pel trànsit rodat no és significatiu. Això és degut a que aquest no és considerat com un so molest o que els ciutadans i ciutadanes el tenen interioritzat com un soroll intrínsec de la ciutat, motiu per el qual es converteix en el soroll de fons per excel·lència. En aquest sentit, Sarrià-Sant Gervasi és el districte que presenta un major percentatge de trams amb superació dels límits de soroll (10,2%) a causa del trànsit, tant de dia com de nit.

Pel que fa a les activitat d'oci, aquestes representen la segona causa de soroll però, a diferència del soroll produït pel trànsit, aquest tipus de soroll està present en zones molt localitzades de la ciutat (sobretot, Gràcia i Ciutat Vella).

La nova normativa
La regidora de Medi Ambient, Imma Mayol, va donar a conèixer ahir la proposta de Pla d'Acció per a la minoració de la contaminació acústica de Barcelona i va explicar que ara s'inicia un "procés de debat i diàleg" amb els diferents agents ciutadans que durarà tres mesos.

La futura normativa, a falta de ser debatuda amb operadors i entitats de la ciutat i de ser aprovada pel Ple municipal, incorpora com a proposta la limitació dels nivells de contaminació acústica de les motos (de 98 a 91 decibels), el control de l'ús de les sirenes dels vehicles d'emergència perquè, per exemple, no sonin a cent metres dels hospitals, o la instal·lació de limitadors acústics als establiments d'oci nocturn. També vol evitar que els diumenges es treballi a les obres a la via pública i que les màquines i activitats que s'utilitzin en els treballs de millora siguin els que facin menys soroll.

A més, es pretén regular la instal·lació dels aires condicionats, establint l'obligatorietat d'encapsular els aparells per tal d'aïllar el soroll, amb la demanda d'una llicència de comunicació a totes les noves instal·lacions d'aire condicionat.

Relacionats

Notícia

L’avantprojecte de llei de l’impost sobre les emissions portuàries dels grans vaixells ja ha quedat enllestit perquè el Govern el pugui aprovar en breu, previ dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social. El text ha superat la fase d’audiència i informació pública i s’han tingut en compte les al·legacions de totes les parts interessades.

Acte
05/10/2023 - 10:00
Hall del centre cívic El Rieral
Article

Dues estacions de qualitat de l’aire de Barcelona i una de Vic s’integren en el projecte europeu WatchPlant.

Butlletí