Barcelona prova un nou autobús menys contaminant amb turbina de gas

05/08/2003 - 00:00
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha provat aquests dies un nou autobús híbrid de propulsió elèctrica que utilitza una turbina que funciona amb gas natural per a la generació d'electricitat. El vehicle és de capacitat mitjana, -té vuit metres i capacitat per a 48 passatgers-. El nou autobús, anomenat HORUS, ha estat fabricat per l'empresa EPT (EcoPowerTechnology) i ha circulat per Barcelona fins fa uns pocs dies, cedit per Brescia Trasporti, què és la propietària. Durant aquest període de temps, TMB ha provat les característiques, el comportament real i els resultats del vehicle. Les proves han inclòs la seva circulació per algunes de les línies regulars de TMB. El vehicle s'ha posat en servei com a bus llançadora entre l'estació de Selva de Mar i el recinte de la Fira d'Abril els dies 25 d'abril i 2 de maig. Com a resultat d'aquesta prova, TMB ha adquirit un compromís amb l'empresa de transport de Brescia (Brescia Trasporti), amb l'objectiu de seguir avaluant el comportament del vehicle en aquella ciutat i, en funció dels resultats, estudiar la possibilitat d'incorporar alguna unitat a la flota d'autobusos de Barcelona. Amb aquesta iniciativa, TMB vol continuar en la seva línia d'estudiar i avaluar noves solucions energètiques més respectuoses amb el medi ambient i aplicables al transport públic. El vehicle està dotat d'una turbina per generar electricitat i carregar les bateries, sistema que redueix considerablement el nivell d'emissions nocives. Aquestes turbines poden consumir diversos combustibles (gas natural, GLP, propà, benzina, gas-oil, etc.) i per modificar el carburant que es vulgui utilitzar només precisa d'un canvi del software de gestió de la turbina, a banda naturalment del corresponent sistema d'emmagatzematge i alimentació de cadascun d'ells. El vehicle en proves a Barcelona ho ha fet amb gas natural, donat que TMB disposa de vehicles amb gas natural i d'una planta de repostatge a la seva cotxera de Zona Franca. Les bateries són de plom, de disseny i gestió molt avançats, i s'han rebutjat les de níquel-cadmi per les dificultats que comporta el seu reciclatge. Els autobusos poden arribar a una autonomia de 250 km diaris, mentre que la primera revisió de la micro-turbina es fa a les 20.000 hores, el que correspon a uns 300.000 km. La vida útil de les bateries és d'uns 50.000 km i el seu cost és d'uns 10.000 euros cadascuna. Quan funciona amb gas natural, com ha estat en el cas de Barcelona, disposa d'un dipòsits amb una capacitat de 500 litres, a una pressió de 220 bars.

Relacionats

Butlletí